ثبت نام مهدكودك و چالشي به نام هزينه خدمات پايه و خدمات جنبي

۱۴۰۳/۰۵/۲۱ - ۰۱:۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۱۸۵۶۴
ثبت نام مهدكودك و چالشي به نام هزينه خدمات پايه و خدمات جنبي

اين بار خبر در مورد افزايش شهريه مهدكودك‌هاست؛ همان شهريه‌هايي كه دولت هر سال از طريق سازمان ملي تعليم و تربيت كودك اعلام مي‌كند اما در نهايت وجهي كه والدين براي ثبت نام مجبور به پرداخت آن مي‌شود گاهي با رقم اعلامي دولت فرسنگ‌ها فاصله دارد. البته مسوولان در اين زمينه راه فرار را براي صاحبان مهدكودك‌ها با عناوين خدمات پايه و خدمات و خدمات جنبي ايجاد كرده‌اند.

اين بار خبر در مورد افزايش شهريه مهدكودك‌هاست؛ همان شهريه‌هايي كه دولت هر سال از طريق سازمان ملي تعليم و تربيت كودك اعلام مي‌كند اما در نهايت وجهي كه والدين براي ثبت نام مجبور به پرداخت آن مي‌شود گاهي با رقم اعلامي دولت فرسنگ‌ها فاصله دارد. البته مسوولان در اين زمينه راه فرار را براي صاحبان مهدكودك‌ها با عناوين خدمات پايه و خدمات و خدمات جنبي ايجاد كرده‌اند. در واقع حتي اگر شكايتي هم از سوي والدين در خصوص دريافت اضافي شهريه صورت بگيرد فرد متخلف به راحتي مي‌تواند آن را در ليست خدمات جانبي قرار داده و به اين صورت قانون را دور بزند. حالا اما مساله مهم ديگري از سوي رييس سازمان ملي تعليم و تربيت در مورد نبستن قرارداد با مهد كودك‌ها و عدم امكان پيگيري شكايات مطرح شده است.

رييس سازمان ملي تعليم و تربيت كودك با بيان اينكه گاهي والدين با كودكستاني كه وارد تفاهم مي‌شوند و كودكشان را ثبت نام مي‌كنند قرارداد نبسته‌ و به شكل غيررسمي و بدون حساب رسمي، هزينه پرداخت مي‌كنند، گفت: اين موضوع قابل ردگيري نيست و نمي‌توان برخورد كرد.

 

ملاك غير متعارف بودن شهريه

مجتبي همتي‌فر، با بيان اينكه شهريه كودكستان‌ها گاهي از منظر خانواده‌ها غير متعارف است گفت: خانواده آنچه كه پرداخت مي‌كند را ملاك قرار مي‌دهد، اما در بررسي‌هاي انجام شده سازمان به اين موضوع پرداخته مي‌شود كه شهريه كودكستان چه ميزان واقعي، چقدر مربوط به هزينه پايه و چقدر مربوط به خدمات مورد توافق است.

او با هشدار به اينكه والدين با كودكستاني كه وارد تفاهم مي‌شوند و كودكشان را ثبت نام مي‌كنند قرارداد نبسته‌ و به شكل غيررسمي و بدون حساب رسمي هزينه پرداخت مي‌كنند افزود: اين موضوع در صورت رخ دادن تخلفات احتمالي قابل ردگيري نيست و نمي‌توان برخورد كرد.

 

خدمات پايه رقمي مشخص دارد

رييس سازمان ملي تعليم و تربيت كودك با بيان اينكه در بررسي انجام شده، ميزان شهريه مجاز و آنچه كه اضافه دريافت شده تعيين مي‌شود ادامه داد: بايد معلوم شود اضافه دريافتي به ازاي چه خدمتي از جمله سرويس، بسته‌هاي طرح يادگيري يا خدمات جنبي است؛ قاعدتا اگر بنا به عرف باشد، غير متعارف شناخته نمي‌شود چون مورد توافق خود والدين بوده اما اگر فراتر از اين باشد و بابت خدمات پايه رقم بيشتري دريافت كنند، بر اساس آيين نامه، جريمه نقدي و غير نقدي و ساير مجازات‌هايي كه در آيين نامه تعيين شده با كودكستان متخلف برخورد مي‌شود.

همتي فر درباره نحوه نظارت بر كودكستان‌ها گفت: در شيوه‌نامه سال‌هاي قبل، نظارت ميداني تعيين شده بود و دغدغه همه مديران كل آموزش و پرورش نيز بود كه موضوع را ساماندهي كنند؛ بازديدهاي نوبتي بنابر چارچوب و قواعد تعيين شده به تناسب گزارش‌هايي كه به ستاد يا استان از طريق سامانه شكوا يا به شكل ديگر از طريق ساير روش‌ها مانند ارزيابي عملكرد يا ساير مسيرهايي كه در آموزش و پرورش وجود دارد اعلام مي‌شود كه درنتيجه كودكستان متخلف توسط كارشناس منطقه، اداره، اداره كل و يا گشت‌هاي تعزيرات مورد بررسي قرار مي‌گيرد و بر اساس آيين نامه با آنها برخورد مي‌شود.

 

ايجاد مهدكودك در ادارات

وي با بيان اينكه رييس دولت سيزدهم در نيمه دوم سال قبل در افتتاح بيمارستان شهريار تاكيد كردند كه بايد در همه ادارات مهد كودك راه‌اندازي شود افزود: خيلي از ادارات به اين سمت سوق پيدا كردند.

رييس سازمان ملي تعليم و تربيت كودك درباره روند اعطاي مجوز به دستگاه‌ها ادامه داد: بر اساس قانون مصوب مجلس و قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت و ماده ۲۲ تبصره سه، ادارات و دستگاه‌هاي مشمول تكليف بايد از طريق خريد خدمت يا مشاركت با بخش خصوصي نسبت به راه‌اندازي مهدكودك اقدام كنند.

همتي فر با بيان اينكه قانون اشاره به تاسيس توسط خود نهاد نكرده است گفت: مجموعه مراكز مجاز معرفي و شهريه‌اي كه براساس عرف منطقه يا ميانگين منطقه دريافت مي‌كنند در سامانه كودكستان اعلام مي‌شود، يا برخي از دستگاه‌ها به صورت مشاركتي مكاني را كه پيشتر به عنوان مهد كودك بوده تجهيز كرده‌اند، يا خود نهاد حقوقي و دستگاه اصرار بر راه‌اندازي كودكستان دارد كه در اين حالت كودكستان‌ها از الگوي مجوز حقوقي استفاده مي‌كنند كه فرايندش از طريق مراكز نماينده حقوقي معرفي و در اسرع وقت صادر مي‌شود.

او با بيان اينكه فرايندي براي تعيين صلاحيت در آموزش و پرورش تسهيل شده تا در مدت زمان يك هفته بررسي‌ها انجام و مجوز صادر شود افزود: گاهي نهادها در معرفي نهاد حقوقي اشتباه مي‌كنند، مثلا مديرعامل يك شركت به عنوان نماينده حقوقي معرفي مي‌شود كه يا نمي‌تواند جوابگوي تلفن باشد يا فرصت تامين مدارك را ندارد.

رييس سازمان ملي تعليم و تربيت كودك با بيان اينكه از حدود يك ماه پيش نشستي با حضور همه نهادهاي حقوقي يا دولتي، حاكميتي، عمومي و غير دولتي كه تقاضاي دريافت مجوز داشتند برگزار شده عنوان كرد: شرايط به آنها توضيح داده شده، كاربرگ‌ها و آيين نامه ارايه، فرآيند اطلاع داده شده كه بخشي مسيرشان را پيش بردند و بخشي نيز به دليل عدم پيگيري پيش نرفته است.

همتي‌فر با بيان اينكه كودكستان‌ها غيردولتي هستند اظهار كرد: نيروها توسط خود موسس و مدير به كارگيري مي‌شود اما نيروها نيازمند دارا بودن صلاحيت و چارچوب عمومي هستند تا به كارگيري شوند.

ارسال نظر