غول خودروهای برقی به پاکستان می‌آید، به ایران نه

۱۴۰۳/۰۵/۲۸ - ۱۱:۱۶:۰۱
کد خبر: ۳۱۹۰۷۴
غول خودروهای برقی به پاکستان می‌آید، به ایران نه

در طول سال گذشته، BYD به سرعت دامنه بازار خود را در سراسر جهان گسترش داده است. آخرین بازاری که برای ورود BYD آماده شده است، پنجمین کشور پرجمعیت جهان، پاکستان است.

بی‌وای‌دی در ۱۷ آگوست کنفرانسی را در پاکستان برگزار می‌کند و سه مدل را به نمایش می‌گذارد. اعتقاد بر این است که این سه مدل شامل یک SUV و یک سدان و یک هاچ‌بک هستند. این سه خودروی بی‌وای‌دی احتمالاً شاسی‌بلند Atto ۳، هاچ بک کوچک دلفین و سدان Seal باشند.

به گزارش خبرآنلاین، برای ورود به بازار پاکستان، بی‌وای‌دی با Mega Conglomerate Pvt، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تجاری پاکستان، شریک شده است. فروش بی‌وای‌دی در پاکستان قرار است در سه‌ماهه چهارم آغاز شود و قرار است نمایشگاه‌هایی در کراچی، لاهور و اسلام‌آباد راه‌اندازی شود.

بی‌وای‌دی همچنین قصد دارد یک کارخانه در پاکستان راه‌اندازی کند که تولید آن در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد. اگرچه BYD برنامه‌های خود را برای ورود به بازار پاکستان تأیید کرده است، اما از اظهار نظر در مورد این کارخانه خودداری کرده‌اند. اعتقاد بر این است که BYD با مگا موتورز، یکی از شرکت‌های تابعه Hub Power Co.، بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل برق پاکستان، مشارکت خواهد کرد.

این کارخانه در نزدیکی بندر قاسم در کراچی ساخته می‌شود که در حال حاضر محل استقرار کارخانه‌های مونتاژ شرکت‌های خودروسازی ژاپنی و کره‌ای از جمله تویوتا، سوزوکی و کیا است. هدف دولت پاکستان این است که تا سال ۲۰۳۰، حدود ۳۰ درصد از فروش خودروهای جدید متشکل از خودروهای انرژی جدید باشند. تولیدکنندگان چینی از جمله گریت وال موتور، سایک و چانگان قبلاً وارد بازار این کشور شده‌اند.

بی‌وای‌دی تاکنون به بیش از ۸۰ بازار جهانی وارد شده است. در ماه ژوئیه، بی‌وای‌دی اولین کارخانه خارج از چین را در تایلند افتتاح کرد. این شرکت همچنین یک کارخانه جوینت ونچر در ازبکستان و یک کارخانه در حال ساخت در اندونزی دارد. علاوه بر این، BYD با مجارستان، ترکیه و برزیل برای تولید خودروهای برقی قراردادهایی امضا کرده است.

جای تأسف است که این خودروساز معتبر چینی، که جزو پرفروش‌ترین خودروسازان برقی جهان به‌حساب می‌آید و در حال ورود به بازارهای مهم از جمله بازار آمریکا و اروپا است، همچنان به بازار ایران نیامده است.

جالب اینجاست که با وجود برقراری روابط ایران با چین، همچنان تحریم‌ها زور بیشتری دارند و نمی‌گذارند تا برندهای مختلف و معتبر از جمله بی‌وای‌دی به ایران بیایند و کارخانه اختصاصی خود را داشته باشند. در عوض، باید شاهد ورود خودروهای چینی ضعیف با چند برابر قیمت جهانی به بازار ایران باشیم.