بازار خودرو پس از گرانی؛ افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا چقدر بوده است؟
بازار خودرو ایران پس از افزایش بهای کارخانهای خودروسازان داخلی، دو موج افزایشی را از سر گذرانده است؛ اما این موجهای افزایشی چه تاثیری بر قیمت خودروها گذاشتهاند و تغییرات قیمتی خودروها چگونه بوده است؟
بازار پرفراز و نشیب خودرو ایران پس از اعمال افزایش 30 درصدی بهای کارخانهای در کمتر از یک هفته جهش عجیبی پیدا کرد. اما روند صعودی محصولات موجود در بازار مقابل رکود بازار تاب نیاورد و پس از چند روز از تبوتاب اولیه افتاد.
این نمودار ازتبوتابافتاده در مواجهه با افزایش نرخ ارز در هفته جاری بار دیگر ترمز برید و موج دوم افزایش قیمتها آغاز شد. اما محصولات تحویلی ایران خودرو و سایپا که دو هفته پیش مجوز افزایش قیمت دریافت کردند، در این مدت چه روندی را در بازار پشت سر گذاشتند؟
نوسان قیمت محصولات ایران خودرو در بازار
سورن پلاس دوگانه (کپسول بزرگ) که با احتساب افزایش 31 درصدی بهای کارخانه از قیمت 500 میلیون تومان به قیمت 653 میلیون تومان رسیده بود، در هر دو موج افزایشی بدون تغییر باقی ماند و با مبلغ 860 میلیون تومان معامله شد.
رانا پلاس، یک خودرو اقتصادی با طراحی بهروز و امکانات مناسب، از قیمت کارخانهای 460 میلیون تومان به 607 میلیون تومان رسید که معادل 32 درصد رشد بود. این خودرو در بازار آزاد ابتدا با قیمت 740 میلیون تومان معامله شد، اما در موج دوم قیمت با 1.7 درصد کاهش به 727 میلیون تومان رسید.
پژو 207، نسخه ارتقایافته پاناروما، از قیمت کارخانهای 510 میلیون تومان به 675 میلیون تومان رسید و با 32 درصد رشد بهای کارخانه همراه بود. در بازار آزاد، قیمت این خودرو ابتدا به 900 میلیون تومان رسید، اما در موج دوم با کاهش 4.5 درصدی به 859 میلیون تومان کاهش یافت.
پژو 207 پاناروما اتوماتیک، که یکی از محبوبترین مدلهای اتوماتیک داخلی محسوب میشود، قیمت کارخانهای خود را با افزایش 30 درصدی، از 615 میلیون تومان به 796 میلیون تومان افزایش داد. در بازار، قیمت این خودرو ابتدا به یک میلیارد و 80 میلیون تومان رسید، اما در موج دوم با کاهش پنج درصدی به یک میلیارد و 25 میلیون تومان رسید.
دنا پلاس 6 سرعته با افزایش قیمت کارخانهای 34 درصدی از 560 میلیون تومان به 750 میلیون تومان روبهرو شد. این خودرو در بازار آزاد ابتدا با قیمت 920 میلیون تومان معامله شد، اما در موج دوم، قیمت این خودرو با 4 درصد کاهش به 882 میلیون تومان رسید.
تارا اتوماتیک V4، لوکسترین سدان تولیدی ایرانخودرو و مبتنی بر پلتفرم پژو 301، قیمت کارخانهای خود را 30 درصد افزایش داد و از 690 میلیون تومان به 900 میلیون تومان رساند. در بازار آزاد، این خودرو ابتدا با قیمت یک میلیارد و 90 میلیون تومان معامله شد، اما در موج دوم، قیمت آن با 2.6 درصد کاهش به یک میلیارد و 62 میلیون تومان رسید.
نوسان قیمت محصولات سایپا در بازار
ساینا S که نسخه ارتقایافته تیبا محسوب میشود قیمت کارخانهای خود را 20 درصد افزایش داد و از 345 میلیون تومان به 415 میلیون تومان رساند. با اینحال، قیمت این خودرو در بازار آزاد در هر دو موج افزایشی بدون تغییر باقی ماند و با 473 میلیون تومان معامله شد.
کوییک پلاس اتومات، اقتصادیترین خودرو اتوماتیک بازار، از قیمت کارخانهای 350 میلیون تومان به 478 میلیون تومان رسید و افزایش 36 درصدی پیدا کرد. در بازار آزاد، این خودرو ابتدا با قیمت 590 میلیون تومان معامله شد و در موج دوم، قیمت این خودرو با 2 درصد افزایش به 602 میلیون تومان رسید.
اطلس، نسخه فیسلیفت کوییک که توسط پارسخودرو ارتقا یافته است، قیمت کارخانهای خود را 20 درصد افزایش داد و از 420 میلیون تومان به 502 میلیون تومان رساند. این خودرو در بازار آزاد ابتدا با قیمت 610 میلیون تومان معامله شد، اما در موج دوم، قیمت این خودرو با 3.3 درصد کاهش به 590 میلیون تومان رسید.
شاهین G، سدان خانوادگی سایپا مبتنی بر پلتفرم تویوتا یاریس، از قیمت کارخانهای 450 میلیون تومان با رشد 31 درصدی به قیمت 593 میلیون تومان رسید. در بازار آزاد، این خودرو ابتدا با مبلغ 850 میلیون تومان مبادله شد و در موج دوم، با کاهش 2 درصدی به قیمت 834 میلیون تومان رسید.
سایپا 151، یک وانت کوچک کاربری و بازمانده پراید در خط تولید سایپا، برخلاف دیگر محصولات، کاهش قیمت کارخانهای را تجربه کرد و قیمت آن 1.9 درصد کاهش یافت و از 316 میلیون تومان به 310 میلیون تومان رسید. در بازار آزاد، این خودرو ابتدا با قیمت 336 میلیون تومان معامله شد و در موج دوم، قیمت آن با 1.7 درصد کاهش به 330 میلیون تومان رسید.