جلسه بررسي برنامه و صلاحيت عزيز نصيرزاده در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد

وزير پيشنهادي دفاع در بوته آزمون

۱۴۰۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۵۲:۰۹
کد خبر: ۳۱۹۱۹۰
وزير  پيشنهادي  دفاع  در  بوته  آزمون

كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد تصدي عزيز نصيرزاده براي پست وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح موافقت كرد. نمايندگان مخالف عنوان كردند در برنامه‌هاي وزير پيشنهادي دفاع در حوزه صنعت و اقتصاد ايرادات جدي وجود دارد و در مقابل نمايندگان موافق عنوان كردند كه برنامه ارائه شده وزير پيشنهادي دفاع مطابق اسناد بالادستي است.

كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد تصدي عزيز نصيرزاده براي پست وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح موافقت كرد. نمايندگان مخالف عنوان كردند در برنامه‌هاي وزير پيشنهادي دفاع در حوزه صنعت و اقتصاد ايرادات جدي وجود دارد و در مقابل نمايندگان موافق عنوان كردند كه برنامه ارائه شده وزير پيشنهادي دفاع مطابق اسناد بالادستي است.

جلسه بررسي برنامه و صلاحيت عزيز نصيرزاده، وزير پيشنهادي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح روز گذشته برگزار شد. زهرا سعيدي‌مباركه، سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جريان بررسي برنامه و صلاحيت عزيز نصيرزاده وزير پيشنهادي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گزارش كميسيون متبوع خود را به عنوان يكي از كميسيون‌هاي اصلي وزارتخانه مذكور در صحن مجلس قرائت كرد. وي گفت كه اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد تصدي عزيز نصيرزاده براي پست وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح موافقت كردند.

 

مخالفان وزير پيشنهادي دفاع چه گفتند؟

ياسر سليماني در جلسه علني نوبت عصر امروز مجلس شوراي اسلامي و در جريان بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي كابينه چهاردهم، به عنوان مخالف اميرسرتيپ خلبان عزيز نصيرزاده، وزير پيشنهادي دفاع اظهار كرد: من مخالف آقاي نصيرزاده نيستم و افتخار مي‌كنم كه در كنار شما هم هستم اما لازم است كه چند نكته را بيان كنم. وي اضافه كرد: سوال اين است كه چرا اسماعيل هنيه در تهران ترور شد و قطعا بايد نقش پيشگيرانه و پيش‌دستانه به خصوص در حوزه فناوري‌هاي نوين را مورد نظر قرار بدهيم و فراموش نكنيم كه ذات صهيونيست‌ها براساس ترس و وحشت است. آنان هر زمان كه با جواب مواجه شدند جرات انجام هيچ اقدامي را نداشتند. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: خواهان پاسخ محكم به ترور شهيد اسماعيل هنيه هستيم چون خداوند ذات صهيونيست‌ها بر حماقت قرار داده و آنها همچون موش هستند در مقابل، فرماندهان جبهه مقاومت استوارتر مي‌شوند. سليماني با برشمردن ويژگي‌هاي سردار سليماني اظهار كرد: ما افتخار مي‌كنيم كه در راه شهيد سليماني باشيم چون همه ديدند كه شهادت ايشان و ابومهدي المهندس هيچ خللي در جبهه مقاومت ايجاد نكرد و همين اتفاق بعد از شهادت شهيد هنيه رخ داد. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر لزوم توجه به معيشت نيروهاي مسلح گفت: بايد تمامي توان به كار گرفته شود كه نيروهاي كارآمد و زبده در وزارت دفاع حفظ شوند نه اينكه آنها به خاطر مسائل معيشتي به جاهاي ديگر بروند اين خيلي بد است كه كسي كه لب مرز ماموريت دارد حقوقي مساوي با فردي بگيرد كه ماموريتي در تهران داشته و در هتل اسكان دارد. سليماني در پايان گفت: ما بايد همه از نيروهاي وزارت دفاع پشتيباني كنيم و راي ما نيز با قاطعيت امير نصيرزاده است.

 

