دلیل خمیدگی بدن در پیری چیست؟

دلیل خمیدگی بدن در پیری چیست؟

۱۴۰۳/۰۷/۲۸ - ۱۵:۲۲:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۳۳۳۱

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پوکی استخوان یکی از علت های حالت خمیدگی بدن در دوران سالمندی است و غربال گری دقیق می تواند، از بروز شکستگی استخوان ها جلوگیری کند.

 آتنا آقایی اظهار داشت، استئوپروز یا پوکی استخوان اصطلاحی برای کاهش تراکم استخوان است که بیشتر در استخوان های محوری بدن اتفاق می افتد و با توجه به ایجاد شکستگی های کوچک ناشی از پوک بودن استخوان، درد ایجاد شود.

به گزارش بهداشت نیوز، رئیس بخش پزشکی هسته ای مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج)  افزود: این پدیده با افزایش سن می تواند، موجب کاهش میزان قد و خمیدگی در افراد سالمند و همچنین باعث شکستگی های مکرر و عمده در قسمت سر استخوان لگن شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ظهور دو نوع پوکی استخوان اولیه و ثانویه در افراد جامعه نام برد و افزود: پوکی استخوان اولیه نیز دارای نوع یک و دو است. نوع یک در خانم ها پس از یائسگی و نوع دو در سنین بالا در هر دو جنس مرد و زن بروز می کند. پوکی استخوان ثانویه نیز به علل مختلف از جمله،  مصرف برخی داروها و بیماری ها در خانم و آقایان ایجاد می شود.

دکتر آقایی در خصوص نحوه تشخیص پوکی استخوان نیز بیان داشت: سنجش تراکم استخوان توسط دستگاه Bone desnsitimetry به روش dxa در مشخص کردن پوکی استخوان کاربرد دارد، که یک روش بسیار ساده و آسان است و در مدت زمان کوتاه 10 دقیقه تصویربرداری از نواحی لگن، استخوان های ران و ستون مهره ها انجام می شود.

وی تاکید کرد: میزان تابش اشعه مضر دستگاه مذکور بسیار اندک است و خطری برای سلامتی ندارد، بنابراین مردم نباید از تابش اشعه مردم نگرانی داشته باشند.

 وی در ادامه، ضمن تأکید بر ضرورت انجام سنجش تراکم استخوان در زنان و مردان گفت: زنان از سنین 50 سال به بعد و مردان در سنین بالای 60 سال باید سنجش تراکم استخوان را انجام دهند و در صورتی که بیماری زمینه ای دارند طبق صلاحدید پزشک معالج باید سنجش تراکم استخوان انجام شود. به عنوان مثال افراد مبتلا به بیماری هایی از جمله؛ بیماری تیروئید، کوشینگ، روماتولوژیک و بیماران مبتلا به سرطان و تحت شیمی درمانی باید، تحت نظر پزشک متخصص خود، با فواصل نزدیک، سریع تر تصویربرداری برای آنها انجام شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: اگر غربالگری درست و دقیق انجام شود، می توان از بروز شکستگی ها جلوگیری کرد و تراکم استخوان آنها را با درمان های موجود بهبود ببخشیم.

وی اضافه کرد: برای درمان پوکی استخوان علاوه بر مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین Dدر موارد شدید می توان از داروهای تزریقی برای بیماران استفاده کرد.