خبر خوش براي سربازان غايب ۲۶ تا ۳۰ سال كشور

خدمت سربازي پاره وقت و تمام وقت بدون آموزشي

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۰۱:۲۵:۱۰
کد خبر: ۳۱۸۲۹۴
خدمت سربازي پاره وقت و تمام وقت بدون آموزشي

مساله سربازي و خدمت زير پرچم مدت‌هاي زيادي است كه به يكي از دغدغه‌هاي پسران جوان تبديل شده است. قوانيني كه هر از گاهي تغيير مي‌كنند. از افزايش خدمت سربازي گرفته تا كاهش ماه‌هاي خدمت و زماني هم خدمت سربازي به افرادي كه نمي‌خواستند به سربازي بروند خريدني بود.

مساله سربازي و خدمت زير پرچم مدت‌هاي زيادي است كه به يكي از دغدغه‌هاي پسران جوان تبديل شده است. قوانيني كه هر از گاهي تغيير مي‌كنند. از افزايش خدمت سربازي گرفته تا كاهش ماه‌هاي خدمت و زماني هم خدمت سربازي به افرادي كه نمي‌خواستند به سربازي بروند خريدني بود. اما الان سال‌هاست كه ديگر از خريد و فروش خدمت سربازي خبري نيست هر چند كه طي سال‌هاي گذشته بارها و بارها نمايندگان مجلس در اين باره اظهارنظر كردند اما در نهايت اين سازمان نيروي‌هاي مسلح بود كه آب پاكي را روي دست همه ريخت و گفت از فروش خدمت سربازي خبري نيست. شايد اگر خدمت سربازي در ايران هم مثل بسياري كشورها به امري حرفه‌اي بدل مي‌شد و افراد مي‌توانستند داوطلبانه در آن استخدام شوند حالا با اين ميزان تعداد افرادي كه سال‌هاست از خدمت سربازي غيبت كرده‌اند مواجه نبوديم. بسياري از افراد به دليل اينكه يا مشغول به تحصيل هستند و يا كسب و كاري براي خود دست و پا كرده‌اند دو سال وقفه اينچنيني را عامل عقب افتادن از برنامه زندگي شان مي‌دانند. به همين دليل ترجيح مي‌دهند غايب و يا به اصطلاح عامه سرباز فراري باشند تا اينكه بخواهند برنامه‌هاي زندگي شان را دو سال تعطيل كنند. از طرف ديگر خدمت زير پرچم در تمام دنيا يك مساله واجب است و فقط رويكردها و نگاه‌ها به اين موضوع است كه در آن تفاوت ايجاد مي‌كند. هر كشوري نيازمند نيروهايي است كه آموزش ببينند تا در مواقع لزوم بتوانند از تماميت ارضي كشور خود دفاع كنند پس به اين ترتيب خدمت سربازي قطعا تعطيل بردار نيست. اما حالا خبري از سوي معاون نيروي انساني سپاه بيت المقدس كردستان طي روزهاي گذشته اعلام شده است كه مي‌تواند براي تعداد قابل توجهي از افرادي كه بيش از ۸ سال از خدمت سربازي غيب داشته‌اند يك فرصت دوباره براي گذراندن راحت اين دوره و البته دريافت كارت پايان خدمت باشد. موضوعي كه شايد مشمول تمام غايبان نشود اما قطعا تعداد قابل توجهي را شامل مي‌شود كه مي‌توانند با استفاه از اين فرصت براي يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي خود پاياني خوش را رقم بزنند. پاياني كه هم براي آنها مي‌تواند مفيد باشد و هم ديني را كه به سرزمين مادري شان دارند ادا كرده باشند.

 

اعزام به خدمت در طرح انصار

معاون نيروي انساني سپاه بيت‌المقدس كردستان در نشست خبري با اعلام اين خبر كه سربازان با غيبت بالاي هشت سال مي‌توانند در طرح انصار ثبت‌نام و كارت پايان خدمت دريافت كنند خبري خوش به مشمولان غايب داد.

سرهنگ پاسدار كورش ملكشاهي توضيح داد: «با توجه به ابلاغ طرح انصار از ستاد كل نيروهاي مسلح، تمام افراد مشمول غايب بالاي هشت سال مي‌توانند با استفاده از مزاياي اين طرح نسبت به دريافت كارت پايان خدمت اقدام كنند. افراد مشمول و علاقه‌مند به شركت در طرح انصار با مراجعه به نزديك‌ترين حوزه بسيج محل سكونت خود نسبت به ثبت‌نام در اين طرح اقدام كنند.» معاون نيروي انساني سپاه بيت‌المقدس كردستان اضافه كرد: «طرح انصار ويژه افرادي است كه از زمان غيبت آنان هشت سال گذشته باشد و همچنين از خدمت سربازي فراري نباشند.»

