تامين مالي رشد دانش‌بنيان‌ها از طريق بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۸:۲۲
کد خبر: ۳۱۸۵۲۷

معاون توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان معاونت علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رياست‌جمهوري گفت: ما نهادهاي متعددي در كشور داريم، اما در ابزارها همچنان عقب هستيم و نياز داريم كه نوآوري‌هايي در ابزارها ايجاد شود تا دارايي‌هاي نامشهود شركت‌ها بتوانند به عنوان پشتوانه ضمانت و حد اعتباري آنها در نظر گرفته شوند.

معاون توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان معاونت علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رياست‌جمهوري گفت: ما نهادهاي متعددي در كشور داريم، اما در ابزارها همچنان عقب هستيم و نياز داريم كه نوآوري‌هايي در ابزارها ايجاد شود تا دارايي‌هاي نامشهود شركت‌ها بتوانند به عنوان پشتوانه ضمانت و حد اعتباري آنها در نظر گرفته شوند. رضا اسدي‌فرد در حاشيه بازديد از شانزدهمين نمايشگاه صنعت مالي و رويداد فنامد به اهميت نوآوري در نظام‌هاي تامين مالي و ابزارهاي تامين مالي اشاره و اظهار كرد: با گذشت ۱۵ سال از بحث دانش‌بنيان در كشور و شركت‌هاي دانش‌بنيان خوشبختانه هم تعداد شركت‌ها به يك عدد قابل قبولي رسيده است و ما اخيراً رويداد ۱۰ هزارتايي شدن شركت‌هاي دانش بنيان را داشتيم و تعداد نسبتا خوبي از شركت‌ها رشد كردند و به ابعاد اقتصادي بزرگي رسيدند. وي گفت: طبيعتا نيازهاي اين‌ شركت‌ها در زمينه تامين مالي رشد كرده است.

زماني صندوق نوآوري و شكوفايي با همان سرمايه‌اي كه داشت و وام‌هايي كه مي‌داد مشكل بسياري از شركت‌ها رفع مي‌شد، اما امروز منابع صندوق نوآوري و شكوفايي، كفاف كار بسياري از شركت‌هاي بزرگ ما را نمي‌دهد و به تامين مالي در ابعاد بزرگ‌تر نياز دارند. اسدي فرد گفت: مسيرهايي همچون انتشار اوراق و همچنين ورود به بورس و فرابورس فراهم شده كه مسير بسيار آساني نيست و شركت‌ها به صورت روان نمي‌توانند از آن استفاده كنند. ما به نوآوري‌هاي بيشتري در حوزه تامين مالي به ويژه براي شركت‌هاي دانش‌بنيان نياز داريم و البته بايد توجه داشت كه بخش عمده‌اي از دارايي‌هاي شركت‌هاي دانش‌بنيان هم دارايي‌هاي دانشي يا اصطلاحا دارايي‌هاي نامشهود است كه از جنس ملك و تجهيزات نيست. وي خاطرنشان كرد: بسياري از نهادهاي مالي سنتي همچون بانك‌ها يا حتي صندوق‌هاي پژوهش و فناوري كه امروز اختصاصا براي شركت‌هاي دانش‌بنيان طراحي شده‌اند، اين دارايي‌ها را به عنوان دارايي‌هاي قابل توثيق يا اعتباردهي در نظر نمي‌گيرند و به همين دليل شركت‌ها در حد اعتباري كه از بانك‌ها يا از صندوق‌ها دريافت مي‌كنند يا در توثيقي كه به عنوان تضامين تسهيلات نياز دارند، دچار مشكل مي‌شوند.

وي ادامه داد: يكي از بحث‌هاي بسيار مهم كه در چنين رويدادهايي بايد به آن پرداخته شود، نوآوري در نظام‌هاي تامين مالي و ابزارهاي تامين مالي است چون ما نهاد به اندازه كافي در كشور داريم، اما در ابزارها همچنان عقب هستيم و نياز داريم كه نوآوري در ابزارها ايجاد شود، با هدف اينكه اين دارايي‌هاي نامشهود شركت‌ها بتواند به عنوان پشتوانه ضمانت و حد اعتباري آنها در نظر گرفته شود. اسدي فرد گفت: اميدوارم با توسعه بازار نوآفرين شاهد حضور هر چه بيشتر شركت‌هاي كوچك باشيم كه البته مسير آن كند پيش مي‌رود. اگر شركت‌ها بتوانند وارد اين بازار شوند، به عنوان يك دريچه ورود به بورس نيز در آينده كمك شاياني به ما خواهد كرد. تامين مالي از طريق بورس و فرابورس و بازار سرمايه يك مسير بسيار خوب براي تامين مالي‌هاي بزرگ و بلندمدت است كه مي‌تواند باعث رشد شركت‌ها شود.

ارسال نظر