اگر حق با دانشجو است من باید خودم را اصلاح کنم
پزشکیان:

اگر حق با دانشجو است من باید خودم را اصلاح کنم

۱۴۰۳/۰۶/۰۸ - ۱۲:۳۵:۰۴
|
کد خبر: ۳۱۹۸۶۲

پزشکیان در مراسم تکریم و معارفه وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه محل نوآوری و خلاقیت است، تاکید کرد: در همه کشورهای پیش رفته دانشگاه‌ها برای حل مسائل جامعه به صحنه آمده و سپس با حل مشکلات پول دریافت می کنند.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ظهر امروز پنجشنبه در آئین تکریم و معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: انسان  به خاطر علمش معنا دارد. علم نیز با عمل معنا  دارد وگرنه عالم بی عمل مانند درخت بی ثمر است. حیات عمل نیز این بوده که خالص برای خدا و به عبارت دیگر برای مردم باشد. علمی که با عمل و برای حل مشکل مردم‌شکل بگیرد. تصور کنید یک جامعه ای چنین اعتقادی دارد؛ مستقل از اینکه این حرف ها درست یا غلط است، آیا این جامعه عقب مانده یا فقیر می شود؟ آیا در این جامعه‌ای و فساد و رانت و رشوه و تبعیض می تواند شکل بگیرد؟  مشکل نگاه ما است. آنچه که می بینیم را به دست می آوریم. اگر بدانیم که ما به خاطر علم به دنیا آمده ایم و این علم باید با مهارت توام باشد و خالص برای خدا باشد یک جور دیگه کار می کردیم و جور دیگر به بزرگان، عالمان و نخبگان احترام می گذاشتیم. قدر آنهایی که عالم هستند را قبلا می فهمیدیم.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد:  این همه دانشگاه را برای چه می خواهیم؟ با چه کیفیتی؟ برای حل چه مشکلی؟ جوانان کشور و بچه های پاک و بیگناه را می آوریم و ۴ سال و ۱۰ سال وادار می کنیم درس بخوانند بعد بیرون می آید می گوییم کار ندارید. اصلا به شما نیاز نداریم. فرد نیز می پرسد تو که به من نیاز نداشتی چرا عمر من را تلف کردی؟ این مشکل اصلی ما است. هم باید مجلس و هم باید وزارت علوم کمک کند. آدم هایی باید تربیت کنیم که به درد جامعه بخورند. عالمی که عمل نداشته باشد به چه درد می خورد؟ جوان تربیت می کنیم و افتخار می کنیم نخبه تربیت کردیم. اما چند درصد از نخبگان ما در این کشور می مانند؟ چرا نمی‌مانند؟

رئیس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: چگونه آنان را تربیت کردیم که نخبگان ما می روند و می خواهند برای جای دیگر کار کنند. چرا؟ برای اینکه از ابتدا آموزشی که می دهیم ایراد دارد.

وی ادامه داد: انتخاب ما در مدیران باید بر اساس عدالت و حق باشد؛ نه اینکه به جناح، دسته و نگرش افراد بنگریم؛ نه اینکه بگوییم آقا است یا خانم است. سه اصل در مدیریت است  که باید پذیرفت. کی مسئول است. چگونه باید عمل کند و چگونه باید پاسخگو باشد. برای استانداران، بخشداران و فرمانداران باید یک دستورالعمل باشد که به آنها بگوییم چه کنند؛ مانند نامه امام علی (ع) به مالک اشتر  که در آن آمده است که با مردم چگونه برخورد کند. 

پزشکیان در ادامه اظهار کرد: این رویکرد مبنای علمی دارد. در ابتدا باید فرد را درست انتخاب کنیم. بعد بگوییم این کارها را انجام را باید انجام دهید. سپس اگر درست انجام نداد باید بگوییم چرا خطا کردی؟ هیچ ظلمی بالاتر از این نیست من آدمی را به کار بگیرم که برای مردم مشکل ایجاد کند. حق را باید به مردم داد. خداوند کمک کند با علم، عالم و عالمی که عمل بلد است و دانشگاه‌ها که مشکل جامعه را می‌دانند و راه حل دارند جامعه را بسازیم. 

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: بنده معتقد هستم که به دانشگاه باید بگوییم شما اساتید اقتصادی بیاورید. اقتصاد جامعه با شما و مشکل را حل کنید. در حوزه فنی شما دانش دارید. به عرصه بیایید و مشکل را حل کنید. در حوزه فرهنگی از ظرفیت دانشگاه ها باید استفاده کرد. اگر مشکل را حل کردند پول هم به آنان می دهیم. مسائل مشخص است. دانشگاه نیز ظرفیت علمی و خلاقانه دارد. باید برای حل مسائل باهم رقابت کنند و سپس در صورت حل مشکل پول هم از دولت دریافت کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته مشکل را بر می دارند و سپس مشکل را حل می کنند و پول هم می‌گیرند. دانشگاه خودش پول در می‌آورد. دانشگاه محل درآمد و نوآوری است اما دانشگاه های ما همه پول می خواهند.

