سخنگوي پيشين وزارت امور خارجه:

پاسخ ايران به رژيم صهيونيستي بايد پشيمان‌كننده باشد نه احساسي

۱۴۰۳/۰۵/۱۵ - ۰۱:۰۴:۳۶
کد خبر: ۳۱۸۰۷۰

سخنگوي پيشين وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت تهران هم به‌دنبال دادن پاسخ پشيمان‌كننده به رژيم صهيونيستي خواهد بود و از ديگر سو اجازه نمي‌دهد توطئه‌هاي دشمنان اجرايي شود.

سخنگوي پيشين وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت تهران هم به‌دنبال دادن پاسخ پشيمان‌كننده به رژيم صهيونيستي خواهد بود و از ديگر سو اجازه نمي‌دهد توطئه‌هاي دشمنان اجرايي شود.

«اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي جنبش حماس، بامداد روز چهارشنبه در تهران توسط رژيم صهيونيستي ترور شد و در واكنش به اين اقدام تروريستي، رهبر معظم انقلاب در پيامي اعلام كردند «رژيم صهيونيستي با اين اقدام زمينه مجازات سختي را براي خود فراهم ساخت و خونخواهي او را كه در حريم جمهوري اسلامي ايران به شهادت رسيد، وظيفه خود مي‌دانيم.»  بر اساس اين گزارش، در روز پنچ شنبه به درخواست ايران و حمايت روسيه رياست دوره‌اي شوراي امنيت ملي سازمان ملل، جلسه ويژه اين شورا در مورد اين اقدام تروريستي برگزار شد و همانطور كه پيش بيني مي‌شد، در اين جلسه امريكا و ديگر كشورهاي غربي عضو نه تنها اين اقدام رژيم صهيونيستي را محكوم نكردند بلكه ضمن وارد كردن اتهاماتي به ايران، تهران را دعوت به خويشتنداري كردند.  در روزهاي اخير مقامات كشورهاي غربي در واكنش به حملات رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان و به شهادت رساندن «فواد شكر» از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان و همچنين نقض تماميت ارضي ايران، ضمن ابراز نگراني از افزايش تنش در منطقه، بارها در مواضع خود تهران و بيروت دعوت به خويشنداري كرده و از محكوم‌كردن علني رژيم صهيونيستي و اقدام براي متوقف‌كردن جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي خودداري كرده‌اند. «رامين مهمان‌پرست» سخنگوي پيشين وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اين سوال كه چرا كشورهاي غربي در برابر اقدامات و جنايت‌هايي كه رژيم صهيونيستي در منطقه انجام مي‌دهد سكوت كرده‌اند و ديگر كشورها از جمله لبنان و ايران را دعوت به خويشتنداري مي‌كنند، گفت: علت اصلي اين رفتارهاي كشورهاي غربي، استانداردهاي دوگانه‌اي است كه آنها براساس آن عمل مي‌كنند.
 او با بيان اينكه «آن‌ها از واژه‌هايي چون حقوق‌بشر، مقابله با تروريسم و مقابله با سلاح كشتار جمعي و غيره به عنوان ابزار براي راهبردهاي سياسي خود و محدود كردن كشورهاي مستقل استفاده مي‌كنند»، تصريح كرد: در همين چارچوب مي‌بينيم كه آنها در برابر اقدامات رژيم صهيونيستي سكوت مي‌كنند و اگر كشوري بخواهد به جنايت‌هاي اين رژيم پاسخ دهد آن كشور را دعوت به خويشتنداري مي‌كنند.
مهمان‌پرست با اشاره به اقدام تروريستي رژيم صهيونيستي در ترور اسماعيل هنيه در تهران و ضرورت پاسخگويي ايران به اين جنايت خاطرنشان كرد: ما بايد با رعايت چارچوب قانون و انجام مقدمات لازم در اين ارتباط عمل كنيم كه كسي نتواند بهانه پيدا كند.
