توقف ریزش‌طلا

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۲

با انتشار این گزارش دلار ایالات متحده امریکا نیز تحت‌فشار قرار گرفت و بعد از مدت‌ها برای اولین‌بار طی یک‌ماه گذشته با افت ارزش مواجه شد.

برهمین اساس نرخ برابری دلار در برابر یورو 1/5درصد کاهش داشت ولی این کاهش باعث نشد از ارزش

این ارز دربرابر سبد ارزهای مهم جهانی کاسته شود

گزارش صندوق بین‌المللی پول در روز سه‌شنبه تحولات بسیار زیادی را در بازارهای جهانی به‌وجود آورد. کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی از سوی این سازمان خبری بود که شاید بسیاری از کارشناسان آن را پیش‌بینی نکرده بودند. پایین‌آمدن ارزش دلار امریکا در بازارهای جهانی، افزایش قیمت جهانی طلا و افت شدید قیمت نفت اوپک در بازار‌های جهانی از رهاورد‌های انتشار این گزارش در اقتصاد دنیا به‌شمار می‌رود.


قیمت طلا روز سه‌شنبه به‌طورنسبی در بازار معاملات آتی و روزانه با افزایش روبه‌رو بود. همچنین روز گذشته طلا با 10دلار افزایش به ارزش 1217دلار در بازار جهانی

معامله شد.

به گزارش کیتکو، باتوجه به نیروهای ساختاری بازار ازجمله سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جهان احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا وجود دارد. اگر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به سیاست‌های انبساطی پولی شامل پایین‌نگه‌داشتن نرخ بهره و تزریق نقدینگی به بازارهای پولی ادامه دهند، کاهش نرخ ارز می‌تواند به‌نفع قیمت جهانی طلا باشد.

از سوی دیگر در معاملات روز گذشته تضعیف شاخص دلار ایالات متحده یک عامل صعودی برای طلا و فلزات گرانبها به‌شمار می‌رود.

در این رابطه تحلیل‌های تکنیکال کارشناسان نشان می‌دهد که قیمت 1180دلاری سطح حمایتی بسیار حساس و تعیین‌کننده‌یی است. اگر طلا بتواند تحت فشار شدید افزایش ارزش دلار این سطح را حفظ کند می‌توان نسبت به افزایش بیشتر قیمت این فلز زرد امیدوار بود. ولی اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به‌زودی به کمتر از 1050 تا 1000دلار

خواهد رسید.

ریک اسپروت کارشناس اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری «اسپروت» در گزارشی بیان کرد روشن‌ترین نمونه از بهبود وضعیت اقتصادی امریکا انتشار گزارش اخیر وزارت کار این کشور درخصوص کاهش نرخ بیکاری و افزایش فرصت‌های شغلی ایجاد شده است.

براساس این گزارش وی گفت: انتشار این گزارش موجب افزایش ارزش دلار شده و این مساله به ضرر قیمت طلا تمام شده است. از دسامبر2013 میلادی فدرال‌رزرو امریکا ارزش محرک پولی را کاهش داده است و به‌نظر می‌رسد این محرک پولی طی ماه جاری متوقف شود. وی همچنین بیان کرد: البته هنوز نمی‌توان به‌طور کامل نسبت به بهبود شرایط اقتصادی امریکا مطمئن بود و این مساله بازارهای بین‌المللی را نگران کرده است. شاخص اعتماد مصرف‌کننده امریکا رو‌به‌کاهش بوده و وضعیت شاخص خرید مدیران نیز امیدوار‌کننده نبوده است. درآمد واقعی مردم امریکا نیز کمتر از سطح 10سال قبل است.

