واکنش ایران به بیانیه سه کشور اروپایی

۱۴۰۳/۰۵/۲۳ - ۱۰:۴۵:۰۱
کد خبر: ۳۱۸۷۳۱
واکنش ایران به بیانیه سه کشور اروپایی

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد ایران در دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود و نیز کمک به استقرار ثبات پایدار در منطقه و ایجاد بازدارندگی در مقابل منشأ حقیقی و منبع واقعی ناامنی و تروریسم در منطقه، قاطع و مصمم است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد ایران در دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود و نیز کمک به استقرار ثبات پایدار در منطقه و ایجاد بازدارندگی در مقابل منشأ حقیقی و منبع واقعی ناامنی و تروریسم در منطقه، قاطع و مصمم است و در استفاده از حقوق شناخته خویش، از کسی اجازه نمی‌گیرد.

به گزارش خبرآنلاین «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه منتشره از سوی سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در خصوص تحولات منطقه اظهار داشت: بیانیه سران سه کشور اروپایی در حالی منتشر شده که در اثر بی تفاوتی کشورهای غربی و حامی رژیم اسرائیل، ارتکاب انواع جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کُشی و جنایات جنگی این رژیم علیه ملت بی‌دفاع فلسطین استمرار دارد و بی کیفرمانی مقامات صهیونیستی، وقاحت آنها در ارتکاب شنیع ترین جرایم و جنایات بین‌المللی را افزوده است.

کنعانی با اشاره به وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه  گفت: در شرایطی که سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن بیش از ده ماه است که در ایجاد بازدارندگی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی ناتوان هستند، ابعاد جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و ترورهای فراسرزمینی آن در دیگر کشورهای منطقه هر روز ابعاد جدیدی بخود می‌گیرد و در کمال تعجب هیچ اقدام عملی و موثر از سوی کشورهای غربی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس برای توقف و یا مقابله با این جنایات مشاهده نمی‌شود.

کنعانی افزود: بیانیه سه کشور یاد شده، بدون هیچ اعتراضی به جنایات و جرائم بین‌المللی رژیم صهیونیستی، به صورت وقیحانه‌ای از جمهوری اسلامی ایران برای عدم اقدام تنببهی و بازدارنده علیه رژیم متجاوز به حاکمیت و تمامیت سرزمینی خویش، درخواست می‌نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چنین درخواست‌هایی فاقد منطق سیاسی، مغایر کامل با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و مطالبه‌ای زیاده خواهانه است و به منزله حمایت علنی و عملی از منشاء جنایات بین‌المللی و  تروریسم در منطقه و تشویق و پاداش به آمرین و عاملین ارتکاب نسل‌کُشی، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و تروریسم به شمار می‌رود.

کنعانی افزود: اگر کشورهای یاد شده واقعا بدنبال صلح و ثبات در منطقه هستند، باید برای یک بار هم که شده، در برابر جنگ افروزی و ماجراجویی رژیم آپارتاید اسرائیل بطور عملی بایستند و جنگ علیه غزه و کشتار فجیع و هولناک زنان و کودکان و شهروندان بی‌دفاع فلسطین را فورا متوقف کنند.

کنعانی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود و نیز کمک به استقرار ثبات پایدار در منطقه و ایجاد بازدارندگی در مقابل منشأ حقیقی و منبع واقعی ناامنی و تروریسم در منطقه، قاطع و مصمم است و در استفاده از حقوق شناخته خویش، از کسی اجازه نمی‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد، بی‌عملی دولت‌ها و شورای امنیت سازمان ملل در برابر وحشی‌گری رژیم سفّاک صهیونیستی و همچنین حمایت سیاسی و نظامی گسترده دولت‌های غربی از این رژیم، عامل اصلی گسترش بحران در منطقه است و البته حامیان رژیم اسرائیل باید در برابر جنایات در حال انجام و بدون حد و مرز در غزه و غرب آسیا پاسخگو باشند.

کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه مشترکی بدون اشاره به آتش‌افروزی‌ها و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در غزه و منطقه غرب آسیا، از « از ایران و متحدانش» خواستند از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند، خودداری کنند.