سخنگوي پيشين وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران توضيح داد: در همين چارچوب بايد با نامه‌نگاري با سازمان‌هاي مختلف بين‌المللي از جمله سازمان ملل و شوراي امنيت تاكيد كنيم كه رژيم صهيونيستي با اين اقدام خود تماميت ارضي ايران را زيرپا گذاشته و به عنوان يك سند اين موضوع را در سازمان ملل ثبت كنيم، همچنين بايد در اين زمينه با كشورهاي عضو سازمان‌ همكاري اسلامي رايزني و گفت‌وگو كنيم. او در ادامه گفت: موضوع «ديپلماسي عمومي» مهم است چنانكه بايد براي افكار عمومي جهان مشخص شود كه رژيم صهيونيستي تماميت ارضي ايران را ناديده گرفته و دست به عمل جنايتكارانه زده است و در همين چارچوب وقتي اين مقدمات انجام شود، الزام ايران در پاسخ به رژيم صهيونيستي نيز مشروع خواهد بود و كسي نمي‌تواند در اين زمينه بهانه‌اي بياورد. مهمان‌پرست در پاسخ به اين سوال كه به نظر او هدف رژيم صهيونيستي از ترور اسماعيل هنيه در تهران چه بود، تصريح كرد: رژيم صهيونيستي به خصوص شخص بنيامين نتانياهو تنها راه نجات خود را در شرايط فعلي درگير كردن ايران و امريكا در منطقه مي‌داند، اين رژيم به‌شدت تحت فشار است بيش از ۱۰ ماه است كه نتوانسته در غزه به موفقيتي دست پيدا كند، پيش از اين اگر عملياتي انجام مي‌داد، اين عمليات‌ها خارج از اراضي اشغالي و كوتاه‌مدت بود و از ديگر سو بر روي ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي گنبد آهنين تمركز مي‌كرد ولي در طي ۱۰ ماه گذشته همه اين تبليغات زير سوال رفته و اين رژيم ۱۰ ماه است كه در داخل اراضي اشغالي درگير است.
اين ديپلمات جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: نتانياهو و كابينه او در داخل اراضي اشغالي به‌شدت متزلزل هستند و از سوي دادگاه‌هاي بين‌المللي نيز تحت تعقيب قرار گرفته‌اند، بنابراين او هر كاري مي‌كند تا بتواند به نوعي بر اين شكست‌ها سرپوش بگذارد.
مهمان‌پرست اظهار كرد: ۲ اتفاق مهم در چند هفته اخير نتانياهو را به‌شدت ناراحت كرده است. او تصور مي‌كرد كه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا رقابت بين بايدن و ترامپ باشد و با توجه به ضعف‌هايي كه در بايدن وجود داشت شانس ترامپ را براي پيروزي برجسته مي‌ديد و در اين زمينه بسيار اميدوار بود ولي با توجه به كنار رفتن بايدن از صحنه انتخابات و كانديداتوري خانم هريس شانس او براي پيروزي در انتخابات افزايش پيدا كرده و احتمال شكست ترامپ زياد شده است و اين باعث ناراحتي نتانياهو است چراكه او تصور مي‌كند ترامپ از اسراييل و جنايت‌هاي او حمايت بيشتري مي‌كند.
سخنگوي پيشين وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: از ديگر سو اين رژيم فكر مي‌كرد كه بعد از شهادت آيت‌الله رييسي و همراهانش، يك وضعيت آشفته‌اي در ايران ايجاد شود ولي به‌رغم تصور آن، مجلس جديد در ايران كار خود را با آرامش شروع كرد، مردم در انتخابات رياست‌جمهوري در ۲ مرحله شركت كردند با تدابير مقام معظم رهبري و مديريت عالي كلان كشور، انتخابات در كشور به خوبي انجام شد و مردم فردي را كه دوست داشتند انتخاب كردند و آرامش در كشور ايجاد شد و اين موضوع براي رژيم صهيونيستي ناراحت‌كننده است.
او اضافه كرد: در همين چارچوب رژيم صهيونيستي در مورد ايران يك سياست ديوانه‌وار را دنبال مي‌كند و مي‌خواهد از سوي ايران يك عمل و پاسخ احساسي دريافت كند و ايران را درگير جنگ كند.
مهمان‌پرست اظهار كرد: مسوولان كشورمان با تدابير مقام معظم رهبري در ارتباط با رژيم صهيونيستي هم به دنبال دادن پاسخ پشيمان‌كننده به رژيم صهيونيستي خواهند بود و از ديگر سو اجازه نمي‌دهند كه توطئه‌هاي دشمنان اجرايي و عملياتي شود.

ارسال نظر