نوسازي و بازسازي بنگاه‌هاي كوچك در دستور كار

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۰۱:۲۳:۱۴
کد خبر: ۳۱۸۲۹۳

فرشاد مقيمي، مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در نشست فرصت و چالش‌هاي صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي به نوسازي و بازسازي بنگاه‌هاي كوچك اشاره كرد و گفت: نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي كوچك در ارتقا بهره‌وري، رقابت پذيري و كاهش مصرف انرژي نقش تعيين كننده‌اي دارد از اين رو درصدد نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي كوچك هستيم. وي افزود: كارگروهي در اين خصوص تشكيل داده‌ايم و بازسازي و نوسازي بنگاه‌هاي صنعتي در دست اقدام است.

فرشاد مقيمي، مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در نشست فرصت و چالش‌هاي صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي به نوسازي و بازسازي بنگاه‌هاي كوچك اشاره كرد و گفت: نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي كوچك در ارتقا بهره‌وري، رقابت پذيري و كاهش مصرف انرژي نقش تعيين كننده‌اي دارد از اين رو درصدد نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي كوچك هستيم. وي افزود: كارگروهي در اين خصوص تشكيل داده‌ايم و بازسازي و نوسازي بنگاه‌هاي صنعتي در دست اقدام است. وي گفت: البته مشكل اصلي ما اين است شهرك‌هاي صنعتي به ويژه زيرساخت‌هاي آنها مانند تأمين آب و برق مورد نياز شهرك‌هاي صنعتي اكنون طول عمر بالايي دارند اين است كه كدام متولي بايد نوسازي و بازسازي خود شهرك‌هاي صنعتي كشور را انجام دهد. مقيمي ادامه داد: البته با توجه به استهلاك شهرك‌هاي صنعتي، بازسازي و نوسازي آنها را نيز از طريق نهادهاي مسوول دنبال مي‌كنيم.

وي افزود: يكي از چالش‌هايي كه صنايع و بنگاه‌هاي كوچك دارند به خصوص آنهايي كه محصول نهايي توليد مي‌كنند، بحث جدي در ويژند (برند سازي) دارند كه مطرح نمي‌شوند و مشكل ديگر در نظام توزيع دارند كه بيشتر فروش محصول‌شان در بازارهاي داخلي متمركز است در حالي كه با ويژند سازي (برند سازي) و رفع مشكل نظام توزيع مي‌توانند محصول خود را در خارج از كشور نيز بفروشند. مقيمي گفت: كشور ما دومين توليد كننده عسل است و ۱۲۰ هزار توليدكننده عسل در كشور داريم، اما چون برند سازي مناسبي براي محصولات خود نداريم نتوانستيم فروش اين محصول را در خارج از كشور به نتيجه برسانيم. وي در ادامه به مشكل تأمين انرژي مورد نياز واحدهاي توليدي صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي اشاره كرد و افزود: ميزان قطعي برق و اعمال محدوديت‌هاي كه در ۹۸ شهرك صنعتي كشور واقع در ۲۱ استان صورت گرفته، هزار و ۶۱۹ ساعت بوده است و در واقع ۹۸۶ مگاوات قطعي برق داشتيم، اما اينكه ميزان خسارت‌ها چقدر بوده برآوردي نداريم، زيرا بايد عدم النفع توليد را در اين خصوص محاسبه كنيم و بعد اعلام كنيم. مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران گفت: اكنون جدا از كاهش توليد ناشي از ناترازي انرژي و قطعي برق، يك سري خسارت‌ها به تجهيزات واحدهاي توليدي و صنعتي وارد شده است، ضمن اينكه برخي صنايع سفارش‌هايي تحويل گرفته‌اند كه به دليل قطعي برق نتوانستند به تعهدات خود عمل كنند و اكنون بايد جريمه پرداخت كنند كه اين موارد را نمي‌توان در بحث عدم النفع صنايع ناشي از ناترازي انرژي محاسبه كرد. البته تنها بحث برق نيست و كمبود آب هم هست و بايد بحث را به سمت انرژي برد.

ارسال نظر