چگونه از مسمومیت غذایی پیشگیری کنیم؟

چگونه از مسمومیت غذایی پیشگیری کنیم؟

۱۴۰۳/۰۸/۰۵ - ۱۳:۳۰:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۳۹۷۹

یکی از شایع‌ترین نوع مسمومیت‌ها، مسمومیت غذایی می‌باشد که برای هر فردی می‌تواند به صورت شدید و خفیف در طول زندگی ایجاد شود. رعایت برخی نکات ساده ایمنی غذایی می‌تواند در جلوگیری از مسمومیت غذایی کمک کننده باشد.

اگر چند ساعت پیش غذایی خورده‌اید اما حالا اصلا حال خوبی ندارید؛ معده شما سنگین است و احساس تهوع، سرگیجه، اسهال، درد شکم یا سردرد یا بی‌حالی و ضعف دارید، به احتمال زیاد دچار مسمومیت غذایی شده‌اید. رعایت برخی نکات ساده ایمنی غذایی در زمان خرید، نگهداری، آماده سازی و مصرف غذا می‌تواند در جلوگیری از مسمومیت غذایی کمک کننده باشد.

هنگام خرید غذا

به گزارش بهداشت نیوز، زمانی که یک محصول غذایی را خریداری می‌کنید با دقت تاریخ تولید آن را بررسی کنید و از خرید محصولاتی که تاریخ مصرفشان گذشته و یا در حال انقضا هستند، خودداری کنید.

توصیه می شود به جای استفاده از مواد غذایی فله‌ای مانند شیر خام، از محصولات بسته بندی شده با پروانه ساخت بهداشتی سازمان غذا و دارو استفاده کنند.

گوشت‌هایی را خریداری کنید که سرد باشند و بسته‌بندی مناسبی داشته باشند. تخم‌مرغ‌ها را کنترل نمایید و از خرید انواع شکسته، کثیف و یا دارای بسته بندی نامناسب خودداری کنید.

از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا نشتی خودداری کنید و مطمئن شوید که درپوش آن‌ها شکسته نشده باشد. کنسروها را قبل از مصرف ۲۰ دقیقه در آب درحال جوشیدن حرارت دهید و سپس مصرف نمایید. اگر فرآورده غذایی ظاهر و یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ عنوان آن را نچشید.

گوشت و مرغ را از سایر غذاهای موجود در سبد خرید خود جدا نگهدارید و همچنین این غذاها را به منظور جلوگیری از نشت عصاره‌های آنها در کیسه‌های پلاستیکی جداگانه نگهداری کنید.

احتمال بروز مسمومیت غذایی در طول سفر، به‌ویژه در مکان‌هایی با استانداردهای بهداشتی نامناسب، بیشتر است. برای جلوگیری از این حالت، توصیه می‌شود که از مصرف غذاهای خیابانی یا غذاهایی که در شرایط بهداشتی مناسب نگهداری نشده‌اند، اجتناب شود.

ضمن سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری نمایید، چرا که سریعا فاسد می‌شوند. اگر در سفر مواد غذایی فاسدشدنی حمل می‌کنید، از یخدان مناسب استفاده کنید. غذاهایی که حاوی سس، تخم مرغ و خامه می‌باشند خیلی زود فاسد می‌شوند.

هنگام تهیه (پخت و آماده سازی) غذا

همیشه قبل از آشپزی کردن یا خوردن غذا دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. اگر روی دستتان زخمی دارد و یا بریدگی ایجاد شده است، هنگام پخت و آماده ‌سازی غذا حتماً از چسب زخم استفاده کنید.

برخی غذاها ممکن است در تولید و بسته بندی آلوده شوند. گوشت، تخم‌مرغ و… ممکن است حاوی میکروب‌هایی باشند که بر اثر حرارت و گرما از بین می‌روند. اگر این مواد غذایی به شکل خام مصرف شوند و یا به خوبی پخته نشوند ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند.

برای مواد غذایی که پخته سرو می‌شوند (مانند گوشت) و مواد غذایی که به صورت خام سرو می‌شوند (مانند سالادها) از تخته برش مشترک استفاده نکنید. این امر احتمال آلودگی متقابل غذا را افزایش می‌دهد.

پخت مناسب غذا عامل مهمی در پیشگیری از بروز مسمومیت‌های غذایی است. هنگام پخت غذا باید تمام نقاط آن به خوبی پخته شود تا به اصطلاح "مغز پخت" شوند .

تمام دستمال‌های آشپزخانه و دستمال‌هایی که برای خشک کردن ظروف استفاده می‌کنید را به طور مرتب بشویید. بهترین حالت این است که این دستمال‌ها را بجوشانید. توجه داشته باشید این دستمال‌ها بعد از یک هفته استفاده می‌توانند حاوی ۱۰۰ میلیون باکتری باشند.

ذخیره (نگهداری) مواد غذایی

مواد غذایی که لازم است در یخچال نگهداری شوند را بلافاصله بعد از رسیدن به خانه در یخچال قرار دهید. مواد غذایی یخ زده را نیز در فریزر نگهداری کنید.

داخل یخچال مواد غذایی پخته را از مواد غذایی خام جدا و در ظروف جداگانه نگهداری کنید چرا که احتمال انتقال میکروب از مواد خام به پخته وجود دارد.. مواد غذایی خام را در فضای پایینی یخچال قرار دهید یا در ته یخچال نگهداری کنید تا از ریختن آب و آلوده شدن غذاهای دیگر جلوگیری شود.

هیچ‌وقت مواد غذایی داغ را در یخچال قرار ندهید؛ به خاطر این که گرمای این مواد غذایی دمای داخل یخچال را بالا می‌برد و ممکن است باعث تکثیر باکتری شود. قبل از نگهداری در یخچال، اجازه دهید غذاهای پخته شده در دمای اتاق خنک شوند.

تمام مواد غذایی را با درب، فویل آلمینیومی یا بسته بندی پلاستیکی بپوشانید و سپس در یخچال قرار دهید.

برای مواد خوراکی که نیاز است بیش از دو تا سه روز نگهداری شوند، باید حتما از فریزر استفاده کنید. چنانچه قرار است غذایی بعد از بیرون آوردن از یخچال گرم شود، باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با حرارت مناسب گرم شده و دمای آن به ۷۰ درجه سانتیگراد برسد.

در صورت نگهداری مواد کنسروی به صورت درب باز در یخچال، مواد درون کنسروها در مجاورت هوا اکسید می‌شوند. برای نگهداری از آنها توصیه می‌شود محتوای آنها در ظروف شیشه‌ای درب دار نگهداری شود.