لزوم تشكيل نهادهاي جهاني براي نظارت بر كشورهاي صاحب فناوري

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۱۱:۲۱
|
کد خبر: ۳۲۱۱۳۱

يك كارشناس با بيان اينكه كشور صاحب يك فناوري اين توانايي را دارد كه امكاناتي در آن دخيل كند تا از فناوري، به عنوان جاسوس‌افزار يا جنگ‌افزار استفاده شود، گفت براي جلوگيري از اين موضوع لازم است نهادهاي جهاني و استانداردهايي براي ارايه‌كنندگان اين خدمات تشكيل شود تا درصورت وقوع چنين مساله‌اي، هزينه‌هايي مانند تحريم يا جريمه بدهند.

يك كارشناس با بيان اينكه كشور صاحب يك فناوري اين توانايي را دارد كه امكاناتي در آن دخيل كند تا از فناوري، به عنوان جاسوس‌افزار يا جنگ‌افزار استفاده شود، گفت براي جلوگيري از اين موضوع لازم است نهادهاي جهاني و استانداردهايي براي ارايه‌كنندگان اين خدمات تشكيل شود تا درصورت وقوع چنين مساله‌اي، هزينه‌هايي مانند تحريم يا جريمه بدهند. كيوان نقره كار - كارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات - در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به موضوع انفجارهاي اخير پيجرها در لبنان و با تاكيد بر اهميت امنيت سايبري اظهار كرد: از زماني كه فناوري گسترش يافت و در زندگي ما توسعه پيدا كرد، در كنار همه مزايا، معايب قابل توجهي هم در لايه‌هاي مختلف به همراه داشت. وي افزود: يكي از ايرادات اين موضوع مي‌تواند در حوزه فرهنگي و به واسطه وجود سايت‌هاي ويژه بزرگسالان باشد كه در اختيار كودكان قرار مي‌گيرد يا ارتباطات مجازي و مسائلي باشد كه اين روزها از آن به عنوان جنگ نرم يا حملات سايبري ياد مي‌شود و موضوع اصلي ماست. اين كارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات با طرح اين سوال كه آيا به خاطر وجود اين مشكلات و شركت‌هايي كه در زمينه فناوري و تكنولوژي هستند، همه بايد صرفا سازنده يا مصرف‌كننده باشند، تأكيد كرد: بايد گفت كه به اين صورت نيست كه همه كشورها تكنولوژي‌ها را داشته باشند و البته امكان‌پذير هم نيست اما راهكار مورد نظر تعريف استاندارد و تشكيل نهادهاي جهاني براي كساني است كه اين خدمات را ارايه مي‌دهند تا در صورت وقوع چنين مساله‌اي به صورت خواسته يا ناخواسته هزينه‌اي را مانند تحريم يا جريمه بدهند. نقره كار تشريح كرد: در يك موقعيت موضوع تهديد سايبري مي‌تواند از جنس باج‌افزاري باشد كه شركت يا هكر نفوذكننده به دنبال رويكرد اقتصادي است اما ممكن است در موقعيتي از جنس جنگ نرم باشد تا آسيب پذيري شبكه را نشان بدهند و يا بيشتر رويكرد سياسي و امنيتي در آن مطرح باشد؛ در چنين شرايطي همه كشورها بايد خود را در اين زمينه ارتقاء بدهند.

 

صرف تحريم فناوري‌هاي خارجي راهكار مناسبي نيست

او تأكيد كرد: اما اينكه صرفا بخواهيم فناوري را تحريم و از نرم‌افزارهاي داخلي استفاده كنيم، راهكار مناسبي نيست چراكه بعضا نرم‌افزارهاي ما نشان داده‌اند كه امنيت لازم را ندارند و اين در شرايط است كه نرم‌افزارهاي بين‌المللي به دليل مشتري‌هاي خارجي مجبورند پروتكل‌هاي امنيتي بيشتري را رعايت كنند. وي ادامه داد: اين سوال بايد مطرح شود كه آيا همه كشورها مي‌توانند به‌طور مثال چيپست بسازند؟ در اين مرحله است كه بايد پروتكل‌هاي جهاني، رعايت احتياط‌ و نيروهاي متخصص وجود داشته باشند تا اين آسيب‌ها به حداقل رسانده شود. او درباره راهكارهاي لازم براي بحث امنيت سايبري توضيح داد: قطعا بحث آموزش و فرهنگ‌سازي هميشه و در هر حوزه‌اي نياز است و بايد به آن توجه شود. اما در بحث نرم‌افزار و اپليكيشن‌ها، مي‌توان آنهايي را كه مشابه بازارهاي بين‌المللي نبوده و كابران كمتري دارند، بومي كرد اما مشكل جايي به وجود مي‌آيد كه نرم‌افزار مشابه خارجي كه عموم مردم از آن استفاده مي‌كنند، بدون در نظر گرفتن كيفيت خدمات ارايه شود؛ در اين جا است كه مشكل رخ مي‌دهد و مردم استقبال نمي‌كنند و حتي امكان هك هم وجود دارد. اين كارشناس تصريح كرد: بنابراين براي كاربران عمومي بهتر است از نرم‌افزارهايي كه استاندارهاي جهاني دارند، استفاده شود؛ همچنين در سطح كاربرهاي تخصصي و اقتصادي، اگر نرم‌افزار ايراني باكيفيت باشد، خودشان از آن استقبال مي‌كنند.