پزشکیان افزود: در خصوص نحوه انتخاب افراد خیلی گفتم و باز هم می گویم. ما از قرآن می خوانیم اما به آن درست عمل نمی کنیم. قرآن را می خوانیم و سپس روی طاقچه می گذاریم. یا در مراسم ترحیم آن را می خوانیم. چند سال پیش طبق روال در مجلس ترحیم بودم و سوره الرحمن را می خواندند. ما دانشجو بودیم با هرکسی بحث می کردیم اول می گفت جهان بینی خود را بگویید. دقت کردم که در سوره الرحمن اول جهان بینی را به ما می گوید بعد می گوید ای انسان وقتی وزن می کنی بر اساس عدالت وزن کن و کم نگذار. این سوره برای ما است که می خواهیم مدیر و کارشناس تعیین کنیم. می گوید کم نگذار. بر اساس عدالت انتخاب کن. چرا مشکل پیدا کردیم؟ چون کار را به کاردان نسپردیم. دانشگاه می تواند مملکت ما را نجات دهد به شرطی که علما و دانشمندان و نخبگان در کنار هم قرار بگیرند و به گرایش ها و نظرات هم  احترام بگذاریم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کسی که یک کلمه به ما یاد دهد ما را بنده خود می کند. آنوقت ما اساتیدی که ما را به اینجا رساندند کنارمی زنیم و فردی جوان را بالای سر این افراد قرار می‌دهیم که به این اساتید هم بی احترامی می‌کند. بنده اعلام کردم در خصوص همه اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه‌ها با آنان لغو قرارداد یا اخراج کردند بازنگری کنید. دانشجوها را بازگردانید. حق است دانشجو حرف بزند. دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد او فردا و آینده کشور است. دانشجو باید بتواند سوال کند.

رئیس جمهوری در ادامه بیان کرد: برپایی کرسی آزاداندیشی که مقام معظم رهبری بر روی آن نیز تاکید داشتند یعنی اینکه دانشجو بتواند حرف خود را مطرح کند. ما باید با منطق جواب دانشجو را بدهیم. دانشجو را می توان هدایت و توجیه کرد و اگر  هم حق با دانشجو است من باید خودم را اصلاح کنم نه اینکه او را محروم کنم. اگر دانشجو عیب من را می گوید به جایی که او را بشکنم باید خودم را بشکنم. اگر توانستیم این را بپذیریم آن وقت مملکت آباد می شود.

وی در ادامه بیان کرد: چه کسی ظالم‌تر از آن است که به خدا بخواهد دروغ بگوید؟ منظور از خدا همان مردم است. ظالم‌تر از کسی که به مردم دروغ بگوید یا تکذیب فردی که حرف حق را گفت، نیست. کسی که حرف درست را بزند و در مقابل حرف درست سر خم کند متقی است. از آقای زلفی گل دانشمند و محقق تشکر می کنم. بنده در حوزه علمی بحث‌هایی با ایشان دارم اما بحث علمی دعوا ندارد. حرف درست را همیشه می‌پذیریم. ما تصور می‌کنیم من چون در رشته خودم نخبه‌ام در همه چیز می توانم نظر دهم. در حالی که اینگونه نیست. در هر حوزه‌ای باید از نظرات کارشناسان استفاده شود.

پزشکیان در ادامه بیان کرد: از تمام زحمات آقای دکتر زلفی گل تشکر می کنیم برای تمام این مدتی که زحمت کشیدند. همچنان از وجود گرانقدر ایشان استفاده می کنیم. از تلاش همه وزرای قبلی تشکر می کنیم. امیدواریم حضور برادر عزیز آقای سیمایی بتواند با نگاه حق پذیری موثر واقع شود. بر اساس حق پذیری هم نیروها را به کار بگیرند و  هم تصمیم درست گرفته و آن را اجرا کنند. ما به دانشگاه و دانشگاهیان دل بستیم. اگر وحدت و انسجام را نداشته باشیم کاری پیش نمی رود. من هر حرف حقی که بیاید می پذیرم. 

وی در پایان بیان کرد: مردم به ما نیاز دارند که راه درست را در مقابل آنان قرار دهیم. اِن شاءالله با همدلی و به دور از تفرقه و نفسانیات بتوانیم کنار هم قرار بگیریم. خدا کمک کند دست به دست هم دهیم که قانون برنامه و سند چشم انداز را اجرایی کنیم. البته روی قانون برنامه هم حرف داریم و با مجلس می رویم صحبت می کنیم.