ثبت رکورد در تعداد مشترکین پهن‌باند ثابت کشور

ثبت رکورد در تعداد مشترکین پهن‌باند ثابت کشور

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۱۰:۳۰:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۰۲۵۵

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: برای نخستین بار در تاریخ ارتباطات کشور تعداد مشترکین پهن‌باند ثابت کشور رکورد زد و در سه ماه نخست ۱۴۰۳ به ۱۱,۱۰۵,۶۷۸ مشترک رسید.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت را می‌توان پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌ و کارها دانست که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تاکنون نزدیک به ۸ میلیون خانوار تحت پوشش این فناوری قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین ویژگی این فناوری، پهنای باند بسیار بالاتر آن در مقایسه با کابل‌های مسی معمولی است و داده‌های صوتی و تصویری را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال می‌دهد، به همین دلیل است که با گسترش فناوری و نیاز به اینترنت پر سرعت، جایگزینی کابل‌های مسی قدیمی با فیبرنوری به یک ضرورت تبدیل شده است.

به دلیل تأکیدهای مسئولان طی سه سال گذشته بسیاری از کاربران این فناوری را دریافت و تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند به سرعت تا۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه هم دست پیدا کنند؛ مسئله‌ای که بارها از سوی وزیر ارتباطات سابق به آن اشاره شد که هیچ تکنولوژی حتی اینترنت ماهواره‌ای نمی‌تواند جای ارتباطات پرسرعت فیبرنوری را بگیرد.

به گونه‌ای که با تسریع انجام این پروژه، کار در ۶۰۰ شهر آغاز و در ۳۰۰ شهر تمام شده و درحال حاضر حدود ۴۰۰ تیم در این شهرها در حال فعالیت هستند و ۴۰ درصد خانوارهای شهری به این فناوری دسترسی دارند و پیش‌بینی می شود تا پایان سال جاری ۱۴ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند.

در همین رابطه به تازگی امیر لاجوردی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد: برای نخستین بار در تاریخ ارتباطات کشور، تعداد مشترکین پهن‌باند ثابت کشور رکورد زد و در سه ماه نخست ۱۴۰۳ به ۱۱,۱۰۵,۶۷۸ مشترک رسید.

وی افزود: امیدوارم با اجرای کامل طرح نهضت اتصال ارتباطات ثابت (بویژه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری)، که از امسال آغاز شد، شاهد رشد ملموس مشترکین پهن‌باند ثابت باشیم.

به عقیده کارشناسان با توجه به اینکه طرح توسعه فیبرنوری در بسیاری از کشورها انجام شده و از ضروریات توسعه شبکه و اینترنت محسوب می شود، حتی اگر اینترنت همراه توسعه و سرعت خوبی داشته باشد باید این پروژه ادامه پیدا کند تا به هدف نهایی خود برسد.