اما از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه خبر از کاهش برآورد رشد اقتصادی در جهان داد. بر این اساس نرخ رشد سالانه برابر 3.3‌درصد اعلام شد که نسبت به پیش‌بینی‌ها در ماه جولای درحدود 0.1‌درصد کاهش داشته است. همچنین پیش‌بینی‌ها در رابطه با سال2015 برابر 3.8درصد اعلام شده است که این رقم درحدود 2/0‌درصد کمتر از برآورد‌های قبلی در نظر گرفته شده است. انتشار این آمارها بازار سهام ایالات متحده را به‌میزان زیادی به خطر انداخته است و بسیاری از تجار و فروشندگان منافع درآمدی خود را در بازار طلا دیده‌اند و این خود تقاضا برای طلا را به‌میزان زیادی در بازار افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به افزایش قیمت بیشتری شود.

در این میان اخبار اقتصادی بسیار تیره‌یی از اتحادیه اروپا به گوش می‌رسد به‌عنوان مثال خروجی کارخانه‌ها در آلمان در ماه آگوست برابر4/0‌درصد بوده است که این درحدود 5/1درصد پایین‌تر از حد انتظارات بوده است. این در‌حالی است که اتحادیه اروپا به‌عنوان یکی از پایه‌های اساسی کل نظام اقتصادی دنیا به‌شمار می‌رود و این می‌تواند کل اقتصاد دنیا را به خطر بیندازد.

از سوی دیگر تعطیلات رسمی کشور چین که به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته شده، در روز گذشته پایان یافت و این تاثیر بسیار زیادی بر روند روز‌های آینده بازار می‌تواند داشته باشد.

قیمت جهانی طلا از 1900دلار در هر اونس در سپتامبر2011 میلادی به کمتر از 1212دلار در شرایط کنونی رسیده است. این مساله ضرر و زیان زیادی را متوجه سرمایه‌گذاران بزرگ بین‌المللی کرده است.


دلار سرگردان در میان تحولات اقتصادی دنیا

اما کاهش شدید قیمت نفت در جهان تاثیر بسیاری نیز بر اقتصاد کشور ما می‌گذارد. نفت اوپک در روز گذشته بشکه‌یی 89دلار و 31سنت معامله شد که این رقم پایین‌ترین رقم از اول سال2013 به‌شمار می‌رود. این در‌حالی است که بودجه سال93 در کشور معادل بشکه‌یی 100دلار بسته شده است.

عده‌یی از تحلیلگران بازار اعتقاد دارند یکی از دلایل بالا‌رفتن نرخ دلار در بازار می‌تواند جبران کسری بودجه‌یی باشد که با نفت گران‌قیمت‌تری برنامه‌ریزی شده است. نرخ دلار که از اوایل شهریور در سطح 3200تومان قرار گرفته است تا‌به‌امروز نتوانسته خودش را به ارزش ماه‌های گذشته برساند و برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها روند صعودی داشته است.

همچنین تحریم‌های ایران از سوی دیگر به‌خودی‌خود کسری بودجه به‌همراه داشته است که باید این فقدان از راه‌های دیگری جبران شود که یکی از این راه‌ها بالا نگه‌داشتن نرخ ارز آزاد در بازار بیان شده است.

انتقاد به عملکرد این روز‌های بانک مرکزی از سوی بسیاری به گوش می‌رسد، انتظار برای نظارت دقیق‌تر و تزریق ارز بیشتر برای کاهش نرخ از وظایفی است که بانک مرکزی در ماه‌های گذشته در دستورالعمل خود داشته است و این روز‌ها کمتر از گذشته از طرف آن دیده می‌شود.

براساس این گزارش حرکت پینگ‌پنگی بازار دلار در بازه 10تومانی طی روز‌های گذشته همچنان ادامه دارد. بازه‌یی که از اول هفته بین 3230 تا 3240تومان قرار گرفته است. اما روز گذشته دلار به ارزش 3237تومان در بازار معامله شد که در حدود هفت‌تومان کاهش نرخ نسبت به روز گذشته‌اش داشت.

همچنین سکه ی بهارآزادی نیز هم پای طلا در جهان روند افزایشی به خود گرفت و با افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود

به 941 هزار تومان رسید .

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر