«تعادل» وضعيت بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

مسير پرابهام بورس تهران

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۲۳:۵۸:۱۶
کد خبر: ۳۱۸۳۶۳
مسير پرابهام بورس تهران

بورس تهران در آخرين روز كاري هفته به علت گرماي هوا تعطيل شد و يك روز زيان سهامداران كمتر از گذشته شد. شرايط بورس تهران همچنان وخيم است و سرمايه‌گذاران در حال فرار از اين بازار هستند تا حداقل بخشي از سرمايه خود را از زيان حفظ كنند.

بورس تهران در آخرين روز كاري هفته به علت گرماي هوا تعطيل شد و يك روز زيان سهامداران كمتر از گذشته شد. شرايط بورس تهران همچنان وخيم است و سرمايه‌گذاران در حال فرار از اين بازار هستند تا حداقل بخشي از سرمايه خود را از زيان حفظ كنند.

بازار سرمايه اين روزها بيش از گذشته زيان‌ مي‌دهد و علت آن مشخص نيست و هر فعال بازار نظري در اين خصوص دارد. برخي عقيده دارند كه ترور اسماعيل‌هنیه، دامنه نوسان، تغيير دولت و نبود كابينه مشخص، منفعل بودن رييس سازمان بورس جزو علت‌هاي اصلي ريزش بازار سرمايه هستند كه در ادامه اين مولفه‌هاي تاثيرگذار روي بازار سرمايه را توضيح مي‌دهيم.

بورس تهران از ارديبهشت ماه به واسطه شهادت رييس دولت سيزدهم و همراهان منفي‌هاي سنگيني را تجربه كرد و سازمان بورس براي مديريت شرايط يك روز بازار را تعطيل كرد و پس از آن دامنه نوسان را محدود كرد تا به نوعي محدوديت دامنه نوسان باعث شد كه سهامداران كمتر در صف‌ها حضور داشته باشند و ميزان فروش سهام به كمترين حالت خود برسد؛ اما در اصل اينطور نيست و نمي توان انتظار داشت كه سهامداران به واسطه محدوديت دامنه نوسان كمتر در صف فروش حضور داشته باشند.بررسي‌ها و گفت‌وگو با سرمايه‌گذاران بورسي نشان مي‌دهد كه در اصل دامنه نوسان تاثير چنداني بر روي عملكرد سهامداران ندارد و اگر سرمايه‌گذاري در شرايطي خاص احساس خطر كند سرمايه خود را نقد مي‌كنند. در نتيحه نمي توان انتظار معجزه از دامنه نوسان داشت و سازمان بورس در اين شرايط بايد فكر ديگري براي بازار سرمايه كند و تنها نمي‌تواند با محدوديت دامنه نوسان همه‌چيز راتغيير دهد. پس از شهادت رييس دولت سيزدهم، انتخابات رياست‌جمهوري در دور برگزار شد و در نهايت مسعودپزشكيان به عنوان نهمين رييس‌جمهور كشور توسط مردم انتخاب شد. تقريبا يك هفته پيش يعني روز 9 مرداد ماه بود كه مراسم تحليف پزشكيان برگزار شد و قرار است اين رييس‌جمهور ليست كابينه خود را معرفي كند تا اين افراد در مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد بگيرند و در نهايت رسما به عنوان اعضاي كابينه دولت چهاردهم شروع به كار كنند.اكنون تمامي بازارهاي سرمايه‌گذاري ايران در انتظار انتخاب كابينه و تاييد صلاحيت آنها هستند كه با توجه به شرايط بتوانند تغيير مسير دهند. در زمان مناظرات انتخاباتي تنها كانديدايی كه درخصوص بورس به صورت تخصصي نظر داد پزشكيان بود و اكنون از وي انتظار مي‌رود كه به مشكلات بازار سرمايه رسيدگي كند؛ اما در اينجا يك مشكل وجود دارد، روز گذشته ليستي با عنوان ليست احتمالي كابينه مسعود پزشكيان در رسانه‌ها منتشر شد كه با توجه به تركيب اين افراد به نظر نمي‌رسد كه بازار سهام بتواند روزهاي خوشي را تجربه كند. بر اساس اين ليست نام فرزين رييس كل فعلي بانك مركزي همچنان به عنوان رييس اين نهاد در دولت مسعود پزشكيان به چشم مي‌خورد. عبدالناصر همتي نيز به عنوان گزينه پيشنهادي و البته جدي وزارت اقتصاد مطرح است. تركيب اين دو نفر به عنوان دو عضو شوراي عالي بورس نمي‌تواند چندان براي بورسي‌ها خوشايند باشد چرا كه در دوره هر دو اين نفرات لطمات جبران‌ناپذيري به پيكره بورس وارد شد. با وجود اين شرايط بايد منتظر ماند و ديد كه نهمين رييس‌جمهور كشور چه برنامه‌اي براي كشور و بورس دارد!

 

انفعال عشقي در بورس

اگر نگاهي به شرايط بازار بيندازيم متوجه خواهيم شد كه مجيد عشقي به عنوان رييس سازمان بورس به صورت منفعل حركت مي‌كند و به نوعي كاري با بورس ندارد. در روزهاي سخت با وجود انتقاد شديد به وي خبري از تغيير شرايط يا برگزاري نشست خبري و شنيدن مشكلات ندارد و تنها افرادي در جلسات هستند و درخصوص بورس سخن مي‌گويند و از سوي خود تصميم مي‌گيرند. مشكل اينجاست كه سازمان بورس خود را متولي بازار سرمايه نمي‌داند و در شرايط سخت كاري با بازار ندارند و عقيده دارند كه سرخ‌پوشي‌ها ربطي به سازمان ندارد. اين موضوع تاثير منفي روي سهامداري مي‌گذارد و به نوعي باعث مي‌شود كه سرمايه كذاران تمايل كمتري به سرمايه‌گذاري در بورس پيدا مي‌كنند و در نهايت نقدينگي موجود در بازار كاهش مي‌يابد. از سوي ديگر ترور اسماعيل هنيه عامل ريزش ادامه‌دار بازار است چراكه وضعيت سياسي در ايران و كشورهاي منطقه مشخص نيست و هر شاهد يك تهديد نظامي هستيم. به عقيده كارشناسان بايد هر چه سري تكليف اين تهديدات نظامي مشخص شود و اگر حمله‌اي در كار هست اين موضوع به نحوي اطلاع‌رساني شود تا شرايط بازار كمي بهتر شود.

 

بورس صعودي مي‌شود؟

مهدي دلبري، كارشناس بازار سرمايه درخصوص شرايط بازار سرمايه گفت: محدوديت دامنه نوسان باعث شد كه ارزش معاملات به‌شدت افت كند به‌طوري كه در يك ماه گذشته، سه روز اخير داراي كمترين ارزش معاملاتي بوده است. همزمان هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان معامله شده است اما ۳۰۰ ميليارد تومان خروج افراد حقيقي از بازار بوده كه نشان‌دهنده خروج منابع از بازار بوده است. دلبري افزود: بايد توجه داشت براي تغيير روند بورس، به تزريق حجم پول بالا به بازار يا اتفاقات بنيادين در آن مانند كاهش نرخ بهره و كاهش فاصله قيمتي دلار آزاد با دلار نيمايي نياز داريم. با دستكاري دامنه نوسان اتفاق خاصي در بورس نخواهد افتاد و متاسفانه اين موضوع به يك عادت تبديل شده است و اين موضوع به بازار ضربه خواهد زد.دلبري با تاكيد براينكه به نظر نمي‌رسد در روز‌هاي آينده در بورس اتفاق مهمي رخ دهد گفت: تنها خبر مثبت براي برگشت بازار به روند صعودي مي‌تواند معرفي كابينه اقتصادي دولت چهاردهم باشد.وي در ادامه اظهار داشت: بايد به اين نكته توجه د اشت در فصلي قرار داريم كه اخبار مثبتي از شركت‌ها منتشر نمي‌شود . شركت‌ها گزارش‌هاي سه ماهه خود را منتشر كرده‌اند، صورت‌هاي مالي بهار منتشر و مجامع برگزار شده است. با توجه به تعطيلي‌هايي كه اتفاق افتاده گزارش آمار فروش از شركت‌ها وضعيت مساعدي نداشته و اين نكته حائز اهميت است كه در گزارش‌هاي تيرماه ۱۰ درصد كاهش فروش شركت‌ها را شاهد هستيم و به نظر مي‌رسد گزارش‌هاي تابستانه نيز چنگي به دل نزند.مدير عامل سبد گردان هيوا گفت: شرايط بازار به گونه‌اي است كه P/E در بهترين شرايط خود قرار دارد در نه سال گذشته، بازار سرمايه در اين محدوده پابرجا نبوده و همواره رشد‌هاي پر قدرتي را شاهد بوده‌ايم و مي‌توان باز هم روند صعودي را در بازار تجربه كرد.