سال تحصيلي تازه هم با دردسرهاي خاص خودش از راه مي‌رسد

هزينه سرسام‌آور سرويس مدارس و سرگرداني والدين

۱۴۰۳/۰۵/۱۵ - ۰۱:۴۴:۵۵
کد خبر: ۳۱۸۱۰۷
هزينه سرسام‌آور سرويس مدارس و سرگرداني والدين

حالا كه بحث ثبت نام و هزينه‌هايي كه مدارس براي آن دريافت مي‌كنند با شروع ثبت نام‌ها كمي فروكش كرده مساله تازه‌اي در مورد سرويس مدارس و نحوه ثبت نام دانش‌آموزان در آن ميزان شهريه‌اي كه بابت آن بايد دريافت شود و اينكه اين سرويس‌ها بايد زيرنظر چه سازمان يا ارگاني باشند همه و همه دست به دست هم داده تا معضلي تازه را پيش روي والدين قرار دهد.

حالا كه بحث ثبت نام و هزينه‌هايي كه مدارس براي آن دريافت مي‌كنند با شروع ثبت نام‌ها كمي فروكش كرده مساله تازه‌اي در مورد سرويس مدارس و نحوه ثبت نام دانش‌آموزان در آن ميزان شهريه‌اي كه بابت آن بايد دريافت شود و اينكه اين سرويس‌ها بايد زيرنظر چه سازمان يا ارگاني باشند همه و همه دست به دست هم داده تا معضلي تازه را پيش روي والدين قرار دهد. طي روزهاي گذشته اخباري منتشر شد كه بر مبناي آن شهرداري اعلام كرده بود كه مسووليت عقد قرارداد سرويس مدرسه با پيمانكاران را نمي‌پذيرد و اگر مدارس يا والدين اقدام به همكاري با اين پيمانكاران كنند مسووليت امنيت فرزندانشان را بايد خود به عهده بگيرند. اين در حالي است كه سامانه «سپند» هم از سوي شهرداري براي ثبت نام سرويس مدارس به والدين اعلام شد. همان سامانه‌اي كه بسياري از خانواده‌ها براي ورود به آن و انجام ثبت نام با مشكل مواجهند.

پيغام خطاهايي كه هنگام ثبت‌نام ظاهر مي‌شود، سرعت پايين اينترنت كه باعث شده پروسه ثبت‌نام به طول بينجامد و از همه مهم‌تر مشكلي كه خانواده‌هاي داراي بيش از يك فرزند دارند و اينكه بعد از ثبت‌نام اولين فرزند ثبت‌نام ديگر فرزندان امكان‌پذير نيست و سامانه پيغام خطا مي‌دهد. خطايي كه در آن گفته مي‌شود: «اين دانش‌آموز متعلق به شما نيست.»؛ انگار كه مي‌گويد: «اين فرد فرزند شما نيست.»

بنابراين، اين مشكلات باعث شده بسياري از والدين قيد ثبت‌نام در سامانه سپند را بزنند و به همان پيمانكاران روي بياورند كه آن نيز دردسرهاي خاص خودش را دارد. بسياري از اين پيمانكاران هنگام مراجعه والدين اعلام مي‌كنند كه آدرس آنها در ليست مد نظرشان نيست. با اين بهانه گويا قصد دارند مبلغ بيشتري از خانواده‌ها بابت سرويس دريافت كنند. البته اين اتفاق در سال‌هاي گذشته هم رخ داده و بعد از ثبت نام به بهانه‌هاي مختلف مبلغ سرويس مدارس افزايش پيدا كرده است. اما سوال اينجاست كه اگر سامانه مورد نظر نمي‌تواند پاسخگوي نياز تمامي افراد متقاضي باشد چه راهكار ديگري براي رفع اين مشكل در نظر گرفته شده است.

هر سال با مشكل ثبت‌نام سرويس  مدرسه مواجهيم

فاطمه عرشي مادر دو دانش‌آموز ۹ و ۱۴ ساله است كه فرزندان‌شان هر كدام به مدارسي جداگانه در مناطق جدا مي‌روند. او در اين باره به «تعادل» مي‌گويد: وقتي فرزند اولم را در سامانه ثبت‌نام كردم ديگر امكان ثبت‌نام فرزند دومم نبود. هر بار سامانه خطا مي‌داد و به همين خاطر سراغ پيمانكار سرويس مدرسه فرزندم رفتم.