 

طرح انصار سربازي چيست؟

طرح انصار سربازي فرصتي است براي مشمولان غايبي كه به دلايل مختلف موفق به انجام خدمت سربازي نشده‌اند. اين طرح به افراد مشمول اين امكان را مي‌دهد تا با شرايطي خاص، به خدمت سربازي خود برسند و كارت پايان خدمت معتبر دريافت كنند. اين طرح براي اولين بار در سال ۱۳۹۹ از سوي سازمان وظيفه عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مطرح و با استقبال بسياري از سوي مشمولان غايب مواجه شد اما اجراي آن به طول انجاميد و حالا با اعلام معاون نيروي انساني سپاه، كليد اجراي اين طرح زده شده است.

 

چه كساني مي‌توانند  از طرح انصار سربازي استفاده كنند؟

بر اساس اين طرح افرادي كه جزو مشمولان غايب به حساب مي‌آيند و بيشتر از هشت سال غيبت داشته‌اند و همچنين كساني كه به هر دليلي نتوانسته‌اند به خدمت مقدس سربازي بروند مي‌توانند از اين طرح استفاده كنند؛ اما مساله اينجاست كه همه مشمولان غايب نمي‌توانند از اين طرح استفاده كنند.

 

مدت‌زمان غيبت

يكي از مهم‌ترين شروط استفاده از طرح انصار سربازي مدت‌زمان غيبت افراد مشمول است. بر اساس دستورالعمل‌هاي ابلاغ‌شده، اين طرح تنها براي مشمولان غايبي قابل اجراست كه حداقل هشت سال از زمان غيبت‌شان گذشته باشد.

 

محدوديت سني

علاوه بر اين، با توجه به ماهيت طرح انصار سربازي و ضرورت بهره‌مندي از تخصص و مهارت مشمولان، اين طرح محدوديت سني دارد. عموما مشمولان غايبي كه در بازه سني ۲۶ تا ۳۰ سال قرار دارند مي‌توانند از اين طرح استفاده كنند.

 

شرايط مناسب جسمي و روحي

در ضمن متقاضيان استفاده از طرح انصار سربازي بايد از سلامت جسماني و روحي لازم برخوردار باشند. به همين منظور، مشمولان بايد در موعد مقرر براي انجام معاينات پزشكي به مراكز تعيين‌شده مراجعه كنند.

 

سابقه بسيج

داشتن سابقه عضويت در بسيج نيز مي‌تواند امتياز مثبتي براي مشمولان غايب در طرح انصار سربازي باشد. همچنين در صورت عدم عضويت قبلي، گذراندن دوره‌هاي آموزشي بسيج نيز براي افراد متقاضي در نظر گرفته شده است.

 

نحوه شركت در طرح انصار  بدون داشتن تخصص

اگر مشمول تخصصي نداشته باشد يا تخصص‌هاي او به كار يگان خدمتي نيايد يا اينكه خودش تمايلي به ارايه تخصص نداشته باشد، مشكلي ندارد. از قبل مدل خدمتي براي طرح انصار سپاه مشخص شده است و مشمول مي‌تواند از آن استفاده كند.

 

انواع خدمت در طرح انصار سربازي

يكي از ويژگي‌هاي جالب توجه طرح انصار سربازي، انعطاف‌پذيري آن در نحوه‌ انجام خدمت سربازي است. مشمولان غايبي كه از اين طرح استفاده مي‌كنند مي‌توانند به دو صورت خدمت خود را به جا آورند:

خدمت سربازي تمام‌وقت: در اين نوع خدمت، مشمولان غايب بايد به صورت تمام‌وقت در مراكز سپاه يا بسيج حضور پيدا كنند و وظايف محوله را انجام دهند. مدت‌زمان خدمت تمام‌وقت در طرح انصار سربازي معمولاً بين ۲ تا ۶ ماه متغير است و با توجه به شرايط و ضوابط تعيين مي‌شود.