ميرمحمدي: زمانبندي در برنامه‌هاي وزير پيشنهادي دفاع به مجلس كمرنگ است

به گزارش ايسنا، سيدجليل ميرمحمدي‌ميبدي، نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جريان بررسي صلاحيت امير سرتيپ عزيز نصيرزاده، وزير پيشنهادي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در سخناني به عنوان مخالف اظهار كرد: وضعيت معيشتي مجموعه نيروهاي مسلح اعم از بازنشستگان و شاغلان با توجه به صعوبت ماموريتي كه اين بزرگواران در تامين امنيت و دفاع از كشور دارند مناسب نيست و اين انتظار مي‌رود كه وزير پيشنهادي به صورت شفاف مشخص كند كه چگونه مي‌خواهد دولت و سازمان برنامه و بودجه را سر كار بياورد تا وضعيت معيشت اين قشر بهبود پيدا كند؟وي ادامه داد: بر اساس سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، ايشان خيلي بر خودكفايي نوآوري و خلاقيت در تمام سطوح در ابعاد دفاعي و امنيتي تاكيد كرده‌اند. ايشان همچنين ترويج نهضت نرم‌افزاري، توليد و توسعه علوم فناوري و تحقيقات دفاعي و امنيتي را نيز بسيار مورد تاكيد قرار دادند؛ در اين زمينه درخواست داريم كه وزير پيشنهادي دفاع اهداف و راهبردهايي كه مي‌تواند فرمايش‌ها و درخواست‌هاي رهبري را عملياتي كند به مجلس توضيح بدهد. اين نماينده مجلس گفت: مهم‌ترين حكم قانوني براي تقويت بنيه دفاعي و تقويت بازدارندگي كشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومي و درآمدهاي اختصاصي به عنوان سهم تقويت بنيه دفاعي است؛ اين اصلي‌ترين حكم است كه مي‌تواند به وزارت دفاع كمك كند تا همه منويات مورد نظرش را عملياتي كند. از وزير دفاع درخواست داريم تا توضيح بدهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پاي كار بياورد تا اين سهم ۵ درصدي را در اختيار بگيرد؟همچنين درخواست داريم تا در آمايش صنايع زيرمجموعه وزارت دفاع اقداماتي صورت بگيرد تا استان‌هاي ميزبان اين صنايع بتوانند از حضور آنها بهره‌مند شوند. ميرمحمدي در ادامه عنوان كرد: در بخش رزم نوين دو انتظار از وزارت دفاع وجود دارد؛ يكي افزايش تاب آوري زيرساخت‌هاي نظامي و غيرنظامي حياتي در مقابل حملات سايبري و ديگري توسعه تحقيقات و به كارگيري فناوري‌هاي نوين است؛ در اين زمينه تقاضا داريم وزير پيشنهادي توضيح بدهد كه چه برنامه و راهكارهايي دارد. همچنين رهبري در كنار هوشمندسازي در حوزه مشاركت‌هاي دفاعي تاكيد دارند كه مردمي‌سازي نيز صورت بگيرد؛ از وزير پيشنهادي مي‌خواهم كه برنامه‌هاي خود در اين خصوص را ارائه بدهد. وي با بيان اينكه زمانبندي در برنامه‌هاي ارائه شده توسط وزير پيشنهادي دفاع به مجلس كمرنگ است، اظهار كرد: درخواست داريم وزير پيشنهادي در اين خصوص توضيحات ارائه بدهد. امروز وزارت دفاع نقطه قوت ملت و نظام جمهوري اسلامي ايران است و از وزير دفاع مي‌خواهيم تا كمك كنند كه بتوانيم اين نقطه قوت هر روز به بهترين وجه هر روز تقويت شود. اين نماينده مجلس در پايان تاكيد كرد: اگر پاسخ‌هاي وزير پيشنهادي به پرسش‌هاي مطرح شده قانع‌كننده بود ان‌شاءالله مجلس به عنوان دفاع از مجموعه وزارت دفاع با راي بالايي به آقاي نصيرزاده اعتماد خواهد كرد.

 

طغياني: در برنامه‌هاي وزير پيشنهادي دفاع در حوزه صنعت و اقتصادي ايرادات جدي وجود دارد

