راهنمای کامل بسته بندی و ارسال مرسولات پستی
بستهبندی و ارسال صحیح مرسولات پستی یکی از مهمترین مراحل در تجارت الکترونیک است. یک بستهبندی مناسب نهتنها از محصول شما محافظت میکند بلکه میتواند بر روی تجربه مشتری و برندینگ شما نیز تأثیرگذار باشد، ضمن اینکه میتواند شما را از رقبا متمایز کند. بامطالعه این مطلب، متوجه خواهید شد چگونه محصولات خود را به بهترین شکل بستهبندی کرده و برای ارسال آماده کنید.
پسته پستی چیست؟
امروزه، بستهبندی تنها یک جعبه نیست؛ بلکه بستهبندی مرسوله پستی یا پکیجینگ (Packaging)، یکی از مهمترین مراحل در کسبوکارهای آنلاین و مغازه و اولین برداشت مشتری از محصول یا درکل برند شماست. انتخاب نوع بستهبندی مناسب، زیبا و محافظتی، نهتنها از آسیبدیدن کالا جلوگیری میکند، بلکه تجربه خرید لذتبخشی را نیز برای مشتری به همراه دارد و باعث تکرار خرید میشود. پس، نوع بستهبندی باید متناسب با جنس، وزن و ارزش کالا باشد تا از رسیدن سالم آن به دست مشتری اطمینان حاصل شود.
انواع بستههای پستی کدامند؟
نوع بستهبندی که برای ارسال سفارشات انتخاب میکنید، نهتنها بر هزینههای ارسال بلکه بر تجربه کلی مشتری نیز تأثیرگذار است، بهطوریکه باعث میشود تجربه خرید لذتبخشی داشته باشند؛ بنابراین، برای انتخاب بهترین روش بستهبندی، شناخت انواع مختلف بستهبندیهای پستی و ویژگیهای هر یک ضروری است.
دو روش استاندارد برای بستهبندی مرسولات پستی:
- بسته پستی با پاکت حبابدار: پاکتهای حبابدار با روکش کاغذی 100 گرمی و باکیفیت و لایه محافظ حبابدار، انتخابی ایدهآل برای ارسال ایمن محصولات حساس و شکننده در ابعاد مختلف (A4، A3، B4، B5، 120 و CD) هستند. این پاکتهای مقاوم، محافظت کامل از محصولات شما را در برابر ضربه و آسیب تضمین میکنند.
نکاتی که باید در این نوع بستهبندی مدنظر قرار دهید، شامل توجه به حداکثر وزن مرسولات پستی (2 کیلوگرم)، تناسب پاکت انتخابی با ابعاد مرسوله، چسباندن درب پاکت با جدا کردن روکش نواری درب پاکت و جسباندن آن با یک لایه چسب شیشهای 5 سانتیمتری هستند. ضمناً برای اطمینان از بستهبندی صحیح و دستنخورده کالا، پیشنهاد میشود که درب بستهبندی به مهر فروشگاه اینترنتی پلمپ شود.
- بسته پستی با کارتن پستی: کارتنهای پستی، یکی از پرکاربردترین گزینهها برای بستهبندی مرسولات هستند. این کارتنها در ابعاد و مقاومتهای مختلفی تولید میشوند تا برای محصولات با وزن و حجم متفاوت، مناسب باشند. کارتنهای کوچکتر معمولاً از مقوای 3 لایه و کارتنهای بزرگتر از مقوای 7 لایه ساخته میشوند تا از مقاومت کافی برای حمل برخوردار باشند.
طرحهای استاندارد کارتنهای پستی، شامل طرح مخصوص اداره پست و محل مشخصی برای درج آدرس فرستنده و گیرنده است و بهسهولت شناسایی و پردازش مرسولات توسط شرکتهای پستی کمک میکند. در طراحیهای جدیدتر، از رنگهای طبیعی مانند قهوهای و کاهی استفاده میشود که ظاهری ساده و شیک به کارتنها میبخشد. در طرحهای جدید کارتنها، دو جعبه استاندارد بهعنوان «کارتن پستی کیبوردی» تولید شدهاند که ابعاد آنها 23 * 32 * 9 و 18 * 26 * 8 سانتیمتر هستند و برای ارسال محصولاتی چون لباس، تبلت، گوشی همراه و قطعات کامپیوتری کوچک بکار میروند.
