چگونه در خانه وزن کم کنیم؟

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۰۹:۴۴:۳۳
کد خبر: ۳۱۸۳۰۰
چگونه در خانه وزن کم کنیم؟

افراد زیادی هستند که به دنبال راهی برای لاغری در خانه و جواب این سؤال هستند.

در خانه لاغر شدن ممکن است چالش‌های خود را داشته باشد، تغذیه سالم با کاهش مصرف مواد غذایی پر انرژی و چربی و استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و محصولات غذایی سالم، نقش مهمی در کاهش وزن و لاغری دارد. همچنین، فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و دویدن در خارج از منزل می‌تواند به شما کمک کند تا سوزاندن چربی و کاهش وزن را در خانه تجربه کنید.

به گزارش ایسنا، برای رسیدن به نتایج مطلوب، انضباط و پشتکار در انجام تمرینات و رعایت تغذیه سالم بسیار مهم است. قطعاً بهترین و اصولی‌ترین راه برای کاهش وزن این است که از کارشناسان تغذیه مشاوره بگیریم، اما اطلاعات کلی در مورد اصول تغذیه صحیح به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در خانه به تناسب اندام رسیده و یا حداقل جلوی اضافه وزن خود را بگیریم.

اراز محمد قرنجیک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص روش‌های صحیح تغذیه و کاهش وزن در منزل اظهار کرد: برای کاهش وزن قبل از هرچیز باید به اندازه و درست مصرف کرده و از پرخوری پرهیز کنیم.

وی در خصوص تاثیر حذف برنج در کاهش وزن گفت: بسیاری از افراد تصور می‌کنند خوردن برنج باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود درصورتی که دلیل اصلی چاق شدن زیاده روی در مصرف برنج است و خوردن این غذا در حد نیاز بدن بلامانع و حتی مفید است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: کسانی که با معضل چاقی دست به گریبان هستند باید مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز کرده و بیشتر از روش‌های سالمتری مثل آب پز کردن، بخارپز کرن، کبابی کردن و گریل کردن غذای خود را طبخ کنند.

اثرات دیر خوابیدن در اضافه وزن

قرنجیک با اشاره به تأثیر دیر خوابیدن در اضافه وزن افراد گفت: کسانی که شب‌ها دیر به رخت خواب ‌می‌روند، احساس گرسنگی کرده و به خوردن تنقلات و فست فودها و همچنین خوردن قهوه و چای و نسکافه به همراه شیرینی و شکلات روی می‌آورند و مصرف این غذاها آن هم در آخر شب باعث جذب کالری زیاد و چاقی می‌شود.

وی با تأکید اینکه که افرادی که دیر می‌خوابند متابولیسم بدنی آن‌ها پایین می‌آید و با خوردن کوچکترین غذایی وزن آن‌ها بالا می‌رود، اضافه کرد: بیماری‌های زمینه‌ای نظیر قند خون بالا  و کم کاری تیروئید درصد چربی بدن را افزایش و عضلات فرد را کاهش داده و اضافه وزن را تشدید می‌کند.

این کارشناس تغذیه ۳۰ الی ۴۰ دقیقه ورزش در روز را ضروری دانست و گفت: برخی افراد به مدت سه تا پنج ماه رژیم‌های سفت و سخت می‌گیرند تا در کوتاه مدت وزن خود را کاهش دهند اما غافل از اینکه این روش متابولیسم بدن را تغییر داده و سوخت و ساز بدن را پایین می‌آورد در نتیجه وقتی این افراد رژیم خود را رها می‌کنند به سرعت به وزن اولیه خود رسیده با این تفاوت که این بار درصد چربی بدن آن‌ها افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آب خوردن زیاد باعث لاغری می‌شود، توضیح داد: بدن هر فرد روزانه به خوردن ۶ تا هشت لیوان آب نیاز دارد و نصف بیشتر آن باعث وزن کم کردن یا کاهش اشتها نمی‌شود.

قرنجیک خوردن غذاهای سالم، استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه، پرهیز از پرخوری و غذاهای پرکالری، ورزش کردن، تحرک کافی و خوابیدن به موقع را از عوامل مؤثر در کاهش وزن برشمرد: بهترین روش برای کاهش وزن، ورزش کردن است زیرا  گردش خون را در سراسر بدن افزایش داده و کالری اضافی را می‌سوزاند.

چرا با وجود آنکه کم می‌خورم لاغر نمی‌شوم؟

کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه بهترین آب برای نوشیدن آب جوشیده است و از مصرف آب معدنی به ذلیل اثرات منفی بطری‌های پلاستیکی بر سلامتی باید اجتناب کرد، افزود: به تناسب هر یک ساعت ورزش و کالری سوزاندن، بدن آب از دست می‌دهد و باید با نوشیدن آب آن را جبران کرد در غیر این صورت دچار اشتهای کاذب و پرخوری عصبی خواهیم شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا وقتی غذا کم می‌خورم باز هم لاغر نمی‌شوم، گفت؟ معمولا این افراد برنامه دقیق غذایی و  مقدار کالری که میل می‌کنند را ندارند و وقتی کمی از حجم برخی خوراکی‌ها و غذای خود کم می‌کنند توقع تغییر زیاد دارند و حس می‌کنند که چاقی آن‌ها دائمی بوده وو کاهش وزن ندارند.

قرنجیک گفت: بهترین راه برای کاهش وزن این است که غذایی که در طول روز مصرف می‌کنیم را یادداشت کرده و به متخصص تغذیه مراجعه کنیم و با مشاوره گرفتن از افراد متخصص ضمن آشنایی با  تغذیه صحیح و سالم مقدار کالری مورد نیاز بدن خود را محاسبه کنیم.

ارسال نظر