سخنگوی صنعت آب کشور:

نقشه راه آب برای افزایش قیمت!

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۲۳:۵۰:۱۵
کد خبر: ۳۱۸۳۵۷

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: برای ایجاد یک شغل صنعتی به‌طور متوسط ۴۵۰ متر مکعب آب نیاز داریم در حالی که در بخش کشاورزی این عدد ۲۱ هزار متر مکعب است یعنی یک شغل صنعتی یک‌چهلم یک کشاورز مصرف آب دارد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: برای ایجاد یک شغل صنعتی به‌طور متوسط ۴۵۰ متر مکعب آب نیاز داریم در حالی که در بخش کشاورزی این عدد ۲۱ هزار متر مکعب است یعنی یک شغل صنعتی یک‌چهلم یک کشاورز مصرف آب دارد.

عیسی بزرگ‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی اجرای نقشه راه آب اظهار داشت: نقشه راه آب برنامه‌ای برای رفع ناترازی‌های آب است، ما به چنین برنامه‌ای نیاز داریم چراکه نقشه راه آب نقشه‌ای است که از تمام اهرم‌ها یعنی مدیریت مصرف، تقاضا، تامین، انتقال و توزیع استفاده می‌کند تا ناترازی آب رفع شود، این نقشه احکامی را تدوین می‌کند تا اقدامات تسریع، جهت‌دار و کانالیزه شده و در مجرای خود قرار گیرد، نقشه راه آب در پیوند با اسناد مهم دیگر مثل سند آمایش سرزمین، الگوی کشت و سند ملی و دانش‌بنیان امنیت غذایی و درواقع نقشه رفع ناترازی انرژی است.

وی با بیان اینکه نقشه راه تلاش دارد تا استفاده از آب را با آب اجتماعی و اقتصادی پیوند بزند، افزود: آب اجتماعی باید در اختیار هر زیست‌بوم و شهروند ایرانی قرار گیرد، مثلا شهروندی که وضعیت اقتصادی مطلقا مناسبی نداشته و توان پرداخت هزینه آب مصرفی خود را ندارد هم باید از حق آب شرب و بهداشت برخوردار باشد، زیست‌مندان جانواری و گیاهی مثل مار، عقرب، بلوط ایرانی و .... هم حق دارند از آب بهره‌مند شوند، آبی که برای شرب و بهداشت شهروند و زیست‌مند ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ آب اجتماعی و مابقی آب، آب اقتصادی است که نباید با قیمت کم در اختیار همه قرار گیرد، این آب گران‌قیمت است و باید در حوزه‌هایی مصرف شود که یا به مصرف ایجاد شغل و یا کسب درآمد برسد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در نقشه راه آب دستیابی به امنیت غذایی به‌طور دقیق پذیرفته شده، تاکید کرد: در این برنامه ۵۱ میلیارد متر مکعب آب برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده که همان عددی است که در سند ملی و دانش‌بنیان امنیت غذایی آمده است.

وی ادامه داد: نقشه راه آب ۴۰ حکم در تراز قانون دارد که با کمک این احکام تامین مالی، توجه به مسائل کیفیت، دیپلماسی آب، اصلاح تعرفه، روش‌های مدیریت مصرف، تقاضا و بازنگری مهندسی مجدد تقاضا مدنظر قرار گرفته است. بزرگ‌زاده بیان داشت: یکی از بندهای نقشه راه آب، تشکیل بنیاد خبرگان آب کشور است که در اصل شبیه پارلمان آب است، در این پارلمان تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و روند اجرایی نقشه راه آب به اجماع گذاشته می‌شود و این اتفاق مثبتی است که ایران نیاز دارد به آن برسد، نقشه راه آب اصلاحات نهادی را هدف قرار داده است، تمام فضای آب با سه نهاد حاکمیت، بازار و اجتماع شکل گرفته است، متاسفانه در تمام بیش از نیم قرن گذشته نهاد حاکمیت فضا را برای ایفای نقش دو نهاد بازار و اجتماع تنگ کرده است. وی افزود: ما با اصلاح اقتصاد آب و تعرفه‌ها دنبال زنده کردن اصل عرضه و تقاضا در بخش آب اقتصادی هستیم، با این کار در نظر داریم نهاد بازار را تقویت کنیم و با ایجاد بنیاد ملی خبرگان آب نهاد جامعه را تقویت کنیم، در این راستا باید فضای نهاد حاکمیت کوچک شود تا برای دو نهاد دیگر ایجاد موقعیت شود، برای تحقق این امر افزایش قیمت پلکانی آب دیده شده است، مثلا برای قشر ضعیف جامعه که توان پرداخت هزینه آب را ندارد به شرطی که سرانه را رعایت کند حتی می‌توانیم آب را رایگان تامین کنیم و این یک تصمیم حاکمیتی است.

