«تعادل» روند بازار سرمایه را بررسی کرد

ریسک گریبان‌گير بورس تهران

۱۴۰۳/۰۶/۰۱ - ۰۱:۳۲:۳۳
کد خبر: ۳۱۹۳۵۳
ریسک گریبان‌گير بورس تهران

بورس تهران هفته نسبتا سبزی را پشت سر گذاشت و در این هفته شرایط خوبی برای سهامداران رقم خورد؛ این مثبت شدن بازار ناشی از حمایت مسئولان از بازار سرمایه است و اگر حمایت‌های واقعی بازار ادامه‌دار باشد سهامداران روزهای خوشی را تجربه خواهند کرد.

بورس تهران هفته نسبتا سبزی را پشت سر گذاشت و در این هفته شرایط خوبی برای سهامداران رقم خورد؛ این مثبت شدن بازار ناشی از حمایت مسئولان از بازار سرمایه است و اگر حمایت‌های واقعی بازار ادامه‌دار باشد سهامداران روزهای خوشی را تجربه خواهند کرد.

پس از مدت‌ها ریزش و سقوط بازار بالاخره ريیس سازمان و شورای عالی دست به کار شدند تا شرایط بازار سرمایه را تغییر دهند؛ بر اساس تصمیمات گرفته شده در شورای عالی بورس نقدینگی به بازار سهام تزریق شد و اوراق تبعی نیز به فروش رسید تا میزان نقدینگی در بازار افرایش یابد و به نوعی افزایش گردش نقدینگی می‌تواند روند بازار سهام را تغییر دهد.همچنان شرایط بازار سهام بد است و شاهد محدودیت در دامنه نوسان هستیم، از سوی دیگر روز گذشته عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد توسط مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شد و به عقیده برخی از کارشناسان بازار احتمالا در اولین روز کاری هفته با سبزپوشی روبه رو شود؛ اما بايد صبور بود و دید که آیا وزیر اقتصاد به وعده‌های بورسی خود عمل می‌کند یا خیر؟ چراکه نتيجه این تصمیمات و وعده‌ها برای بازار سهام و آینده اقتصادی کشور مهم است.

اگر وزیر اقتصاد به وعده‌های بورسی خود عمل نکند شاهد سقوط بیش از پیش بازار خواهیم بود و عمل به وعدها نیز می‌تواند آینده بورس را تا حدود زیادی روشن سازد. مهرزاد منتظری، کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرایط بازار در صفحه خود نوشت: «آقای همتی چند سالی که بیرون از گود بود همیشه انتقاداتی را به هیات دولت و آقای فرزین داشت. اگرچه خیلی از ایراد‌هایی که از آن‌ها می‌گرفت را خودش هم وقتی که ريیس بانک مرکزی بود، انجام می‌داد، اما حداقل ما چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که در دوره ایشان این فاصله عجیب و غریب بین نرخ نیما و نرخ آزاد دلار وجود نداشت. ایشان به عنوان ريیس بانک مرکزی سامانه مبادلات دلار را که بین صادرکننده و واردکننده هست را واقعا به عنوان یک بازار نصفه نیمه می‌شناخت که تا حدودی کاهش قیمت اتفاق بیفتد. این کاری است که آقای فرزین نکرده بود، یعنی ایشان نرخ سامانه را خودش تعیین می‌کرد و اصلا مبادله‌ای انجام نمی‌گرفت و قیمت کشف نمی‌شد. به همین خاطر به نظر می‌آید از این نظر حضور آقای همتی بهتر باشد. با این همه حقیقتا آنقدر مسائل پیچیده و در هم تنیده است که نمی‌دانیم واقعا منتقدان دولت وقتی خودشان روی کار می‌آیند، آیا می‌توانند آن نقد‌ها را اجرا کنند یا خیر. در کل می‌خواهم بگویم احساس می‌کنم یک مقدار تیم دولت جدید بهتر از افرادی هستند که در تیم اقتصادی قبلی وجود داشت و امکان دارد شرایط بهتری اتفاق بیفتد. البته باید ببینیم ريیس بانک مرکزی هم چه کسی خواهد شد.

بعد از آن ریزش عجیب و غریبی که اتفاق افتاد دیدیم که دامنه نوسان محدود شد. بعد از آن حجم خبر خیلی زیادی از طرف سازمان بورس تولید شد که قرار است حمایت بشود و بانک مرکزی نیز حرف‌هایی در این خصوص زد و بازار تحت تاثیر این دو عامل است. اما اینکه تصور کنیم گشایشی ایجاد شده که می‌تواند چشم انداز بازار سرمایه را متفاوت نشان بدهد، اینطور نیست. هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. این‌ها اتفاقات تازه‌ای نیست و سازمان طبق معمول کف بازار را با یک سری حرف و وعده و وعید حمایت کرده است.» به‌طور کلی بازار سرمایه نیازمند یک وحدت و انسجام مشخص است تا براساس آن بتواند رویدادهای مهم را پشت سر بگذارد و نسبت به آنها واکنش چندان شدیدی را نشان ندهد. از سال 99 تا به امروز بورس تهران درگیر مشکلات و دستکاری های بسیار زیادی بوده و همین عوامل باعث شده که بورس روز خوش به خود نبیند و هر روز منتظر یک تصمیم گیری جدید باشد تا مسیر خود را تغییر دهد و به نوعی مسیر جدید برای خود بسازد. اکنون نیز بازار سرمایه در انتظار تعیین و تکلیف کابینه دولت سیزدهم است تا با تکيه به کابینه دولت جدید بتواند مسیری روشن برای خود در پیش بگیرد.

 

بازار از دریچه معاملات

طی معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، شاخص کل بورس تهران 4 هزار و 652 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 37 هزار و 207 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 348 واحدی در رقم 639 هزار و 29 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 2 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 797 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 46 واحد به سطح 110 هزار و 142 واحد رسید.

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و 28 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که کمترین رقم هفته است. روز گذشته نماد خساپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 7 میلیارد تومان بود. پس از سایپا، نمادهای حکشتی، فولاد، آسیاتک و فسپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای غالبر، حفارس، وبانک، کسرا و ونوین تعلق داشت.

روز گذشته نمادهای تاپیکو، شپنا، فملی و فولاد نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای اخابر، کگل و فخوز نمادهای قرمزپوشی بودند که بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای شاوان، خاور و فصبا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل داشتند و نمادهای کگهر، ارفع و آریا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، زملارد و فرابورس بیشترین تراکنش را داشتند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 8 هزار و 682 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 667 میلیارد تومان بود که 8درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 62 میلیارد تومان رسید.

در معاملات دیروز نماد تاپیکو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 81 میلیارد تومان بود. پس از تاپیکو، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و حفارس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فملی و ثفارس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات چهارشنبه، 145 نماد صف خرید داشتند و 225 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 40 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 284 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 48 درصدی به رقم 301 میلیارد تومان رسید.