زلنسکی ‌طرح خرابکاری در نورد استریم را تصویب کرد

۱۴۰۳/۰۵/۲۵ - ۱۰:۳۰:۰۵
کد خبر: ۳۱۸۹۰۰
زلنسکی ‌طرح خرابکاری در نورد استریم را تصویب کرد

روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داد رئیس‌جمهور اوکراین در بهار ۲۰۲۲ طرح منفجر کردن خط لوله «نورد استریم» را تصویب کرده بود.

افرادی که در توطئه انفجار در پروژه خط لوله گاز نورد استریم حضور داشتند در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال ابعادی تازه از این طرح را برملا کردند.

به گزارش ایسنا، در سپتامبر ۲۰۲۲ سه خط لوله از چهار خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۱ و ۲ هدف انفجارهای خرابکارانه واقع شدند.

پروژه نورد استریم با هدف انتقال گاز از روسیه به آلمان و سپس اروپا طراحی شده است.

به گفته منابع مطلع وال استریت ژورنال، «قرار بود این عملیات شبیه یک سفر دریایی معمولی به نظر برسد: از طریق یک قایق بادبانی کوچک و چندین گردشگر. تمام جزئیات این خرابکاری نیز به صورت شفاهی مطرح شد تا اثری از جنایت باقی نماند».

با این حال، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به سرعت از طرح زلنسکی مطلع شد و از کی‌یف خواست که عملیات را متوقف کند.

سپس رئیس‌جمهور اوکراین خیلی فوری همه چیز را لغو کرد اما ژنرال «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین هم قصد اجرای دستور رئیس‌جمهور را نداشت.

به نوشته وال استریت ژورنال، ژنرال زالوژنی افسران بلندپایه‌ای را که تجربه سازمان‌دهی مأموریت‌های مخفی پرخطر را داشتند، به منظور کمک به هماهنگی حمله وارد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: «پس از خرابکاری در خط لوله نورد استریم، زلنسکی، زالوژنی را توبیخ کرد اما ژنرال به او بی‌اعتنایی کرد و گفت که ارتباط گروه خرابکار با جهان خارج قطع شده است و نمی‌توان آن‌ها را فراخواند، زیرا هرگونه تماس با آن‌ها می‌تواند عملیات را به خطر بیندازد».

دادستان‌های آلمانی روز چهارشنبه در پرونده انفجار در خط لوله انتقال گاز نورد استریم برای یک مرد اوکراینی حکم بازداشت اروپایی صادر کردند، حکمی که بر اساس آن تمامی کشورهای اتحادیه اروپا موظف هستند این شخص را در خاک خود بازداشت کنند.

بااین‌حال، این فرد موفق به فرار شده و اروپایی‌ها موفق به بازداشت او نشده‌اند.

دادستان کل فدرال آلمان به‌دنبال مردی به نام «ولودیمیر ز.» است، یک غواص ۴۴ ساله حرفه‌ای اوکراینی که آخرین بار در لهستان رؤیت شده و سپس ناپدید شده است.
دولت آلمان نام کامل این مرد را منتشر نکرده، اما به گفته برخی منابع، او «ولودیمیر ژوراولوف» نام دارد.

زلنسکی پیش‌تر دست‌داشتن کی‌یف در این عملیات را رد کرده بود و تحقیقات دانمارک و سوئد نیز بدون ذکر نام افراد مظنون، به حالت تعلیق درآمد؛ اما در تحقیقات دادستان آلمان در مورد این انفجارها به ۲ شهروند اوکراینی دیگر اشاره شده است.

آن‌ها یک زوجی اوکراینی هستند که در اوکراین یک مدرسه غواصی را اداره می‌کنند و ژوراولوف در آن به‌عنوان یک مربی غواصی فعالیت می‌کرده است.

بر اساس تحقیقات، این سه غواص متخصص در سپتامبر ۲۰۲۲ با یک قایق بادبانی آلمانی به نام «آندرومدا» در دریای بالتیک حضور داشته‌اند و مقامات آلمانی بر این باورند که «یوهن و اسویتلانا یو» مواد منفجره را به لوله‌های گاز متصل کرده‌اند.