ايران به ماراتن صادرات ال ان جي مي‌رسد؟

۱۴۰۳/۰۵/۲۱ - ۰۰:۱۳:۴۴
کد خبر: ۳۱۸۵۳۱

دبير كل فدراسيون صادرات نفت اظهار داشت: ايران دومين دارنده ذخاير گاز جهان، سومين توليدكننده و چهارمين مصرف‌كننده گاز طبيعي در جهان است، به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي مي‌تواند با بهينه‌سازي مصرف گاز، تنوع‌بخشي به سبد مصرف و رفع ناترازي بخشي از ماركت جهاني گاز را به دست بگيرد و نقش خود را در بازار انرژي جهان تقويت كند كه البته اين اقدام مستلزم استفاده از تكنولوژي، فناوري‌هاي به‌روز، سرمايه‌گذاري خارجي و به‌كارگيري وسايل حمل ال‌ان‌جي است كه گاز ايران را به مناطق دورتري حمل كنند البته تحريم‌ها هم در اين زمينه بي‌تاثير نبوده و سبب عملكرد ضعيف ايران در زمينه ال‌ان‌جي شده است.

دبير كل فدراسيون صادرات نفت اظهار داشت: ايران دومين دارنده ذخاير گاز جهان، سومين توليدكننده و چهارمين مصرف‌كننده گاز طبيعي در جهان است، به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي مي‌تواند با بهينه‌سازي مصرف گاز، تنوع‌بخشي به سبد مصرف و رفع ناترازي بخشي از ماركت جهاني گاز را به دست بگيرد و نقش خود را در بازار انرژي جهان تقويت كند كه البته اين اقدام مستلزم استفاده از تكنولوژي، فناوري‌هاي به‌روز، سرمايه‌گذاري خارجي و به‌كارگيري وسايل حمل ال‌ان‌جي است كه گاز ايران را به مناطق دورتري حمل كنند البته تحريم‌ها هم در اين زمينه بي‌تاثير نبوده و سبب عملكرد ضعيف ايران در زمينه ال‌ان‌جي شده است. عرفان افاضلي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تمركز دنيا روي صادرات گاز از مسير ال‌ان‌جي و جايگاه ايران در اين حوزه اظهار داشت: در حالت كلي پيش‌بيني مي‌شود كه تقاضاي نفت در سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد و بعد از آن تقاضا به سمت گاز طبيعي و سپس انرژي‌هاي تجديدپذير حركت كند.

وي با بيان اينكه طبق پيش‌بيني‌ها در سال ۲۰۳۰ تقاضا براي گاز طبيعي به ۴.۷ تريليون متر مكعب خواهد رسيد، افزود: مناسب‌ترين روش‌هاي انتقال گاز طبيعي براي احجام زياد دو روش انتقال با خط لوله و ال‌ان‌جي است كه روش انتقال به صورت ال‌ان‌جي به سبب امكان انتقال به مناطق دوردست نسبت به روش اول برتري دارد.
دبير كل فدراسيون صادرات نفت با بيان اينكه صادرات ال‌ان‌جي سبب جهاني شدن گاز طبيعي مي‌شود، گفت: بر اساس آخرين گزارشاتي كه بي‌پي در سال ۲۰۲۱ منتشر كرده ميزان صادرات گاز به صورت مايع و ال‌ان‌جي از ميزان صادرات با خط لوله پيشي گرفته است. وي ادامه داد: بر اساس آمار اتحاديه جهاني گاز در سال ۲۰۲۳ شاهد افزايش ۲.۱ درصدي تبادل جهاني ال‌ان‌جي بوديم كه اين تبادل به ۴۰۱ ميليون تن رسيده و صادرات ال‌ان‌جي نسبت به سال ۲۰۲۲؛ ۸.۴ ميليون تن افزايش و ۲۰ ماركت صادراتي را به ۵۱ ماركت وارداتي متصل كرده است و براي اين فرآيند تقريبا ۱۸۰ شركت در دنيا مشاركت دارند.
افاضلي تصريح كرد: در سال ۲۰۲۳ امريكا با ۸۴.۵ ميليون تن، استراليا با ۷۹.۶ ميليون تن، قطر با ۷۸.۲ ميليون تن و روسيه با ۳۹.۴ ميليون به ترتيب رتبه اول تا چهارم صادرات ال‌ان‌جي را داشته‌اند و اتحاديه اروپا با ۱۲۱ ميليون تن، چين ۷۱.۲ ميليون تن و ژاپن با ۶۶.۱ ميليون تن بزرگ‌ترين واردكنندگان ال‌ان‌جي در سال ۲۰۲۳ بوده‌اند.
وي اظهار داشت: رشد صادرات ال‌ان‌جي در سال ۲۰۲۳ تحت تاثير امريكا با افزايش تقريبا ۹ ميليون تن، الجزاير با افزايش ۲.۸ ميليون تني و موزامبيك با افزايش ۲.۶ ميليون تني بوده است، پيش‌بيني مي‌شود ظرف ۵ تا ۶ سال آينده اين ظرفيت به ۷۰۰ ميليون تن برسد، از طرفي در سال ۲۰۲۳؛ ۱۶ ترمينال به ترمينال‌هاي وارداتي در دنيا اضافه شده و تعداد وسايل حمل ال‌ان‌جي هم به ۴۸ وسيله در سراسر جهان رسيده است.
دبير كل فدراسيون صادرات نفت با بيان اينكه سهم ايران از صادرات گاز حدود يك درصد جهان است كه جاي تامل دارد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر بيشترين حجم صادرات گاز در ايران به ترتيب به كشورهاي تركيه و عراق است. بازارهاي صادراتي كه براي ايران حائز اهميت است بازار كشورهاي همسايه و منطقه هستند اما خط لوله ايران به پاكستان به دلايل متعدد متوقف مانده و در حال حاضر اين كشور به واردات ال‌ان‌جي روي آورده است، از طرفي قرار بود خط انتقال گاز ايران به پاكستان تا هند هم كشيده شود و بخشي از نياز هند را نيز تامين كند كه اين اتفاق هم نيفتاد و وزارت نفت تصميم گرفت خط لوله صادرات گاز به عمان را جايگزين اين خط كند.

بر اين اساس، قرار بود خط لوله‌اي به طول ۱۳۰۰ كيلومتر با ظرفيت انتقال ۲۵ ميليون متر مكعب به عمان برود كه نياز به سرمايه‌گذاري و تامين مالي بين يك تا ۱.۵ ميليارد دلار داشت كه اين طرح هم به دليل عدم تخصيص منابع كافي اجرا نشد.
به گفته وي؛ ايران دومين دارنده ذخاير گاز جهان، سومين توليدكننده و چهارمين مصرف‌كننده گاز طبيعي در جهان است، به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي مي‌تواند با بهينه‌سازي مصرف گاز، تنوع‌بخشي به سبد مصرف و رفع ناترازي بخشي از ماركت جهاني گاز را به دست بگيرد و نقش خود را در بازار انرژي جهان تقويت كند كه البته اين اقدام مستلزم استفاده از تكنولوژي، فناوري‌هاي به‌روز، سرمايه‌گذاري خارجي و به‌كارگيري وسايل حمل ال‌ان‌جي است كه گاز ايران را به مناطق دورتري حمل كنند البته تحريم‌ها هم در اين زمينه بي‌تاثير نبوده و سبب عملكرد ضعيف ايران در زمينه ال‌ان‌جي شده است.
افاضلي بيان داشت: در حالت كلي همه اين موارد نشان‌دهنده اين است كه ايران بايد به عنوان يكي از بزرگ‌ترين دارندگان ذخاير شناخته شده جهان در حوزه گاز طبيعي وارد توليد ال‌ان‌جي شود تا بتواند فرصت از دست رفته را در زمينه نقش‌آفريني براي صادرات اين كالاي استراتژيك براي خود بازآفريني كند كه لازمه آن رفع تحريم، استفاده از تكنولوژي و سرمايه‌گذاري خارجي و همچنين مديريت رشد فزاينده مصرف گاز در داخل است.

ارسال نظر