نتایج بیست و چهارمین حراج اوراق دولتی ۱۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۷:۳۲:۴۰
|
کد خبر: ۳۲۲۷۵۷

در بیست‌وچهارمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۷ مهر ماه، وزارت اقتصاد با همه سفارشات بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی موافقت نکرده که در سال جاری فقط یک بار و در سومین حراج اتفاق افتاده است.

نتایج بیست و چهارمین حراج اوراق دولتی ۱۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

به گزارش تجارت نیوز،  بیست‌وچهارمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۷ مهر ماه برگزار شد و بانک مرکزی جزئیات آن را منتشر کرد. در این حراج دو اتفاق مهم و چشمگیر رخ داده است. در بیست‌وچهارمین حراج حجم سفارشات بانک‌ها و موسسات اعتباری بیش از ۴ همت بوده که از مرداد ماه تا کنون بیشترین حجم سفارشات ثبت شده است. از طرفی، وزارت اقتصاد تنها با حدود ۳۶ درصد از این سفارشات موافقت کرده است. حجم قابل توجهی از سفارشات توسط بازار سرمایه ثبت شده بود که بیش از ۱۷ همت بوده و در مقایسه با سفارشات هفته گذشته (۱۱ همت) بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش دوباره سفارشات بانک‌ها

در این حراج سه اوراق اراد۱۷۵، اراد۱۷۸ و اراد۱۷۹ منتشر شده است. حجم اوراق اراد۱۷۵ عرضه شده ۶ هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان با نرخ سود ۲۸.۶۰ درصد بوده است. ۵ هزار میلیارد تومان اراد۱۷۸ با نرخ سود ۲۷.۲۰ درصد و ۸ هزار میلیارد تومان اراد۱۷۹ با نرخ سود ۲۸.۶۰ منتشر شده است. به طور کلی، ۱۹ هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان اوراق در بیست‌وچهارمین حراج منتشر شده که در مقایسه با حراج هفته گذشته ۶۴۲ میلیارد تومان بیشتر اوراق منتشر شده است. بیشترین اوراق منتشر شده اراد۱۷۹ بوده است.

حراج 24 اوراق مالی اسلامی دولتی

در این حراج ۳ بانک و موسسات اعتباری غیر بانکی ثبت سفارش کرده‌اند که از اوراق اراد۱۷۸ به مجموع ۴ هزار و ۷۱ میلیارد تومان ثبت سفارش شده است. از مرداد امسال تا کنون بیشترین مقدار ثبت شده بوده است. در مقایسه با هفته گذشته (۱۲۵ میلیارد تومان) حجم سفارشات به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. در چند هفته گذشته حجم سفارشات بانک‌ها و موسسات اعتباری به زیر یک همت رسیده بود که باری دیگر شاهد افزایش سفارشات آنها هستیم.

از طرفی، برای آنکه بانک‌ها بتوانند از حراج‌ها اوراق مالی اسلامی دولتی بگیرند، وزارت امور اقتصادی و دارایی باید با آن موفقت کند. در بیست‌وچهارمین حراج اوراق، وزارت اقتصاد تنها ۳۵.۸ درصد سفارشات، یعنی یک هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان، را تایید کرده است. این در حالیست که آخرین باری که وزارت اقتصاد با کل سفارشات بانک‌ها موافقت نکرده، در حراج دوم در اردیبهشت سال جاری بوده است. این یکی از اتفاقات استثنایی حراج این هفته بوده است.

بازار سرمایه از هر سه اوراق خریداری کرده است. حجم خرید این بازار از اوراق اراد۱۷۵ برابر با ۶ هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان، از اوراق اراد۱۷۸ سه هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان و از اوراق اراد۱۷۹ هفت هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب، بیشترین حجم سفارش بازار سرمایه از اوراق اراد۱۷۹ بوده است.

مجموع سفارش بازار سرمایه در بیست‌و‌چهارمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی ۱۷ هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با حجم سفارشات این بازار در هفته گذشته (۱۱ هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان) ۵۰.۷ درصد افزایش یافته است. همچنین، بیشترین اوراق فروش رفته اراد۱۷۹ با ۷ هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان سفارش ثبت شده بوده است.

در این حراج ۱۹ هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان اوراق منتشر شده بود که ۱۸ هزار و ۸۰۳ میلیارد تومان از آن به فروش رسیده است. در مقایسه با هفته گذشته (۱۱ هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان) حجم اوراق به فروش رفته بیش از ۶۱ درصد بیشتر بوده است.