سخنگوی صنعت آب با یادآوری اینکه یوزپلنگ، بلوط، تالاب و رودخانه هم ایرانی هستند و باید حیات‌شان حفظ شود، گفت: به همین دلیل در نقشه راه آب پیش‌بینی کرده‌ایم که حقابه محیط زیست با تکیه بر کاهش مصرف آب، کاهش فربگی و بدمصرفی آب در بخش کشاورزی؛ ۳ برابر وضعیت کنونی شود، سند ملی امنیت غذایی این اعداد را مشخص کرده و کسانی که در مقابل این عدد مقاومت می‌کنند باید بدانند که در مقابل سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی که خروجی وزارت جهاد کشاورزی است؛ می ایستند، در مقابل هنجار ملی که ابلاغ رئیس‌جمهور را دارد؛ می‌ایستند.

وی تاکید کرد: ما مطالبه‌گران محیط‌زیستی، آبی و اجتماعی نباید اجازه بدهیم با رفتارهایی که با هنجار ملی فاصله دارد بدمصرفی در بخش آب کشاورزی همچنان ادامه داشته باشد و شغل کشاورزی و پایداری امنیت غذایی تهدید شود.

بزرگ‌زاده بیان داشت: ما دنبال گران کردن آب نیستیم دنبال واقعی کردن آن هستیم مثلا در افق نقشه راه آب ۵۵ درصد منابع صنایع بزرگ و سودده باید از آب نامتعارف و دریا و ۴۵ درصد از منابع آب درون‌سرزمینی تامین شود زیرا در سبد محصولات آنها قیمت آب ناچیز است، اما در امور صنایع کوچک آشامیدنی، غذایی، دارویی، بهداشتی و صنایعی که در مرز توجیه‌پذیری اقتصادی هستند از الزام استفاده از آب دریا و پساب معافند.

وی همچنین به موضوع تخصیص آب به بخش صنعت اشاره و توضیح داد: در نقشه راه آب تامین آب صنایع به‌طور کامل ملحوظ شده، چون برای ایجاد یک شغل صنعتی به‌طور متوسط ۴۵۰ متر مکعب آب نیاز داریم در حالی که در بخش کشاورزی این عدد ۲۱ هزار متر مکعب است یعنی یک شغل صنعتی یک‌چهلم یک کشاورز مصرف آب دارد، بنابراین باید بنیه صنعتی کشور قوی شود چراکه برای ایجاد شغل و درآمد نیاز است، زمینه صنعتی شدن هم وجود دارد.

سخنگوی صنعت آب کشور یادآور شد: تامین آب صنایع به‌طور کامل دیده شده و در نقشه راه آب ۳.۷ میلیارد متر مکعب مصرف آب یعنی بیش از ۲ برابر خواهد شد که اتفاق مثبتی است که از این میزان ۵۵ درصد آب مورد نیاز صنایع از پساب و آب نامتعارف و ۴۵ درصد از منابع متعارف خواهد بود و خوشبختانه در برنامه هفتم هم اهداف تامین آب صنایع در نقشه راه آمده و مصوب شده و با قدرت جلو خواهد رفت.

ارسال نظر