آغاز برداشت نيشكر در خوزستان

گام بلند ايران به ‌سوي خودكفايي در توليد شكر

۱۴۰۳/۰۷/۲۵ - ۰۱:۰۷:۱۸
|
کد خبر: ۳۲۳۰۶۰

با آغاز فصل برداشت نيشكر در خوزستان، بزرگ‌ترين عمليات متمركز كشاورزي كشور در سطح بيش از ۷۳ هزار هكتار از كشت و صنعت‌هاي هشتگانه توسعه نيشكر به جريان افتاده است.

با آغاز فصل برداشت نيشكر در خوزستان، بزرگ‌ترين عمليات متمركز كشاورزي كشور در سطح بيش از ۷۳ هزار هكتار از كشت و صنعت‌هاي هشتگانه توسعه نيشكر به جريان افتاده است. هدف اين عمليات، توليد بيش از ۷۰۰ هزار تُن شكر از ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تن نيشكر برداشت‌شده است كه ايران را به سوي خودكفايي در توليد شكر نزديك مي‌كند.

عبدعلي ناصري، مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي، در مراسم شُكرانه برداشت نيشكر اعلام كرد: باتوجه‌به شرايط مناسب سال زراعي، پيش‌بيني مي‌شود كه توليد شكر امسال از سال‌هاي گذشته فراتر برود. وي همچنين به توانمندي شركت در تأمين ۴۰ درصد از نياز شكر كشور اشاره كرد و افزود: اين ظرفيت كليدي مي‌تواند ما را به خودكفايي در توليد شكر نزديك‌تر كند.

باوجود چالش‌هاي تأمين برق در تابستان امسال، ناصري از موفقيت شركت در توليد برق نيشكري و مديريت چالش‌هاي تأمين انرژي سخن گفت. اين توانايي توليد برق داخلي علاوه بر كاهش وابستگي به شبكه سراسري، گامي موثر در جهت پايداري و توسعه صنعت نيشكر محسوب مي‌شود.

مديرعامل شركت توسعه نيشكر همچنين با اشاره به ظرفيت‌هاي متعدد اين صنعت، بيان كرد: شركت توسعه نيشكر با هشت طرح نيشكري و صنايع جانبي مختلف در خوزستان، نقشي كليدي در خودكفايي كشور دارد.

همچنين، امسال براي اولين‌بار، سطح برداشت ماشيني نيشكر در شركت هفت‌تپه نيز افزايش‌يافته است. اين واحد نيشكري كه نزديك به سه سال است به شركت توسعه نيشكر واگذار شده، با حركت به سمت برداشت ماشيني، گامي به سوي افزايش بهره‌وري برداشته است.

ناصري، افزايش بهره‌وري، ارزش‌افزوده توليد شكر، تسريع در برداشت و كاهش ضايعات نيشكري را از اهداف افزايش سطح برداشت ماشيني نيشكر هفت‌تپه عنوان كرد و گفت: با اين اقدام، برداشت نيشكر به‌صورت ماشيني پنج بيشتر از سال گذشته مي‌شود و به پنج هزار هكتار خواهد رسيد.

بر اساس اين گزارش، عمليات برداشت نيشكر هر ساله از اواخر مهرماه آغاز و تا اواسط فروردين‌ماه سال آينده ادامه مي‌يابد. اين عمليات بزرگ‌ترين عمليات متمركز برداشت در بخش كشاورزي كشور است كه به‌طور كامل به شكل ماشيني و با استفاده از دستگاه‌هاي برداشت نيشكر، موسوم به «هاروستر»، انجام مي‌شود.