كاهش رقابت بين شركت‌هاي پتروشيمي با اخذ ماليات و سياست‌هاي تنبيهي

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ - ۲۳:۴۷:۴۵
|
کد خبر: ۳۲۱۱۱۲

يك مقام صنفي گفت: اعمال سياست‌هاي تنبيهي و اخذ ماليات منجر به كاهش رقابت بين شركت‌هاي پتروشيمي شده است.

يك مقام صنفي گفت: اعمال سياست‌هاي تنبيهي و اخذ ماليات منجر به كاهش رقابت بين شركت‌هاي پتروشيمي شده است.
فريبرز كريمايي، قائم مقام انجمن كارفرمايي صنعت پتروشيمي در گفت‌وگو با مهر گفت: در سال‌هاي اخير متأسفانه براي جلوگيري از خام فروشي سياست‌هاي تنبيهي بودجه در نظر گرفته شد و در ادامه در قانون برنامه اصلاح شد، عوارض و ماليات با سياست‌هاي تنبيهي عزم هدايت‌گري به سمت  توسعه  زنجيره  ارزش را  داشتند.
وي ادامه داد: اين مورد يك بعدي نگري نسبت به زنجيره ارزش بود، زيرا موضوع فقط مقدار خوراك نيست، زيرا انگيزه سرمايه‌گذاري حتي در حوزه بالا دست هم وجود ندارد و شرايط به گونه‌اي نيست كه حاشيه سود مناسبي را متانولي‌ها، پلي اتيلني‌ها و.... داشته باشند، به عنوان مثال يك اروماتيك سه ميليارد دلاري مثل پتروشيمي نوري چه ميزان سودآوري داشته است.
كريمايي خاطر نشان كرد: متأسفانه شرايط اقتصادي مناسبي در بازدهي سود اين شركت‌ها وجود ندارد، به همين جهت نمي‌توان با ماليات اين شركت‌ها را تنبيه و به سمت توسعه زنجيره ارزش هدايت كرد.
وي ادامه داد: ما مساله را اشتباه نشانه گرفته‌ايم زيرا جلوگيري از خام فروشي مانند جاي جاي دنيا بايد مطابق با يك برنامه مدت دار صورت بگيرد، اگر قرار است تمامي برنامه‌هاي توسعه كشوري را كه در طول ۵ برنامه گذشته استراتژي آن استراتژي صادرات محور بوده است و قرار بوده از مزيت خوراك استفاده كند براي ارز آوري و آن را تبديل به سرمايه‌گذاري ثابت كند اكنون با لغو معافيت‌هاي مالياتي و تغيير استراتژي اشتباه است به دليل اينكه برنامه مشخصي براي ادامه زنجيره ارزش وجود ندارد.
به گفته وي اعمال سياست‌هاي تنبيهي منجر به كاهش رقابت بين شركت‌ها شده است.
كريمايي خاطر نشان كرد: مساله اين است كه چرا در صنعت پايين دست به درستي سرمايه‌گذاري نمي‌شود، اين موضوع موضوع يك بعدي نيست زيرا تمامي شرايط كسب و كار كشور، تأمين مالي در بازار سرمايه، محدوديت‌هاي تحريمي موجود و موانعي كه براي سرمايه‌گذاري خارجي وجود دارد همگي موجب شده تا سرمايه‌گذاري مناسبي در اين بخش صورت نگيرد.
به گفته اين مقام صنفي نمي‌توان هم سياست‌هاي تنبيهي را اعمال كرد و هم انتظار ارز آوري بيشتر داشت چرا كه در برنامه هفتم توسعه محصولات پتروشيمي ۳۵ ميليون تن بايد اضافه شود و تمام محصولات پتروشيمي ماليات صادراتي آن حذف شود
وي در خاتمه اضافه كرد: در برنامه هفتم توسعه بايد صادرات محصولات پتروشيمي ۲۳ درصد افزايش پيدا كند و بر اساس ماده ديگر اعلام مي‌كنيم محصولات نيمه خام است و بايد ماليات پرداخت كنيد.نمي‌توان هم سياست‌هاي تنبيهي را پيش گرفت و هم اهداف آرماني را دنبال كرد.