سایزبندی استاندارد کارتن پستی بر حسب سانتیمتر:
سایز |
طول |
عرض |
ارتفاع |
توضیحات |
سایز 1 |
10 |
15 |
10 |
مقوای سهلایه |
سایز 2 |
15 |
20 |
10 |
مقوای سهلایه |
سایز 3 |
20 |
20 |
15 |
مقوای سهلایه |
سایز 4 |
20 |
30 |
20 |
مقوای پنجلایه |
سایز 5 |
25 |
35 |
20 |
مقوای پنجلایه |
سایز 6 |
25 |
45 |
20 |
مقوای پنجلایه |
سایز 7 |
30 |
40 |
25 |
مقوای پنجلایه |
سایز 8 |
40 |
45 |
30 |
مقوای پنجلایه |
سایز 9 |
45 |
55 |
35 |
مقوای پنجلایه |
مراحل بستهبندی محصول در کارتن پستی
مراحل بستهبندی محصول در کارتن پستی عبارتند از:
- آمادهسازی مواد موردنیاز بستهبندی مانند کاغذ مچاله شده، نایلون حبابدار، ورق یا لوله مقوایی، چسب و برچسب هشدار
- آمادهسازی محتویات بسته پستی
- قراردادن محتویات در جعبه و پر کردن فضاهای خالی آن
- مهروموم کردن بسته
- تحویل بسته پستی به اداره پست
نکات مهمی که باید دربسته بندی انواع کالا رعایت شود
در بستهبندی انواع کالا باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به مهمترین آنها اشاره شده است:
توجه به امنیت بسته
امنیت بسته یکی از مهمترین عوامل در فرایند بستهبندی کالا به شمار میرود. این موضوع، بهویژه برای کالاهای حساس مانند محصولات الکترونیکی، ظروف شیشهای، مواد غذایی و کالاهای ارزشمند اهمیت دوچندان پیدا میکند. هدف اصلی از توجه به امنیت بسته، حفاظت از کالا در طول مسیر حملونقل و جلوگیری از آسیبدیدن آن است.
بنابراین، امنیت بسته به دلایلی چون جلوگیری از خسارت مالی زیاد، حفظ رضایت مشتریان، کاهش هزینههای بازگشت کالا و کاهش ایجاد ضایعات در اثر آسیبدیدگی کالا مهم است. استفاده از مواد بستهبندی مناسب و چندلایه، بستهبندی مطابق با استانداردها و استفاده از چسبهای قوی، امنیت بسته پستی افزایش مییابد.
روشهای قراردادن چند کالا در یک کارتن
قراردادن چندین کالا در یک کارتن، بهویژه هنگام جابهجایی یا ارسال، نیازمند دقت و برنامهریزی است. هدف اصلی، حفاظت از تمامی کالاها در برابر آسیب و اطمینان از رسیدن آنها به مقصد موردنظر در شرایط سالم است. انتخاب کارتن مناسب، استفاده از مواد پرکننده، وزن گذاری مناسب، توجه به حساسیت کالاها، استفاده از لایههای محافظ و استفاده از چسبهای باکیفیت از اصول کلی قراردادن چند کالا در یک کارتن است. همچنین از روشهای مختلف قراردادن چند کالا در یک کارتن میتوان به روشهای لایهلایه، ستونی، لانهزنبوری و با زاویه و استفاده جداکنندههای کارتن اشاره کرد.
جنس کارتن بستهبندی
جنس کارتن مورد استفاده برای بستهبندی محصولات، نقش بسیار مهمی در حفظ کیفیت و ایمنی کالا ایفا میکند و به عوامل مختلفی از جمله نوع محصول، شرایط حمل و میزان حساسیت کالا بستگی دارد. کارتنهای تکلایه، سهلایه، پنجلایه و هفتلایه از انواع کارتن بستهبندی بر اساس جنس هستند و برای محصولات سبک و کمحجم تا محصولات بسیار سنگین و حساس استفاده میشوند.
روش آدرسنویسی روی بسته ارسالی
آدرسنویسی صحیح و کامل روی بستههای ارسالی، یکی از مهمترین مراحل فرایند ارسال کالا است. یک آدرس نادرست یا ناقص میتواند باعث تأخیر در تحویل، گمشدن بسته و حتی برگشت آن شود. برای انجام این کار، باید اطلاعات را از گیرنده دریافت کرده و آن را روی لیبل جعبه درج کنید. این اطلاعات که پیگیری مرسوله پستی آسانتر میکند، شامل شهر، استان، نام خیابان، نام کوچه، نام و نام خانوادگی گیرنده، کدپستی، پلاک، نام ساختمان یا مجتمع (در صورت وجود) و شماره واحد است.
این نکته را نیز باید درنظر داشت که فرستنده کالا موظف است به محض اینکه بسته را به شرکت باربری تحویل داد، علاوه بر شماره تماس شرکت مورد نظر، شماره مرسوله را هم برای شما به عنوان دریافتکننده بفرستد تا بتوانید آن را پیگیری کنید.
رعایت نکات چسب زدن کارتن
از نکات چسب زدن کارتن میتوان به پهنا و ضخامت نوارچسب و همینطور قدرت چسبندگی آن اشاره کرد. پهنای چسب حداقل باید پنج سانتیمتر و ضخامت آن حداقل 3 میلیمتر باشد. ضمن اینکه باید از قدرت چسبندگی خوبی برخوردار باشد که هم برای بستهبندی گزینه مناسبی باشد و هم فرد گیرنده در زمان باز کردن بستهبندی با مشکل روبهرو نشود.
لیبلها و برچسبهای روی بستهبندی
لیبلها و برچسبهای روی بستهبندی حاوی اطلاعات مهم فرد گیرنده هستند و در اختیار پست قرار میگیرند و به مقصد موردنظر ارسال شود. آنها باید کیفیت خوبی داشته باشند؛ در غیر این صورت بهراحتی از بستهبندی جدا میشوند. برای چسباندن این لیبلها باید از چرب یا مرطوب بودن سطح مطمئن شوید، پس باید قبل از هر اقدامی آن را از هر گردوغبار تمیز کنید تا محکم به سطح بچسبد.