محقق شدن پیش بینی‌های نوستراداموسی بیل گیتس پس از ۲۵ سال

۱۴۰۳/۰۷/۲۵ - ۲۳:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۲۳۱۳۴

بیل گیتس ۲۵ سال پیش گفته بود: «مردم از طریق اینترنت صورتحساب‌هایشان را پرداخت و به امور مالی رسیدگی می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند از این طریق با پزشکانشان ارتباط برقرار کنند.»

محقق شدن پیش بینی‌های نوستراداموس بیل گیتس پس از ۲۵ سال

به گزارش یورونیوز، شکی نیست که بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت همیشه دیدی آینده‌نگر داشته است. اما او ۲۵ سال پیش کتابی با عنوان «جاده‌ای به آینده» منتشر کرد که با توجه به پیشرفت‌های فناورانه امروز به نظر می‌رسد او به نوعی نوستراداموس زمانه ماست. ۱۵ پیش‌بینی بیل گیتس امروزه به واقعیت تبدیل شده است.

بیل گیتس ۲۵ سال پیش گفته بود: «خدمات مقایسه قیمت‌ها ایجاد می‌شوند. این خدمات به افراد امکان می‌دهند تا قیمت‌ها را در چند وبسایت مختلف مقایسه کنند و ارزان‌ترین محصول را در همه صنایع بیابند.»

امروزه همه ما صبح خود را با نگاه کردن به صفحه تلفن همراهمان آغاز می‌کنیم. ولی ۲۵ سال پیش تلفن همراه شکل و شمایل دیگری داشت و در نهایت یک بازی «مار» (Snake) روی آنها نسب شده بود. اما به نظر می‌رسد بنیان‌گذار مایکروسافت در همان سال ۱۹۹۹ توان بالقوه‌ای را در تلفن‌های همراه مشاهده کرده بود.

او در کتابش نوشته است: «مردم دستگاه‌های کوچکی را حمل می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد که همیشه در دسترس باشند و از هرجایی تجارت الکترونیکی انجام دهند. آنها می‌توانند اخبار را مشاهده کنند، پرواز‌هایی که رزرو کردند را ببینند، از بازار‌های مالی کسب اطلاع کنند و تقریبا هر کاری انجام دهند.»

پیش‌تر برای هر تراکنش مالی باید سری به بانک می‌زدیم، اما اکنون، درست مثل پیش‌بینی آقای گیتس، همه کار را با اینترنت انجام می‌دهیم. او همچنین پیش‌بینی کرده بود که بخشی از خدمات پزشکی نیز به صورت آنلاین انجام شود که آن هم اکنون به وقوع پیوسته است و شما می‌توانید با عضویت در بسیاری از سایت‌ها از خدمات مشاوره پزشکی و حتی تشخیص آنلاین بهرمند شوید.

بیل گیتس ۲۵ سال پیش گفته بود: «مردم از طریق اینترنت صورتحساب‌هایشان را پرداخت و به امور مالی رسیدگی می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند از این طریق با پزشکانشان ارتباط برقرار کنند.»

اگرچه بیل گیتس دقیقا نگفته بود که ما با صدا زدن «الکسا» از یک دستگاه کوچک می‌خواهیم برایمان جوک بگوید و یا موسیقی مورد علاقه‌مان را پخش کند، او گفته بود که «دستیار شخصی» برای تسهیل زندگی افراد در سال‌های آینده وارد بازار می‌شود.

او گفته بود: «آنها همه دستگاه‌های شما را چه در خانه و چه در دفتر کار به روشی هوشمند متصل و همگام می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند تا با یکدیگر تبادل داده کنند. این وسیله ایمیل‌های شما را چک می‌کند و اطلاعات لازم را در اختیارتان می‌گذارد. وقتی هم که به فروشگاه می‌روید می‌توانید دستور تهیه غذایی که در سر دارید را به آن بدهید و لیست خرید را تحویلتان می‌دهد.»

بیل گیتس همچنین گفته بود: «این وسیله به همه وسایلتان درباره خرید‌ها و برنامه‌ریزی‌هایتان اطلاع می‌دهد. این کار باعث می‌شود که آنها به صورت خودکار برای فعالیت‌های شما برنامه‌ریزی و تنظیم شوند.»

سیستم‌های نظارت بر خانه هوشمند

به نظر می‌رسد که آقای گیتس سیستم‌های هوشمند نظارت و محافظت از خانه مانند Google Nest و Ring را به عنوان آینده دوربین‌های مداربسته در نظر داشته است. او گفته بود: «ویدیو‌های پیوسته از خانه شما در دسترس خواهند بود و به شما امکان می‌دهند زمانی که در خانه نیستید بتوانید رفت و آمد‌ها را مشاهده و کنترل کنید.»

شبکه‌های اجتماعی

در سال ۱۹۹۹ شما برای دیدن دوستانتان یا باید از تلفن ثابت با آنها تماس می‌گرفتید و یا سفر می‌کردید. اما بیل گیتس جهانی را تصور کرده بود که همه در سراسر آن به هم متصل هستند. او در کتابش نوشته بود: «وبسایت‌های خصوصی برای ارتباط با دوستان و خانواده‌تان رایج خواهند شد. شما می‌توانید با استفاده از آنها با آشنایانتان گپ بزنید و برنامه‌ریزی کنید.»