مهدي طغياني، نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در سخناني به عنوان مخالف با بيان اينكه برنامه امير نصيرزاده در حوزه وزارت دفاع ابعاد و قوت بسيار خوبي دارد، اظهار كرد: وزارت دفاع در كنار وظايف سازماني خود در حوزه پشتيباني از نيروهاي مسلح وظايف اقتصادي نيز بر عهده دارد و در حوزه صنعت نيز نقش آفرين است. وي افزود: در برنامه آقاي نصيرزاده در موضوع صنعت و حوزه‌هاي اقتصادي به ويژه در مواردي كه صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح عمل مي‌كند ايرادات جدي وجود دارد. اداره يكي از صنعتي‌ترين وزارتخانه‌هاي كشور با نگاه نيروهاي مسلح امكان‌پذير نيست مگر آنكه سازمان ارتباط صنعتي داخل وزارتخانه و بيرون از آن بازآرايي شود؛ برنامه‌اي در اين وزارتخانه با عنوان هسته دانا شبكه توانا طي سال‌هاي گذشته آغاز شده هست تا ميان مجموعه‌هاي توليدي و فناوري داخل وزارتخانه و شركت‌هاي دانش بنيان بيرون ارتباط برقرار كند اما متاسفانه از نظر سازماني بعضا جدي گرفته نمي‌شود و بعضي از مديراني كه منصوب مي‌شوند قصد دارند همچنان اين موضوع را در داخل وزارتخانه حفظ كنند در حالي كه رشد صنعت دفاعي ما در حوزه فناوري منوط به اين است كه سرريز دانش دفاعي توليد شده به بيرون منتقل شود و فناوري توليد شده به داخل وزارتخانه و شركت‌هاي توليدي بيايد و اين امر محقق نمي‌شود مگر با جدي‌تر گرفتن برنامه‌هاي موجود در وزارت دفاع. اين نماينده مجلس با اشاره به عملكرد سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح گفت: صندوق سرمايه‌گذاري و بازنشستگي نيروهاي مسلح كار اقتصادي مي‌كند و مانند ساير صندوق‌ها دچار آفت مي‌شود كه براي آن بايد برنامه داشت و مهم‌ترين آن پايان دادن به تصدي‌گري در اين مجموعه است. در برنامه‌هاي امير نصيرزاده تقويت دانش طراحي پالايشگاه، پتروشيمي و پترو پالايشگاه و بومي‌سازي استانداردها، توسعه سه ميدان گازي و افزايش سرمايه‌گذاري در حوزه معادن آمده است؛ در حالي كه اينها وظايف ساير دستگاه‌هاست. اگر وزارت دفاع با نگاه تصدي‌گري وارد اين حوزه‌ها شوند از ساير وظايف اساسي خود مي‌ماند؛ نشود روزي كه آنچه رهبري در مورد بانك‌هاي نيروهاي مسلح دستور ادغام دادند، درباره وظايف اقتصادي صندوق بازنشستگي و ساير مجموعه‌هاي اقتصادي زير مجموعه نيروهاي مسلح نيز تذكر و دستور به تغيير رويه بدهند.

 

موافقان وزير پيشنهادي دفاع چه گفتند؟

فرهاد طهماسبي، نماينده مردم استهبان در مجلس شوراي اسلامي در موافقت با وزير پيشنهادي دفاع گفت: دكتر نصيرزاده ۴۰ سال سابقه دفاعي و ميداني دارد و پله به پله مراحل رشد مديريتي را طي كرده. جامعيت شخصيتي و تخصصي و جهادي ايشان حائز اهميت است. هماهنگ‌سازي در نقش آفريني وزارت دفاع با نيروهاي مسلح و مجلس از ويژگي‌هاي ايشان است. وي ادامه داد: داشتن برنامه هدفمند و تقويت بنيه دفاعي از ديگر ويژگي‌هاي ايشان است. متناسب‌سازي حقوق بازنشستگان لشكري، ايجاد بيمه نوين نيروهاي مسلح، توسعه نظام حمايتي جامع از نيروهاي مسلح مانند ارايه خدمات باليني در منزل، هدفمند كردن كمك‌هاي حمايتي، معيشتي و درماني براي رزمندگان و ايثارگران و توانمندسازي ايثارگران و بازنشستگان از ديگر برنامه‌هاي ايشان است. طهماسبي تاكيد كرد: خواست عموم ملت حمايت و پشتيباني از نيروي‌هاي مسلح و تقويت معيشت آنان است. تا امروز نيروهاي مسلح با اقتدار براي مردم نقش آفريني كردند. با حضور امير نصيرزاده اين اتفاق تثبيت خواهد شد.

 

زارع: برنامه ارائه شده وزير پيشنهادي دفاع مطابق اسناد بالادستي است

رحيم زارع، نماينده مردم آباده در موافقت با وزير پيشنهادي دفاع گفت: وزارت دفاع بايد به سمت هوش مصنوعي رود. وزير پيشنهادي دفاع دومين وزيري هستند كه خلبان هستند و اين اوج تخصص و توان ايشان را مي‌رساند. خيلي از علوم از وزارت دفاع نشر پيدا كرد. وي ادامه داد: آقاي نصيرزاده در هر سمت و مسووليتي توانمندي‌هاي خود را در ارتقاي بنيه دفاعي به كار بستند و همواره موفق‌ترين فرمانده بوده‌اند. ايشان داراي تفكري راهبردي هستند و در سطوح علمي نيز عملكرد چشمگيري داشته‌اند. راه‌اندازي صنعت قطعه‌سازي در نيروي هوايي نشان‌دهنده اعتقاد ايشان به نخبگان و دانشمندان كشور است. زارع يادآور شد: برنامه ارائه شده مطابق برنامه و اسناد بالادستي است. تامين پايدار منابع در ارتقاي قدرت دفاعي، دستيابي به قدرت علمي، روزآمدسازي فناوري‌هاي دانش بنيان، ارتقاي جهشي تجهيزات پيشرفته و اكتساب فناوري‌هاي نو ظهور از جمله برنامه‌هاي ايشان بوده است. اميدواريم در نهايت كسي به عنوان وزير معرفي شود كه مورد تاييد رهبر انقلاب باشد.