طلا بخريم يا «صندوق طلا»؟

۱۴۰۳/۰۵/۱۶ - ۰۰:۵۶:۴۹
کد خبر: ۳۱۸۱۸۵

خريد واحدهاي صندوق‌ طلا در بورس كالا از روش‌هاي نوين خريد طلاست كه مي‌تواند دغدغه‌هايي مانند ريسك‌ نگهداري و ريسك امنيت خريد طلا را از بين ببرد.

كالاخبر| خريد واحدهاي صندوق‌ طلا در بورس كالا از روش‌هاي نوين خريد طلاست كه مي‌تواند دغدغه‌هايي مانند ريسك‌ نگهداري و ريسك امنيت خريد طلا را از بين ببرد.

عواملي همچون سرقت، هزينه‌ نگهداري، نگراني بابت اصل بودن طلا در زمان خريداري از جمله مواردي هستند كه دغدغه‌هايي را براي سرمايه‌گذاران ايجاد مي‌كند. اما آيا راهي براي انجام يك سرمايه‌گذاري كم‌ريسك در اين فلز گران‌بها وجود دارد؟ پاسخ به اين سوال مثبت است، چرا كه با مدرن شدن جوامع و پيدايش روش‌ها و ابزارهاي مدرن سرمايه‌گذاري، ريسك ناشي از سرمايه‌گذاري سنتي در طلا به‌شدت كاهش يافته است. يكي از ابزارهايي كه مي‌توان از آن به عنوان جايگزيني براي سرمايه‌گذاري سنتي در طلا استفاده كرد، سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي طلا است. سرمايه‌گذاري در صندوق طلا براي كساني كه طلا را به عنوان يك فرصت سرمايه‌گذاري در نظر دارند پيشنهاد مي‌شود و جالب اينجاست كه هيچ نيازي به داشتن دانش و تحليل از بازارهاي اونس جهاني و دلار در اين مسير نيست.
صندوق‌ سرمايه‌گذاري طلا (Gold Fund)، يكي از انواع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك و قابل معامله (ETF) در بورس كالا است. اين نوع صندوق‌ها عمده سرمايه خود را روي اوراق مبتني بر طلا از جمله سكه و شمش طلا سرمايه‌گذاري مي‌كنند و هم‌اكنون ۱۳ صندوق طلا با نمادهاي «طلا»، «زر»، «عيار»، «گوهر»، «كهربا»، «مثقال»، «زرفام»، «نفيس»، «گنج»، «ناب»، «تابش»، «جواهر» و «آلتون» در بورس كالاي ايران فعال هستند.

‌نگهداري از طلا ريسك‌هاي مختص به‌ خود را دارد، در صورتي كه با سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي طلا، ريسك‌هايي همچون خطر نگهداري و آسيب دارايي از بين مي‌رود. همچنين از ديگر مزاياي سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي طلا، مي‌توان به سرمايه‌گذاري با مبلغ پايين‌تر از قيمت طلا و سكه طلا اشاره كرد.

به عنوان مثال اگر شخصي قصد سرمايه‌گذاري در طلا را داشته باشد، بايد علاوه بر پرداخت مبلغ هر گرم طلا، هزينه‌اي را تحت عنوان اجرت بپردازد. همچنين براي خريد يك عدد سكه تمام يا نيم و ربع بهار آزادي، سرمايه‌گذار بايد مبلغ زيادي را پرداخت كند كه ممكن است افرادي كه قصد سرمايه‌گذاري در سكه را دارند به دليل كمبود نقدينگي اين امكان را نداشته باشند. در صورتي كه با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان مي‌توان به صورت آنلاين در صندوق‌ سرمايه‌گذاري طلا سرمايه‌گذاري كرد. از سوي ديگر نقدشوندگي صندوق‌هاي طلا به دليل وجود بازارگردان بسيار بالاست اما شرايط خريد و فروش طلا در مواقع ملتهب بازار متفاوت است.

سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي طلا دقيقا مشابه خريد سهام است؛ كافي است تا نام صندوق طلا را در سامانه‌هاي معاملاتي كارگزاري خود جست‌وجو كنيد و سپس به خريد آن اقدام كنيد؛ بازده صندوق‌هاي طلا به‌طور عمومي همسو با نوسانات بازار طلاست و به عبارتي شما بدون هيچ از يك ريسك‌ها و دغدغه‌هاي سنتي بازار فيزيكي طلا مي‌توانيد با خريد واحدهاي صندوق طلا به خيالي آسوده و به صورت برخط در اين بازار جذاب سرمايه‌گذاري كنيد.

ارسال نظر