اهميت شفافيت در سرمايه‌گذاري

۱۴۰۳/۰۷/۲۸ - ۲۳:۴۳:۴۶
|
کد خبر: ۳۲۳۳۵۹

گذشته از تبليغات منفي رسانه‌هاي خارجي كه اصلاح آن الزاما دست ما نيست، مي‌توان با تغيير عوامل اثرگذار بر جذب سرمايه خارجي، به كمك اقتصاد كشور آمد. مهم‌ترين عامل براي جذب سرمايه خارجي بيشتر، كاهش ريسك و بهبود شفافيت در ايران است. اين شفافيت، هم در صورت‌هاي مالي و هم در بندهاي قانوني ضروري است.

مهراد عباد

گذشته از تبليغات منفي رسانه‌هاي خارجي كه اصلاح آن الزاما دست ما نيست، مي‌توان با تغيير عوامل اثرگذار بر جذب سرمايه خارجي، به كمك اقتصاد كشور آمد. مهم‌ترين عامل براي جذب سرمايه خارجي بيشتر، كاهش ريسك و بهبود شفافيت در ايران است. اين شفافيت، هم در صورت‌هاي مالي و هم در بندهاي قانوني ضروري است. سرمايه‌گذار خارجي كه قصد همكاري با شركت‌هاي ايراني را دارد، نمي‌تواند به آمار شفافي درباره ظرفيت‌هاي بازار دست پيدا كند. ما در چرخش اطلاعات ضعيف عمل مي‌كنيم و آمارها در ايران شفاف نيست. حتي اين عدم شفافيت گريبان شركت‌هاي داخلي را هم گرفته است. مثال ساده آن، اعلام فهرستي از اقلام ممنوعه وارداتي است. هرچند خبر افزايش تعداد كالاهايي كه واردات آن ممنوع است از سوي سازمان توسعه تجارت اعلام شده، اما اين سازمان، فهرست اين اقلام را در اختيار واردكنندگان قرار نمي‌دهد. در اين شرايط چطور از فعال اقتصادي انتظار داريم كار كند در حالي كه ممكن است كالايي كه وارد كرده يا قصد صادرات آن را دارد، به‌طور ناگهاني و بدون اطلاع‌رساني در فهرست ممنوعه‌ها قرار بگيرد.

دو دفتره بودن شركت‌هاي داخلي مثال بارزي از اين مساله است. بيش از 80 درصد از شركت‌هاي ايراني دو دفتر براي وضعيت مالي خود دارند و در واقع دو وضعيت متفاوت از چرخه مالي خود تهيه مي‌كنند. يك وضعيت واقعي و وضعيت ديگر صرفا براي عرضه به سازمان‌هايي مثل ماليات است. اين روند، مدت‌هاست كه در ايران رواج دارد و تا زماني كه اصلاح نشود، نمي‌توان حضور گسترده سرمايه‌گذاران خارجي را انتظار داشت. اميدواريم با برداشتن گام‌هايي هر چند كوچك، زمينه جذب سرمايه خارجي را فراهم كنيم. از جمله اقداماتي كه اخيرا انجام شده و مي‌تواند جذب سرمايه خارجي را بهبود ببخشد، ايجاد كارگروهي در سازمان توسعه تجارت براي پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني است. عضويت در اين نهاد بين‌المللي و هماهنگي بيشتر با اقتصاد جهاني، به توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي كمك خواهد كرد. براي مثال ضعف تكنولوژي، نبود سرمايه‌گذاري خارجي، عدم حضور شركت‌هاي تراز اول بين‌المللي در ايران مانند شل و... به دليل تحريم‌ها و نكات ديگر باعث شده است كه كشورمان در حوزه صنعت نفت و گاز از بسياري از كشورها عقب بيفتد و در اين بين نكته مهم اين است كه بخش مهمي از ذخاير گاز و نفت ايران مشترك است و در دوره‌اي كه ما با ضعف رو‌به‌رو هستيم كشورهاي ديگر همچون قطر به سرعت در حال برداشت هستند.