اسنودن: ماکرون گروگان‌گیری کرده است

۱۴۰۳/۰۶/۰۵ - ۱۰:۳۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۹۵۹۶
اسنودن: ماکرون گروگان‌گیری کرده است

کارمند افشاگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بازداشت «پاول دوروف» بنیانگذار و مدیر عامل پیام‌رسان تلگرام در فرانسه را محکوم کرده و گفت امانوئل ماکرون با این کار دست به گروگان‌گیری زده است.

«ادوارد اسنودن»، کارمند افشاگر سابق آژانس امنیت ملی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اظهار کرد، فرانسه با بازداشت کردن «پاول دوروف»، مدیر عامل شرکت «تلگرام» حقوق اساسی بشر شامل آزادی بیان را به خطر انداخته و از بابت بازداشت دوروف «عمیقا متاسف» است.

به گزارش ایسنا، به نوشته «راشا تودی»، اواخر روز شنبه گزارش شد پاول دوروف، کارآفرین سرشناس روسیه‌ای در حوزه فن‌آوری و مدیر عامل شرکت تلگرام که شهروندی فرانسه، امارات متحده عربی و جزیره «سنت کیتس و نویس» را دارد به فاصله کمی بعد از فرود آمدن هواپیمای حامل وی در فرودگاه «لو بورژه» شهر پاریس دستگیر شده و قرار بود که یکشنبه شب در دادگاه حاضر شود. گزارش شد که مقام‌های فرانسه برای دوروف به اتهام نظارت ناکافی بر پیام‌رسان اینترنتی تحت مدیریت وی و فراهم شدن زمینه برای سواستفاده مجرمان از این پیام‌رسان حکم بازداشت صادر کرده‌اند.

اسنودن در واکنش به این رویداد تاکید کرد: «بازداشت دوروف یک حمله به حقوق اساسی بشر برای آزادی بیان و انجمن است.»

این کارمند افشاگر سابق سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خاطر نشان کرد: «من عمیقا متاسف و متعجب شدم که ماکرون به حدی تنزل پیدا کرده که دست به گروگان‌گیری می‌زند تا بتواند به ارتباطات خصوصی دسترسی پیدا کند. چنین اقدامی نه فقط عامل خوار شدن فرانسه بلکه خوار شدن کل جهان است.»

اسنودن در سال ۲۰۱۳ بعد از آنکه دست به افشای حجم انبوهی از اسناد اطلاعاتی آمریکا با موضوع جاسوسی‌های گسترده غیرقانونی آژانس امنیت ملی این کشور از شهروندان آمریکایی زد از کشورش گریخت. او بعد از فرار و در پی باطل شدن پاسپورتش از سوی واشنگتن در مسکو سرگردان شد اما در نهایت از روسیه پناهندگی و شهروندی گرفت.

پاول دوروف در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که تعداد کاربران فعال ماهانه پیام‌رسان تلگرام به ۹۵۰ میلیون کاربر رسیده است.