افزایش قیمت موتورسیکلت به‌رغم افت نرخ دلار

۱۴۰۴/۰۲/۰۶ - ۲۲:۳۰:۰۲
کد خبر: ۳۴۱۰۲۱

در حالی که کاهش نرخ ارز طی هفته‌های اخیر بسیاری از بازارها را به کاهش قیمت وادار کرده، قیمت موتورسیکلت کوچک‌ترین واکنشی نشان نداده است. تولیدکنندگان که تا قبل عید به بهانه خیز نرخ دلار اقدام به افزایش بها محصولات خود کرده بودند، هم‌اکنون یا بار دیگر نرخ‌ها را بالا برده‌اند یا با ایجاد ثبات و پایین نیاوردن قیمت‌ها بازار را به رکود می‌کشانند.

افزایش قیمت موتورسیکلت به‌رغم افت نرخ دلار / تولیدکنندگان از کاهش قیمت‌ها سرباز می‌زنند + جدول

به گزارش تجارت نیوز،

سال ۱۴۰۴ در حالی آغاز شد که برخی بازارها از جمله بازار خودرو با ماجراها و فراز و نشیب‌های متعددی همراه شدند. انتشار اخبار مربوط به دور اول و دوم مذاکرات میان ایران و آمریکا و نیز کاهش نرخ ارز، این بازارها را با چالش‌ها و نوسانات تازه‌ای مواجه ساخت.

برخلاف بازار خودرو که از ابتدای سال جاری تاکنون تحت تأثیر تحولات سیاسی و افت قیمت ارز با کاهش نسبی قیمت مواجه شده، بازار موتورسیکلت تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد کویر موتور و نیرو موتور به عنوان دو بازیگر اصلی این صنعت، همچنان به روند افزایش قیمت خود ادامه داده‌اند در حالی که شرکت نیکران موتور پاسارگاد نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشته و افت قیمت را لحاظ نکرده است.

در شرایط کنونی، بلاتکلیفی حاکم بر فضای اقتصادی کشور، منجر به کاهش چشمگیر تمایل مصرف‌کنندگان به خرید موتورسیکلت شده است. این وضعیت در حالی تداوم یافته که معمولا با ورود به ماه‌های گرم سال، انتظار می‌رود تقاضا برای خرید این وسیله نقلیه افزایش یابد. با این وجود در بازار فعلی هیچ نشانه‌ای از تحرک یا بازگشت رونق مشاهده نمی‌شود و رکود به روند مسلط بر معاملات بدل شده است.

کارشناسان بازار معتقدند در شرایطی که انتظارات تورمی همچنان پابرجاست و سیاست‌های اقتصادی آینده مبهم به نظر می‌رسد، خرید موتورسیکلت‌هایی با هزینه مالکیت پایین و دوام بالا منطقی‌تر از سرمایه‌گذاری در مدل‌های گران‌تر است. به این ترتیب در میان سیگنال‌های متناقض بازار، انتخاب برخی از مدل‌های هوندا مانند هوندا CD200 می‌تواند پاسخی مقرون به صرفه به نیاز امروز مصرف‌کنندگان ایرانی باشد.

در ادامه قیمت موتورسیکلت های صفر را در جدول زیر مشاهده کنید.

مدل سال قیمت (تومان)
آپریلیا، SXR 160 1402 191.000.000
اس وای ام، 250 1403 400.000.000
اس وای ام، لاکی BX185 1402 220.000.000
اس وای ام، گلکسی NA 180 1403 23.000.000
ایران دوچرخ، XY150 1401 65.000.000
ایران دوچرخ، ایردوکو 150 1403 102.000.000
بنلی، SETA 150 1403 210.000.000
بنلی، TNT 249S 1403 380.000.000
تی وی اس، انتورک 125 1403 215.000.000
دایچی، JP 150 1402 100.000.000
شاهین موتور، دلتا SX2 1403 210.000.000
کبیر موتور، KLD 200 1402 110.000.000
کی وی، K249R 1403 380.000.000
نیرو موتور شیراز، احسان 200 1402 80.000.000
نیرو موتور شیراز، پرواز 150 1403 98.000.000
وسپا، جی تی اس 250 سوپر اسپرت HPE 1402 865.000.000
هوندا، کلیک 150 1401 280.000.000
هوندا، CD 200 1402 89.000.000
یاماها، AEROX 155 1403 440.000.000
یاماها، WR 155 1402 385.000.000

بازاری که باید با شروع گرما جان بگیرد، حالا در رکودی عمیق فرو رفته و نفس نمی‌کشد. از بازارچه‌های موتور در جنوب تهران تا نمایندگی‌های برندهای معروف معتقدند که مردم فقط قیمت‌ها را می‌پرسند، اما کسی نمی‌خرد!

در بازاری که قیمت یک موتور اقتصادی به ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان رسیده و مدل‌های متوسط و سنگین از ۲۰۰ میلیون تومان عبور کرده‌اند، قدرت خرید مصرف‌کننده به کف رسیده، اما تولیدکننده‌ها نه‌تنها قیمت را پایین نمی‌آورند، بلکه حتی در برابر تخفیف اندک هم مقاومت می‌کنند.

در این میان، نه خبری از سیاست حمایتی است، نه نظارتی که پرس‌وجو کند. اگر تا همین دو سال پیش جوان‌ها برای پیک موتوری، کار یا حتی تفریح به دنبال موتور بودند، حالا حتی برای شرایط اقساطی یک مدل دست‌دوم هم با مشکلات متعددی مواجه‌اند.

برای مطالعه بیشتر گزارش موتورسیکلت‌های مستهلک هم‌قیمت خودروهای 5 سال پیش! را در صفحه تجارت‌نیوز مطالعه کنید.