كاهش دما، فشار شبكه برق را كم نكرد

۱۴۰۳/۰۵/۳۱ - ۰۱:۰۷:۳۸
کد خبر: ۳۱۹۲۸۳

در حالي كه با كاهش دما شاهد روند كاهشي مصرف برق هستيم اما همچنان فشار از شبكه برداشته نشده و لزوم توجه به مديريت مصرف برق وجود دارد.

در حالي كه با كاهش دما شاهد روند كاهشي مصرف برق هستيم اما همچنان فشار از شبكه برداشته نشده و لزوم توجه به مديريت مصرف برق وجود دارد.
به‌گزارش ايسنا، در تابستان ۱۴۰۳، ايران شاهد افزايش قابل توجهي در مصرف برق بود كه به گفته كارشناسان و مسوولان، به دليل گرماي شديد هوا و افزايش استفاده از وسايل سرمايشي بوده است. بر اساس گزارش شركت توانير، اوج مصرف برق در اين تابستان به ۷۸ هزار مگاوات رسيد كه در مقايسه با اوج مصرف سال گذشته (۶۲ هزار مگاوات)، افزايش ۱۲ درصدي را نشان مي‌دهد.در مرداد ۱۴۰۳، مصرف برق در كشور به سطحي بي‌سابقه رسيد و ركورد جديدي را به ثبت رساند. طبق گزارش‌هاي منتشرشده از سوي وزارت نيرو، اوج مصرف برق در اين ماه به ۷۸ هزار مگاوات رسيد. اين عدد در مقايسه با اوج مصرف مرداد سال گذشته كه ۶۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات بود، افزايشي ۱۲ درصدي را نشان مي‌دهد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه عوامل مختلفي در اين افزايش چشمگير مصرف برق نقش داشته‌اند. از جمله مهم‌ترين اين عوامل مي‌توان به گرماي بي‌سابقه هوا در اكثر نقاط كشور، افزايش استفاده از وسايل سرمايشي و همچنين رشد جمعيت و صنايع اشاره كرد. در همين راستا، شركت توانير اعلام كرد كه افزايش مصرف برق به ويژه در مناطق جنوبي و مركزي كشور كه دماي هوا به بيش از ۴۵ درجه سانتي‌گراد رسيده بود، مشهودتر بوده است.
به دليل اين افزايش شديد مصرف، وزارت نيرو مجبور به اعمال برخي محدوديت‌ها در تأمين برق صنايع بزرگ و همچنين اجراي برنامه‌هاي مديريت مصرف در بخش خانگي شده است. اين وزارتخانه همچنين از مردم خواسته تا با كاهش مصرف برق در ساعات اوج (۱۲ ظهر تا ۶ عصر) از فشار بيشتر بر شبكه برق جلوگيري كنند. البته روز گذشته (۲۹ مرداد ماه)، اوج بار نياز مصرف برق كشور برابر ۷۵ هزارو ۶۸۰ مگاوات ثبت شد و كل انرژي مصرفي روزانه شبكه برق كشور نيز حدود يك ميليون و ۳۶۹ هزار مگاوات ساعت بوده كه بار زيادي را به دوش شبكه برق گذاشته است.
با وجود نزديك شدن به روزهاي آغازين شهريور ماه و كاهش ۱۰ درصدي ميانگين دماي هواي كشور نسبت به اواسط مرداد ماه، مصرف برق كشور نسبت به مدت مشابه حدود ۵ درصد كاهش يافته است و در عين حال مديريت مصرف برق همچنان حرف اول را مي‌زند.
براي كاهش مصرف برق و بهبود بهره‌وري انرژي، چندين راهكار موثر وجود دارد كه مي‌تواند هم در سطح فردي و هم در سطح ملي به‌كار گرفته شود. بهينه‌سازي مصرف وسايل سرمايشي، تنظيم دماي كولرها در تابستان روي ۲۴-۲۶ درجه مي‌تواند به كاهش مصرف انرژي كمك كند، در روزهاي معتدل، استفاده از پنكه به جاي كولرهاي گازي مي‌تواند مصرف برق را به‌طور قابل توجهي كاهش دهد. همچنين انتخاب لوازمي با برچسب انرژي A يا بالاتر، مي‌تواند مصرف برق را به‌طور چشمگيري كاهش دهد. جايگزيني لوازم قديمي و پرمصرف با وسايل جديدتر و كم‌مصرف، از جمله يخچال، ماشين لباسشويي و روشنايي‌ها، مديريت هوشمندانه مصرف برق، ستفاده از لامپ‌هاي LED**: اين لامپ‌ها نسبت به لامپ‌هاي قديمي‌تر مانند رشته‌اي و CFL، مصرف برق كمتري دارند و عمر طولاني‌تري نيز دارند و خاموش كردن چراغ‌ها در اتاق‌هاي خالي و استفاده از نور طبيعي در روز مي‌تواند مصرف برق را كاهش دهد. وسايلي كه به‌طور مداوم در حال كار نيستند، مانند تلويزيون، كامپيوتر و شارژرها، بايد در زمان عدم استفاده خاموش شوند، نصب تايمر براي دستگاه‌هايي مانند آب‌گرمكن‌ها، مي‌تواند از كاركرد بي‌مورد آنها جلوگيري كند و خاموش كردن چراغ‌هاي اضافي، عايق‌بندي ساختمان‌ها، بهبود عايق‌بندي درها و پنجره‌ها، نصب عايق مناسب مي‌تواند از هدررفت انرژي جلوگيري كند و نياز به سرمايش اضافي را كاهش دهد.
 شيشه‌هاي دوجداره از انتقال حرارت جلوگيري كرده و مصرف انرژي براي سرمايش را كاهش مي‌دهند. علاوه‌بر اين اطلاع‌رساني به مردم درباره اهميت مديريت مصرف برق و ارايه نكات عملي براي كاهش مصرف، مي‌تواند تأثير قابل توجهي داشته باشد. همچنين ترغيب مردم به استفاده از وسايل برقي پرمصرف در ساعات غير اوج (شب‌ها يا صبح زود) مي‌تواند به توزيع بهتر مصرف برق كمك كند. استفاده از انرژي خورشيدي براي تأمين بخشي از نيازهاي انرژي، به‌ويژه در مناطق آفتابي و سرمايه‌گذاري در توسعه انرژي‌هاي بادي، خورشيدي و آبي مي‌تواند فشار بر شبكه برق را كاهش دهد و به پايداري انرژي كمك كند.