استفاده رسمي از تلگرام در اوكراين ممنوع شد

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۱۲:۱۶
|
کد خبر: ۳۲۱۱۳۳

اوكراين به دليل نگراني از احتمال جاسوسي روسيه، استفاده از اپليكيشن پيام‌رسان تلگرام را در دستگاه‌هاي رسمي مورد استفاده مقامات دولتي، پرسنل نظامي و كاركنان مهم ممنوع كرد.

اوكراين به دليل نگراني از احتمال جاسوسي روسيه، استفاده از اپليكيشن پيام‌رسان تلگرام را در دستگاه‌هاي رسمي مورد استفاده مقامات دولتي، پرسنل نظامي و كاركنان مهم ممنوع كرد.

به گزارش ايسنا، شوراي امنيت ملي و دفاع اوكراين، پس از آنكه كايرلو بودانوف، رييس اطلاعات نظامي اوكراين، شواهدي مبني بر توانايي سرويس‌هاي ويژه روسيه براي جاسوسي از اين پيام‌رسان به شورا ارايه كرد، اين محدوديت‌ها را اعلام كرد. اما آندري كووالنكو، رييس مركز مقابله با اطلاعات نادرست شوراي امنيت، در تلگرام پست كرد كه اين محدوديت‌ها فقط براي دستگاه‌هاي رسمي اعمال مي‌شود، نه تلفن‌‌هاي شخصي. تلگرام در اوكراين و روسيه محبوبيت بسياري دارد و از زمان حمله روسيه به اوكراين در فوريه سال ۲۰۲۲، به منبع مهم اطلاعات تبديل شده است. اما مقامات امنيتي اوكراين بارها درباره استفاده از آن در طول جنگ ابراز نگراني كرده بودند. تلگرام كه در دبي مستقر است، توسط پاول دوروف روس الاصل راه‌اندازي شد. او در سال ۲۰۱۴ پس از رد درخواست‌هاي كرملين براي بستن گروه‌هاي مخالف در پلتفرم شبكه اجتماعي خود «وي كنتاكته»، روسيه را ترك كرد. دوروف در ماه اوت در فرانسه در راستاي تحقيقات درباره جرايم مربوط به هرزه نگاري كودكان، قاچاق مواد مخدر و تراكنش‌‌هاي كلاهبرداري در تلگرام دستگير شد و اكنون اجازه خروج از اين كشور را ندارد. در بيانيه شوراي امنيت اوكراين آمده: بودانوف شواهدي ارايه كرده است كه نشان مي‌دهد سرويس‌هاي ويژه روسيه مي‌توانند به پيام‌هاي تلگرام، از جمله پيام‌هاي حذف شده و همچنين اطلاعات شخصي كاربران دسترسي داشته باشند. طبق پايگاه داده «تله متريو»، حدود ۳۳ هزار كانال تلگرامي در اوكراين فعال هستند. ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين كه در شوراي امنيت حضور دارد و همچنين فرماندهان نظامي و مقامات منطقه‌اي و شهري، همگي به‌طور مرتب اخبار جنگ را منتشر مي‌كنند و تصميمات مهم را در كانال‌هاي تلگرامي خود گزارش مي‌دهند.