موشکهای بالستیک ایران به روسیه رسید

موشکهای بالستیک ایران به روسیه رسید

۱۴۰۳/۰۶/۲۲ - ۱۱:۲۵:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۰۵۷۵

کشتی‌های روسی محموله موشک‌های بالستیک را به روسیه رسانده‌اند.

 خبرگزاری اسکای‌نیوز در مطلبی اختصاصی با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مربوط به هفته گذشته از کشتی کارگوی prot olya-3 که در بندری در روسیه (بندر اولیا واقع در آستاراخان) پهلو گرفته است، بیان می‌کند کشتی مذکور که تحت پرچم روسیه فعالیت می‌کند مظنون به انتقال محموله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد فتح از مبدأ ایران به روسیه است.

به گزارش تحارت نیوز، یک منبع اوکراینی بیان کرده این کشتی محموله‌ای شامل 220 موشک فتح را در تاریخ 4 سپتامبر (14 شهریور) به روسیه منتقل کرده است؛ این کشتی پیش از این، در 29 آگوست (8 شهریور) در بندر امیرآباد پهلو گرفته بود.

با اینکه تصاویر ماهواره‌ای از پهلوگیری این کشتی در بندر امیرآباد منتشر نشده اما بررسی کشتی‌های فعال در دریای خزر نشان می‌دهد برخی از شناورها برای پنهان کردن حرکات خود دستگاه فرستنده AIS (سیستم شناسایی خودکار) را خاموش می‌کنند. به این ترتیب استفاده از کشتی‌های غیرقابل ردیابی در تجارت تسلیحاتی ایران و روسیه رایج شده است.

به نقل از منبع اوکراینی بیان می‌شود مشخص نیست محموله‌ها پس از انتقال به روسیه به چه مکانی منتقل شده‌اند اما گمان می‌رود محموله ارسالی ایران از طریق قطار باری منتقل و احتمالا به‌منظور آموزش و تست‌های بیش‌تر پیش از بکارگیری موشک‌ها در جنگ، به سایت نظامی آموزشی آشولوک (در منطقه خارابالینسکی در استان آستاراخان) منتقل شده باشد.

لازم به ذکر است که کشتی کارگوی prot olya-3 در کنار سه کشتی کارگوی دیگر که در شرکت MG-FLOT روسیه فعال هستند درکنار جمال‌الدین پاشایف (به‌عنوان مالک کشتی‌های فعال در بندر اولیا)، به‌علت فعالیت در زمینه اقتصاد دریایی روسیه و حمل سلاح برای دولت روسیه، روز گذشته در لیست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته بودند.