او ادامه مي‌دهد: پيمانكار اول آدرس را پرسيد و بعد گفت آدرس‌تان در ليست پذيرش ما نيست، اما شما ثبت‌نام كنيد تا ببينيم چه كاري مي‌توانيم انجام دهيم. روز چهارشنبه گذشته با من تماس گرفته‌اند كه اگر مي‌خواهيد فرزندتان از سرويس رفت‌وآمد استفاده كند بايد 30 درصد بيشتر از مبلغ قرارداد پرداخت كنيد، چون مسير شما با مسيرهاي ثبت‌شده در مدرسه ما متفاوت است.

اين مادر درباره هزينه سرويس توضيح مي‌دهد: هزينه‌اي كه مدرسه به ما براي سرويس اعلام كرده هفت ميليون و 500 هزار تومان است و حالا به ما اعلام كرده‌اند كه بايد 30 درصد بيشتر بپردازيم و البته مجبوريم اين شرط را بپذيريم چون در غير اين صورت بايد من يا همسرم فرزندمان را به مدرسه ببريم و با توجه به اينكه هر دو شاغل هستيم اين امكان برايمان وجود ندارد.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا تا به حال اعتراضي در اين زمينه انجام داده‌اند و به مدرسه يا آموزش و پرورش براي رفع مشكل مراجعه كرده‌اند، مي‌گويد: متاسفانه تمام اينها يعني طي كردن يك پروسه طولاني بروكراسي اداري كه اغلب والدين نه حوصله و نه حتي وقت انجام آن را دارند. ما عموما به اين خاطر كه بتوانيم امنيت فرزندانمان را تامين كنيم و با خيال راحت آنها را به مدرسه بفرستيم ترجيح مي‌دهيم به جاي شكايت كردن شرايط را بپذيريم.

 

تعرفه سرويس مدارس چقدر است؟

اما مبالغي كه به عنوان تعرفه رسمي سرويس مدارس براي سال تحصيلي 1404-1403 اعلام شده به اين قرار است: حداقل مبلغ سرويس براي دانش‌آموزان ابتدايي پنج ميليون و ۴۰۰ هزار تومان و حداكثر ۲۱ ميليون تومان است. دانش‌آموزان مقطع متوسطه حداقل ۶ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان و حداكثر ۲۳ ميليون تومان براي سرويس بايد هزينه كنند.

 

32 ميليون تومان هزينه سرويس  رفت‌وآمد مدارس

داود ارجمندي، پدر يكي از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه نيز در اين باره مي‌گويد: اين مبالغ رسمي كه اعلام مي‌كنند اصلا از طرف هيچ‌كدام از رانندگان سرويس و البته پيمانكاراني كه با اينها قرارداد دارند، رعايت نمي‌شود. دختر من در مقطع متوسطه تحصيل مي‌كند و هزينه سرويس رفت و برگشت او براي سال تحصيلي جديد 32 ميليون تومان است. يعني درست 9 ميليون تومان بيشتر از نرخ مصوب. او نيز در پاسخ به اين سوال كه چرا اعتراض نمي‌كنيد و مراتب را به مسوولان گزارش نمي‌دهيد، مي‌گويد: براي من امنيت فرزندم مهم‌تر از پول است. وقتي توانايي پرداخت دارم ديگر دليلي براي چانه‌زني نمي‌بينم اما سوال اينجاست كه چرا نبايد نظارت مستمر بر اين امر صورت بگيرد تا خانواده‌هايي كه استطاعت مالي كمتري دارند هم بتوانند از اين امكانات بهره‌مند شوند. اينكه مسوولان تنها در اخبار مبالغ را اعلام مي‌كنند اما وقتي پاي نظارت به ميان مي‌آيد هيچ خبري از هيچ مسوولي نيست، بزرگ‌ترين معضلي است كه خانواده‌ها با آن موجهند.

 

ناهماهنگي‌ها خانواده‌ها را  سرگردان مي‌كند

يكي ديگر از اولياي دانش‌آموزان درباره ناهماهنگي بين مسوولان مدرسه و اعلام مهلت ثبت‌نام سرويس مدارس نيز مي‌گويد: براي اينكه در سامانه سپند ثبت‌نام كنيم ابتدا اعلام كردند تا اول تيرماه فرصت داريد اين در حالي بود كه مدارس به ما گفته بودند براي ثبت‌نام بعد از پنجم تير مراجعه كنيد. بعد از آن تاريخ را به 21 تيرماه تغيير دادند اما بسياري از ما نتوانستيم در اين سامانه فرزندان‌مان را ثبت‌نام كنيم.

