بودجه روسیه لاغر می‌‌شود

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۷

جهان کاهش قیمت جهانی نفت، شرایط اقتصادی روسیه را که درحال حاضر تحت تاثیر تحریم‌های اروپا و امریکا قرار گرفته در وضعیت بدتری قرار می‌دهد.

به گزارش سایت خبری ـ تحلیلی اویل‌پرایز، دولتمردان روسیه که درحال حاضر بودجه فدرال برای دوره زمانی 2017-2015 میلادی را بررسی می‌کنند باتوجه به شرایط کاهش جهانی قیمت نفت و تحریم‌های غرب به‌دنبال بودجه لاغرتری هستند چراکه در سال‌های اخیر اقتصاد این کشور بیش‌از پیش به نفت وابسته شده است. کاهش قیمت نفت با اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ، افزایش قیمت دلار و رشد چشمگیر تولید نفت در کشورهای عضو اوپک و امریکا در ارتباط است.

به گزارش رسانه‌ها، قیمت نفت خام به مرز ۹۰دلار رسیده و همین مساله بودجه فدرال روسیه را تهدید می‌کند. در مبادلات دوم اکتبر، قیمت نفت برنت به 92.2دلار کاهش یافت که بالا‌ترین میزان کاهش نفت پس از بحران سال ۲۰۰۸ میلادی بود. در آن سال نفت در حدود 38.4دلار در هر بشکه به فروش می‌رسید. قیمت نفت برنت از ماه ژوئن تاکنون 19.9درصد کاهش داشته است.

طبق گزارش وزارت دارایی روسیه، بودجه این کشور در صورتی توازن می‌یابد که قیمت نفت به ۹۶ دلار در هر بشکه بالغ شود. طبق یک مطالعه تناوبی توسط موسسه سیتی‌گروپ، روسیه برای ایجاد توازن در بودجه خود در سال۲۰۱۴ نیازمند سطح قیمت ۱۰۵دلار در هربشکه، ایران سطح قیمت۱۳۰دلار در هر بشکه و عربستان سعودی و قطر نیز به ترتیب نیازمند سطح قیمت۸۹ و ۷۱دلار در هر بشکه هستند. این کار‌شناس روس می‌گوید: «ما نمی‌توانیم عامل دستکاری در قیمت نفت و افزایش مصنوعی ذخایر را با هدف تحت فشار قرار دادن روسیه نادیده بگیریم.»

ایوان کاپیتونوف یکی از مقامات اقتصادی روسیه، می‌گوید: «فراوانی نفت در بازار به علت افزایش تولید در امریکا و کاهش مصرف در جهان است که درحال پایین کشیدن قیمت‌ها در سال جاری هستند. این مساله قطعا موجب ایجاد نگرانی در روسیه می‌شود.»

کاپیتونوف می‌افزاید: «کاهش بیشتر در قیمت نفت، هم به ضرر امریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت و هم به ضرر تولیدکنندگان محصولات امریکایی است. زیرا در این صورت پروژه‌های نفتی شیل دیگر مقرون به‌صرفه نخواهند بود. علاوه بر این کاهش قیمت نفت، موقعیت رقبای امریکا یعنی چین و اتحادیه اروپا را تقویت می‌کند.» طبق محاسبات اداره انرژی امریکا در سال ۲۰۱۵ تولید نفت امریکا ۱۴درصد افزایش یافته و از 8.53میلیون بشکه در روز به 9.53میلیون بشکه بالغ خواهد شد. علاوه براین کشورهای عضو اوپک، در سال ۲۰۱۴، روزانه حدود 30.96میلیون بشکه نفت تولید کردند که حداکثر میزان تولید این سازمان طی دو سال گذشته بود. با این حال از نگاه کاپیتونوف، دشمنان روسیه برای دستیابی به این هدف مجبورند با کشورهای عضو اوپک به توافق برسند که البته وحشت از کاهش بیشتر قیمت نفت درحال حاضر باعث شروع کاهش میزان تولید در این کشور‌ها شده است.

به گزارش تسنیم، همانطور که کاپیتونوف می‌گوید، اخیرا ساختار تولید نفت اوپک تحت تغییرات مهمی قرار گرفته است که نشان‌دهنده نارضایتی اعضای آن از قیمت کنونی نفت است. به‌ویژه عربستان سعودی که میزان تولید خود را کاهش داده و در نظر دارد قیمت نفت را به آستانه ۱۰۰دلار در هر بشکه برساند. کاپیتونوف می‌افزاید: «در صورت کاهش نفت به زیر۹۰دلار در هر بشکه، احتمالا اعضای اوپک نیاز به کاهش سهمیه‌های تولیدی خود را اعلام کنند. نشست بعدی اوپک در ۲۷ نوامبر در وین خواهد بود اما احتمال دارد در صورت رخدادهای منفی در بازار، این سازمان نشست زودهنگامی را برگزار کند.»

به اعتقاد کارشناسان، تحریم‌های کنونی روسیه از لحاظ اندازه و گستردگی بی‌سابقه هستند و تحولات کنونی را می‌توان با یکی دیگر از نقاط شکست روسیه یعنی سال ۱۹۱۷ مقایسه کرد. یعنی زمانی که امپراتوری روسیه برای همیشه سقوط کرده بود و حکومت جانشینش در سطح جهان منفور بود. البته وضعیت کنونی تحریم‌ها پیچیده است چون این تحریم‌ها افراد خاصی را مورد هدف قرار داده‌اند. در مقابل هیچ کدام از اقداماتی که در دوران اتحاد جماهیر شوروی برای مهار شوروی در نظر گرفته شده بود، برای تغییر نظام نبوده، بلکه به‌دنبال محدود کردن جاه‌طلبی‌های سیاست خارجی مسکو و تضعیف ظرفیت کلی این کشور در مقابله با دشمنان بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر