راي اعتماد احتمالا در هفته آينده

اعضاي كابينه پيشنهادي پزشكيان مشخص شدند

۱۴۰۳/۰۵/۲۲ - ۰۰:۴۴:۱۳
کد خبر: ۳۱۸۶۰۵

مسعود پزشكيان رييس‌جمهور كشورمان دیروز - يكشنبه ۲۱ مرداد - ليست وزراي پيشنهادي خود را به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد. در اين ليست ستار هاشمي و فرزانه صادق با ۴۸ سال سن جوان‌ترين وزرا و عبدالناصر همتي با ۶۷ سال سن، مسن‌ترين وزير پيشنهادي هستند.

مسعود پزشكيان رييس‌جمهور كشورمان دیروز - يكشنبه ۲۱ مرداد - ليست وزراي پيشنهادي خود را به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد. در اين ليست ستار هاشمي و فرزانه صادق با ۴۸ سال سن جوان‌ترين وزرا و عبدالناصر همتي با ۶۷ سال سن، مسن‌ترين وزير پيشنهادي هستند.

در ادامه سال تولد و سن وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور را مرور مي‌كنيم:

۱- فرزانه صادق وزير پيشنهادي راه و شهرسازي: متولد سال ۱۳۵۵ (۴۸ ساله)

۲- ستار هاشمي وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات: متولد ۱۳۵۵ (۴۸ ساله)

۳- غلامرضا نوري قزلچه وزير پيشنهادي جهادكشاورزي: متولد سال ۱۳۴۹ (۵۴ ساله)

۴- حسين رحيمي وزير پيشنهادي دادگستري: متولد سال ۱۳۴۷ (۵۶ ساله)

۴- حسين سيمايي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري: متولد سال ۱۳۴۷ (۵۶ ساله)

۶- محسن پاك نژاد وزير پيشنهادي نفت: متولد سال ۱۳۴۵ (۵۸ساله)

۷- عليرضا كاظمي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش: متولد سال ۱۳۴۴ (۵۹ساله)

۸- سيدعباس صالحي وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي: متولد سال ۱۳۴۳ (۶۰ ساله)

۹- عزيز نصيرزاده وزير پيشنهادي دفاع، پشتيباني و نيروهاي مسلح: متولد ۱۳۴۳ (۶۰ ساله)

۱۰- احمد ميدري وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي: متولد سال ۱۳۴۲ (۶۱ ساله)

۱۱- عباس عراقچي وزير پيشنهادي خارجه: متولد سال ۱۳۴۱ (۶۲ ساله)

۱۲- اسكندر مومني وزير پيشنهادي كشور: متولد ۱۳۴۱ (۶۲ ساله)

۱۳- عباس علي‌آبادي وزير پيشنهادي نيرو متولد سال ۱۳۴۰ (۶۳ ساله)

۱۴- اسماعيل خطيب وزير پيشنهادي اطلاعات متولد سال ۱۳۴۰ (۶۳ ساله)

۱۵- سيدرضا صالحي اميري وزير پيشنهادي ميراث فرهنگي و گردشگري: متولد سال ۱۳۴۰ (۶۳ ساله)

۱۶- احمد دنيامالي وزير پيشنهادي وزارت ورزش و جوانان: متولد سال ۱۳۳۹ (۶۴ ساله)

۱۷- محمدرضا ظفرقندي وزير پيشنهادي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: متولد ۱۳۳۷ (۶۶ ساله)

۱۸- سيدمحمد اتابك وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت: متولد سال ۱۳۳۷ (۶۶ ساله)

۱۹- عبدالناصر همتي وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي: متولد سال ۱۳۳۶ (۶۷ ساله)

در ادامه توضيحاتي كلي درباره برخي وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور را بررسي مي‌كنيم.

 

وزارت آموزش و پرورش: عليرضا كاظمي

متولد ۱۳۴۴ و داراي كارشناسي ارشد فقه و مباني حقوق و عضو هيات علمي دانشگاه فرهنگيان كه مديركلي آموزش و پرورش استان خراسان رضوي، مشاور وزير آموزش و پرورش و رياست سازمان دانش‌آموزي، مديركلي فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش، معاونت پرورشي اين وزارتخانه، قائم‌مقامي دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر و در نهايت سرپرستي وزارت آموزش و پرورش در دولت سيزدهم از جمله سوابق اجرايي او محسوب مي‌شود.

 

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات: ستار هاشمي

متولد ۱۳۵۵ و داراي مدرك دكتراي مهندسي كامپيوتر و فناوري اطلاعات و عضو هيات علمي دانشگاه شيراز كه تجربه معاونت توسعه فناوري و خدمات الكترونيك ثبتي سازمان ثبت اسناد و املاك، رياست هيات مديره شركت ايرانسل، معاونت فناوري اطلاعات شركت ارتباطات زيرساخت و معاونت فناوري و نوآوري وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات را هم در كارنامه اجرايي و علمي خود دارد.

 

وزارت امور اقتصادي و دارايي: عبدالناصر همتي

متولد ۱۳۳۶ و داراي مدرك دكتراي اقتصاد و عضو هيات علمي دانشگاه تهران كه رياست بيمه مركزي ايران و شوراي عالي بيمه را به مدت ۱۵ سال برعهده داشته و رياست هيات‌مديره و مديرعاملي بانك ملي ايران را هم تجربه كرده و در سمت رياست بانك مركزي ايران در دولت دوازدهم نيز فعاليت كرده است.

 

وزارت امور خارجه: عباس عراقچي

متولد ۱۳۴۱ و داراي مدارك دكتراي علوم سياسي و از اعضاي هيات علمي دانشكده روابط بين‌الملل كه مدتي سفير ايران در فنلاند و ژاپن بود. تجربه معاونت‌هاي امور حقوقي و بين‌الملل و سياسي وزارت خارجه، دركنار پذيرش مسووليت سخنگويي اين وزارتخانه و دبيري شوراي راهبردي روابط خارجي از جمله سوابق اجرايي اوست.

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: محمدرضا ظفرقندي

متولد ۱۳۳۷ و متخصص جراحي عمومي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران كه مولف ۲۱ مقاله علمي فارسي و بيش از ۸۰ مقاله انگليسي در نشريات معتبر است و سرپرستي و راهنمايي ۴۹ مقاله كارشناسي ارشد و دكترا را در كارنامه دارد و نامش در تاليف، ترجمه و نظارت بر ۹ كتاب در حوزه پزشكي ثبت شده است. كسب رتبه برتر در جشنواره رازي رياست سازمان نظام پزشكي و دبيركلي انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران نيز ديگر سوابق علمي و اجرايي او را دربرمي‌گيرد.

 

وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي: احمد ميدري

متولد ۱۳۴۲ و داراي مدرك دكتراي اقتصاد و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران كه معاونت رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و دبيري هيات امناي سازمان تامين اجتماعي و صندوق‌هاي تابعه را برعهده داشته، نماينده مجلس شوراي اسلامي در دوره ششم بوده و سابقه پژوهشگري مركز پژوهش‌هاي مجلس و مركز تحقيقات استراتژيك را هم در كارنامه دارد.

 

وزارت جهادكشاورزي: غلامرضا نوري قزلجه

متولد ۱۳۴۹ و داراي مدرك فوق‌ليسانس مديريت كشاورزي كه كارشناس ارشد سازمان و مدير جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي بود و در دوره‌اي به عنوان قائم‌مقام و مشاور وزير جهاد كشاورزي فعاليت مي‌كرد. تجربه معاونت اجرايي مجلس شوراي اسلامي و نمايندگي مجلس در دوره‌هاي نهم، يازدهم و دوازدهم نيز از ديگر سوابق اجرايي اوست.

وزارت راه و شهرسازي: فرزانه صادق

متولد ۱۳۵۵ و داراي مدرك دكتراي شهرسازي كه معاونت دفتر معماري و طراحي شهري وزارت مسكن و شهرسازي، مديريت شهرسازي سازمان مسكن و شهرسازي استان همدان، مديركلي دفتر معماري و طراحي شهري و بافت‌هاي واجد ارزش، مديركلي معاونت شهرسازي و معماري شهرداي تهران و در نهايت معاونت وزير و دبيري شوراي عالي شهرسازي و معماري را هم در سوابق اجرايي خود دارد.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت: سيدمحمد اتابك

متولد ۱۳۳۷ و داراي مدرك كارشناس ارشد عمران كه نايب‌رييسي شركت سيمان تهران، مديرعاملي و نايب‌رييسي هيات مديره شركت اكباتان، عضويت و رياست هيئت‌مديره شركت‌هاي سرمايه‌گذاري بانك مسكن و شركت صدرا از جمله مهم‌ترين سوابق اجرايي و علمي اوست.

 

وزارت نفت: محسن پاك‌نژاد

متولد ۱۳۴۵ و دانش‌آموخته كارشناسي ارشد مهندسي صنايع كه مشاور وزير نفت و رييس ستاد نظارت بر سوخت‌رساني اين وزارتخانه بود و مديريت طرح توسعه ميدان‌هاي گازي، مديركلي نظارت بر صادرات مواد نفتي و بازرسي فني وزارت نفت را هم در كارنامه دارد. عضويت هيات‌مديره شركت نفت مناطق مركزي ايران، معاونت وزير نفت در نظارت بر منابع هيدروكربوري، معاونت مديرعامل شركت ملي نفت در امور توليد، مديركلي نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتي وزارت نفت و مديرعاملي و نايب‌رييسي هيئت مديره شركت بازرگاني نفت ايران از جمله سوابق اجرايي او محسوب مي‌شود.

 

وزارت نيرو: عباس علي‌آبادي

متولد ۱۳۴۰ و داراي مدرك دكتراي مكانيك از دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي كه رياست دانشگاه صنعتي مالك اشتر، معاونت برق و انرژي وزارت نيرو، مديرعاملي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران و رياست هيات مديره و مديرعاملي گروه صنعتي مينا را در كارنامه دارد و وزير صنعت، معدن و تجارت دولت سيزدهم هم از سوابق اجرايي او به شمار مي‌آيد.