 

بالاخره كسي بايد مسووليت  سرويس‌هاي پيمانكاري مدارس را بر عهده بگيرد

شهره سلوكي مي‌افزايد: يا خطاي شبكه برايمان بالا مي‌آمد يا اينكه امكان ثبت‌نام بسته شده بود. اينكه فقط اعلام مي‌كنند مسووليت پيمانكاران با ما نيست نمي‌تواند وظيفه نظارتي را از دوش آنها بردارد. در حال حاضر متاسفانه اوضاع به گونه‌اي است كه نمي‌توانيم فرزندان‌مان را به خصوص آنها كه در مقاطع پايين تحصيلي هستند تنها به مدرسه بفرستيم و بسياري از خانواده‌ها چاره‌اي جز گرفتن سرويس ندارند. اما هيچ نظارت درستي در اين باره صورت نمي‌گيرد.

اين مادر 40ساله ادامه مي‌دهد: بالاخره كسي بايد مسووليت سرويس‌هاي پيمانكاري مدارس را بر عهده بگيرد. وقتي شما سامانه‌اي به راه انداخته‌ايد كه پاسخگوي نياز كل افراد نيست بايد راهكارهاي ديگري را هم مد نظر داشته باشيد. تمام مدت ثبت نام در سامانه سپند ما با پيغام خطا در سيستم مواجه بوديم و از طرف ديگر نگران اين مساله بوديم كه فرصت ثبت نام در سرويس‌هاي ديگر را هم از دست بدهيم. اما در نهايت تصميم گرفتيم كه با همان پيمانكاري كه سال‌هاي قبل قرارداد بسته بوديم كار كنيم.

او مي‌افزايد: اينكه فقط مسوولان يك موضوعي را ممنوع اعلام كنند اما راهكارهاي مناسب و جايگزين ارايه ندهند كه نمي‌تواند راهگشا باشد. قطعا يك سامانه به تنهايي آن هم با وضعيت سرعت اينترنت و ديگر مشكلاتي كه مردم با آن دست به گريبان هستند، نمي‌تواند پاسخگوي نياز‌ها باشد.

 

بستن قرارداد «سرويس مدارس»  با پيمانكاران «ممنوع» است

در چنين شرايطي مديرعامل اتحاديه حمل‌ونقل مسافر شهري كشور درباره مشكلات ثبت‌نام سرويس مدارس به ايرنا گفته است: «انعقاد هرگونه قرارداد بين مدارس و ادارات آموزش و پرورش با مجموعه‌هاي مرتبط با سرويس مدارس و پيمانكاران، براي سال تحصيلي پيش‌ رو ممنوع است.» مرتضي ضامني با اشاره به تبصره ۱۰ ماده يك آيين‌نامه اجرايي حمل و نقل دانش‌آموزي مصوب هيات وزيران افزوده است: «به منظور اجرا، ساماندهي، مديريت و نظارت يكپارچه و مستمر بر عملكرد تمامي دستگاه‌هاي متولي، شركت‌ها و رانندگان مجاز حمل و نقل دانش‌آموزي، اولياي متقاضي حمل و نقل (سرويس) و همچنين تجميع و به‌روزرساني و پايش اطلاعات مربوط به صورت برخط توسط وزارت كشور به نام سامانه پايش ناوگان دانش‌آموزي «سپند» ايجاد شده است.»

 

پيام «اين فرزند شما نيست» را جدي نگيريد

ضامني درباره مشكلات تعدادي از والدين در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان و مواجهه با پيغام خطاي «اين دانش‌آموز متعلق به شما نمي‌باشد» توضيح داده است: «علت نمايش خطاي فوق اين است كه والدين زمان ثبت‌نام اوليه در سامانه سپند يك بار به‌اشتباه كدملي دانش‌آموز را به جاي كد ملي ولي دانش‌آموز وارد مي‌كنند. زماني كه متوجه اين موضوع مي‌شوند دوباره كد ملي والدين را ثبت مي‌كنند كه در مرحله افزودن دانش‌آموز سامانه خطاي اعلام‌شده را نمايش مي‌دهد. والديني كه اين مشكل را دارند در مرحله اول مي‌توانند از بخش تنظيمات كد ملي را ويرايش كنند و اگر مشكل برطرف نشد، با پشتيباني سامانه تماس بگيرند و كدملي دانش‌آموز را براي حذف اعلام كنند.»

مديرعامل اتحاديه حمل و نقل مسافر شهري كشور در خصوص عدم نمايش ليست تعدادي از مدارس در سامانه نيز گفته است: «ليست تمام مدارس از آموزش و پرورش دريافت و در سامانه سپند بارگذاري شده است و اگر مدرسه‌اي داخل اين ليست نيست، والدين مي‌توانند به صورت دستي با استفاده از كارنامه دانش‌آموز و درج كد مدرسه ثبت‌نام را تكميل و ثبت كنند يا شركت‌هاي حمل و نقل دانش‌آموزي يا شهرداري‌ها نام مدرسه را به ليست اضافه كنند.»

ارسال نظر