خدمت سربازي پاره‌وقت: با توجه به اينكه بسياري از مشمولان غايب داراي مشاغل يا تحصيلات دانشگاهي هستند، طرح انصار سربازي اين امكان را فراهم كرده است تا به صورت پاره‌وقت خدمت خود را انجام دهند. در اين نوع خدمت، فرد مشمول با توجه به تخصص و مهارت خود، پروژه‌هايي را براي نيروهاي مسلح تعريف مي‌كند و در مدت‌زمان مشخص‌شده به انجام مي‌رساند. مدت‌زمان خدمت پاره‌وقت در طرح انصار سربازي مي‌تواند تا سقف هشت سال به طول بينجامد.

 

مزاياي طرح انصار سربازي

طرح انصار سربازي با هدف ايجاد فرصت براي انجام خدمت سربازي براي مشمولان غايب و رفع مشكلات ناشي از غيبت طراحي شده است. استفاده از اين طرح مزاياي متعددي براي مشمولان غايب به همراه دارد كه از جمله آنها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

 

دريافت كارت پايان خدمت معتبر

مهم‌ترين مزيت طرح انصار سربازي، امكان دريافت كارت پايان خدمت معتبر براي مشمولان غايب است. با دريافت اين كارت، افراد مي‌توانند از مزاياي قانوني مربوط به كارت پايان خدمت مانند امكان استخدام در ادارات دولتي، اخذ گواهينامه رانندگي و خروج از كشور استفاده كنند.

 

طرح انصار سربازي حقوق دارد؟

با توجه به اينكه در اين طرح به مشمول غايب مشوق‌هاي زيادي از جمله شناور بودن ساعت خدمت يا حضور در محل خدمت طبق ميل خودش داده مي‌شود و فرد مشمول ممكن است تا هشت سال خدمت كند قطعاً حقوقي تحت عنوان حقوق سربازي به او پرداخت نمي‌شود. البته اين بدان معنا نيست كه افراد پاره‌وقت هيچ دريافتي‌اي نخواهند داشت؛ با توجه به توافقي كه در زمينه ميزان دريافتي بين فرد مشمول غايب و نيروهاي مسلح انجام مي‌شود مبلغي به عنوان دريافتي براي مشمولان در نظر گرفته خواهد شد. ضمن اينكه مشمولاني كه خدمت تمام‌وقت را انتخاب مي‌كنند حقوقي برابر با حقوق تعيين‌شده سربازان مشمول دريافت مي‌كنند.

 

نحوه‌ ثبت‌نام در طرح انصار سربازي

با توجه به اينكه طرح انصار سربازي از سوي سپاه پاسداران اجرايي مي‌شود، مشمولان غايبي كه شرايط لازم را داشته باشند بايد براي ثبت‌نام به مراكز سپاه يا بسيج محل سكونت خود مراجعه كنند. در اين مراكز، ضمن بررسي شرايط مشمول، مدارك مورد نياز از فرد دريافت مي‌شود. مداركي مانند اعلام تخصص يا رزومه و يا گواهي مهارت، برگه اعزام و دفترچه خدمتي كه از قبل ارسال كرده‌اند. پس از تكميل پرونده و تاييد نهايي، با مشمول غايب براي نحوه‌ انجام خدمت سربازي بر اساس طرح انصار سربازي، قرارداد منعقد مي‌شود.

 

مدارك مورد نياز براي ثبت‌نام

در طرح انصار سربازي

براي ثبت‌نام در طرح انصار سربازي، مشمولان غايب بايد مدارك زير را به مراكز سپاه يا بسيج محل سكونت خود ارايه كنند:

مدارك هويتي: شامل اصل و كپي شناسنامه و كارت ملي

دفترچه اعزام به خدمت: در صورت وجود

مدارك مربوط به غيبت: شامل گواهي عدم اشتغال به تحصيل، گواهي عدم اشتغال به كار و ساير مدارك مربوطه

مدارك مربوط به سابقه بسيج: در صورت وجود

دو قطعه عكس پرسنلي

برگه معاينه پزشكي كه از سوي مراكز معتبر پزشكي صادر شده باشد.

ثبت‌نام امريه وزارت راه و شهرسازي

 

مزاياي ديگر طرح انصار

از ديگر مزايا و مشوق‌هاي اين طرح مي‌توان به معافيت از ۲ ماه دوره آموزشي، بخشش اضافه خدمت سنواتي ۶ ماه، استفاده از مرخصي قانوني، اعمال كسري خدمت تاهل و فرزند حين خدمت اشاره كرد. به اين ترتيب افراد ديگر قرار نيست به دليل غيبت، مشمول اضافه خدمت شوند.

ارسال نظر