اگرچه رسانه‌های اجتماعی کاملا «وبسایت‌های خصوصی» نیستند، اما توئیتر، اینستاگرام و تیک‌تاک و همچنین پیام‌رسان‌های مانند واتساپ و تلگرام برای ما امکان ارتباط مداوم با گروه‌های مختلف را فراهم می‌سازند.

تبلیغات تولید شده به صورت خودکار

بیل گیتس افزایش تبلیغات خودکار را پیشبینی کرده و نوشته بود: «نرم‌افزار‌هایی از زمان سفر شما آگاه هستند و اطلاعات آن را برای پیشنهاد فعالیت‌ها در مقصد استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار‌ها فعالیت، تخفیف و قیمت‌های ارزان برای محصول‌ها را در همه‌جا ارائه می‌کنند.»

تبلیغات هوشمند

امروزه تبلیغات همه‌جا حضور دارد. شما ممکن است درباره قصدتان برای خرید یک جفت کفش جدید با دوستتان صحبت کنید و لحظه‌ای بعد گوگل به صورت خوددکار تصاویر کفش‌ها را به شما نشان می‌دهد. بیل گیتس این را نیز پیش‌بینی کرده و گفته بود: «دستگاه‌ها تبلیغات خودکار خواهند داشت. آنها روند خرید شما را می‌دانند و تبلیغاتی را که می‌خواهید به شما نمایش می‌دهند.»

بیل گیتس در سال ۱۹۹۹ پیش‌بینی کرده بود: «در حین تماشای مسابقه ورزشی از طریق تلویزیون، امکان بحث درباره آن‌چه اتفاق می‌افتد برای شما فراهم می‌شود و می‌توانید در مسابقه و یا شرطبندی شرکت کرده و نظرتان را درمورد برنده احتمالی به اشتراک بگذارید.» امروزه به لطف شبکه‌های اجتماعی طرفداران رویداد‌های ورزشی می‌توانند همه این کار‌ها را انجام دهند.

بیل گیتس پیش‌بینی کرده بود که تبلیغات تلویزیونی در آینده حاوی لینک‌هایی خواهند بود که بینندگان می‌توانند برای جستجوی اطلاعات بیشتر یا دنبال کردن نام‌های تجاری در شبکه‌های اجتماعی از آنها استفاده کنند. او نوشته بود: «پخش تلویزیونی شامل لینک‌هایی به وب‌سایت‌های مرتبط و محتوایی خواهد بود که مکمل چیزی است که تماشا می‌کنید.»

تالار‌های گفتگوی مجازی

گیتس نوشته بود: «ساکنان شهر‌ها و کشور‌ها خواهند توانست در مورد مسائل مختلف، مانند سیاست‌های محلی، برنامه‌ریزی شهری یا امنیت، به‌صورت آنلاین بحث کنند.» این امکان نیز با رشد شبکه‌های اجتماعی و فروم‌های اینترنتی فراهم شده است.

او آینده‌ای را پیش‌بینی کرد که در آن انسان می‌توانند علایقش را با سراسر جهان به اشتراک بگذارد و افراد همفکر را پیدا کند. او نوشته بود: «جوامع آنلاین تحت تاثیر مکان شما نخواهند بود، بلکه علایق شما تعیین‌کننده خواهد بود.» پیش‌بینی‌ای که با ظهور پلتفرم‌هایی مانند Reddit به حقیقت پیوست.

نرم‌افزار مدیریت پروژه

گیتس ۲۵ سال پیش برای دیجیتالی شدن محیط کار برنامه داشت. او نوشته بود: «مدیران پروژه‌ها خواهند توانست به‌صورت آنلاین تیم‌هایی را گرد هم آورند، پروژه را تعریف کنند و توصیه‌هایی برای انتخاب افراد مناسب دریافت کنند.» امروزه ابزار‌هایی مانند Slack، Google Workspace و Microsoft Teams مدیریت پروژه‌ها را آسان‌تر کرده‌اند.

استخدام آنلاین

LinkedIn با تغییر کامل نحوه یافتن شغل و ایجاد ارتباطات حرفه‌ای، گام بزرگی در این حوزه برداشت. گیتس پیش‌بینی کرده بود که افراد به‌صورت آنلاین می‌توانند فرصت‌های شغلی را پیدا کنند و مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند. او نوشته بود: «به همین ترتیب، افرادی که به دنبال کار هستند، خواهند توانست با اعلام علایق، نیاز‌ها و مهارت‌های تخصصی خود به‌صورت آنلاین فرصت‌های شغلی پیدا کنند.»

نرم‌افزار‌هایی برای شرکت‌های تجاری

آقای گیتس پیش‌بینی کرده بود که شرکت‌ها می‌توانند برای کار‌های مورد نیازشان مناقصه برگزار کنند. او نوشته بود: «این روش هم به درد شرکت‌های بزرگی که می‌خواهند برخی فعالیت‌ها را برون سپاری کنند می‌خورد و هم کسب و کار‌هایی که به دنبال مشتری‌های جدید هستند و شرکت‌هایی که نمی‌خواهند برای این کار‌ها به تامین‌کننده مراجعه کنند.»

امروزه سایت‌هایی مانند Upwork، Fiverr و Craigslist هم به کسب‌وکار‌های کوچک امکان دادند که به دنبال مشتری بگردند و هم برای فریلنسر‌ها امکان یافتن پروژه‌ها را تسهیل کرده‌اند.