پیشنهادهای اتاق بازرگانی ایران برای گردشگری اکو

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۱۵۴

در حالی که در روزهای اخیر تمام توجه‌ها به سفر رییس‌جمهور به پاکستان و شرکت در اجلاس اکو بود اما در حاشیه این جلسه، نشست کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو در حاشیه اجلاس کشورهای عضو اکو برگزار شد. این جلسات به شکل کمیسیون‌‌ها و کمیته‌های تخصصی اقتصادی بود و از موضوع حمل و نقل ریلی تا بحث داوری و مسائل بانکی را شامل می‌شد. در این میان رییس اتاق اکو بحث موضوع سرمایه‌گذاری مشترک بین کشورهای عضو اکو را به شکل تخصصی بررسی کرد.


طرح‌های قطار باری استانبول-تهران-اسلام‌آباد و بندرعباس-آلماتی

نشست کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی و صنعت اکو در اتاق پاکستان در اسلام‌آباد با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان و اتاق اکو برگزار شد.

رییس اتاق اکو به نکاتی در خصوص اقتصاد پاکستان و نقش آن در منطقه اکو اشاره کرد. در این جلسه اتاق‌های بازرگانی ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان کمیته تهیه گزارش تعیین شدند.

رییس کمیته حمل و نقل از اتاق ترکیه به تشریح پروژه‌های مهم جاری در منطقه اکو در حوزه حمل و نقل از جمله قطار باری استانبول-تهران-اسلام‌آباد پرداخته و نکاتی را در خصوص لزوم فعال‌سازی و بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها بیان کرد.

نماینده اتاق اکو به تشریح لزوم بهره‌برداری از پتانسیل‌های حمل و نقل ریلی برای اتصال کشورهای محصور در خشکی به خصوص کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد پرداخته و گزارشی درباره کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) ارائه کرد.

نماینده قرقیزستان نیز به تشریح پروژه چین به قرقیزستان، طرح بندرعباس-آلماتی و نقش این خطوط در اتصال منطقه اکو به سایر مناطق از جمله روسیه و برقراری ارتباط بین این بازارها پرداخت.

در این نشست نماینده پاکستان ضمن تاکید بر لزوم تقویت همکاری‌ها در زمینه کشتیرانی و حمل و نقل ریلی تاکید کرد که کریدورهای اسلام‌آباد، تهران، استانبول و همچنین قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران باید هر چه سریع‌تر فعال شوند.

نماینده ترکیه نیز اعلام کرد که اتاق ترکیه قصد دارد درباره کنوانسیون تیر چندین کارگاه آموزشی برگزار کند که تاریخ و مکان دقیق متعاقبا به کشورها اعلام می‌شود. درخصوص کارت سفید بیمه رانندگان ترانزیت هم اتاق ترکیه حمایت خود را از این طرح اعلام کرد. به گفته دبیرکل اتاق اکو، این طرح به همراه طرح ویزا استیکر اکو از طریق دبیرخانه به تمام اتاق‌های عضو اطلاع‌رسانی شده است.

در حاشیه این نشست یادداشت تفاهمی بین یک شرکت ترک و شرکت پاکستانی جهت برقراری پروازهای مستقیم بین پاکستان و کشورهای آسیای میانه منعقد شد.


لزوم حمایت دولت‌های کشورهای اکو از بخش خصوصی

همچنین جلسه کمیته تسهیل تجارت اتاق بازرگانی و صنعت اکو نیز با حضور نمایندگان کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، نمایندگان اتاق اکو و دبیرخانه سازمان اکو در اتاق بازرگانی پاکستان تشکیل شد.

رییس کمیته تسهیل تجارت به تشریح وضعیت سرمایه‌گذاری‌های مشترک در منطقه اکو و لزوم توسعه و گسترش این نوع سرمایه‌گذاری در جهت توسعه کارآفرینی، ایجاد مشاغل و توسعه تجارت درون منطقه‌یی پرداخت.

دبیرکل اتاق اکو اظهار داشت: موافقتنامه تجاری اکو (اکوتا) توسط 5 کشور در سال 2003 امضا شده است، اما تاکنون اجرایی نشده و اتاق اکو پیگیر اجرایی شدن این موافقتنامه است. حسین سلیمی، نماینده اتاق ایران به تشریح وضعیت سرمایه‌گذاری‌های مشترک در منطقه اکو پرداخته و خواستار توسعه سرمایه‌گذاری‌ها برای ایجاد ارزش افزوده در راستای گسترش تجارت درون منطقه‌یی شد. وی همچنین بر اجرایی شدن موافقتنامه‌های اکو از جمله اکوتا تاکید کرد. سلیمی همچنین خواستار رفع موانع تعرفه‌یی و غیرتعرفه‌یی تجارت، مقررات‌زدایی و تشکیل شرکت‌های مشترک برای تولید کالا از مواد اولیه موجود در منطقه از جمله تولید اتومبیلی به نام اکو در جهت توسعه سرمایه‌گذاری شد.

نماینده پاکستان پیشنهاد داد که سند چشم‌انداز 2025 اکو در دستور کار اتاق بازرگانی و صنعت اکو قرار گیرد. به گفته وی، بهتر است که از تجربه سازمان کشورهای جنوب آسیا برای ارائه تسهیلات ویزایی به سرمایه‌گذاران منطقه اکو در اکو بهره‌گیری شود.

نماینده ایران نیز ضمن حمایت از نظرات نماینده پاکستان برای همکاری اکو با سایر سازمان‌های منطقه‌یی از جمله سارک (سازمان کشورهای جنوب آسیا) خواستار حمایت دولت‌های کشورهای عضو از فعالیت‌های بخش خصوصی شده و تصریح کرد: این حمایت از طریق توسعه بانکداری و حل مشکل روابط بانکی بین کشورهای عضو، تسهیل صدور روادید فیمابین کشورهای عضو به خصوص کشورهای آسیای میانه و توسعه و تسهیل حمل و نقل در منطقه حاصل می‌شود.

در پایان این نشست موارد ذیل به تصویب شرکت‌کنندگان رسید:

1- قرار گرفتن سند چشم‌انداز 2025 اکو در دستور کار اتاق بازرگانی و صنعت اکو

2- همکاری بخش‌های خصوصی به نمایندگی اتاق‌های بازرگانی با دولت‌های امضا‌کننده موافقتنامه تجاری اکو (اکوتا) در جهت اجرایی شدن این موافقتنامه و رفع موانع تعرفه‌یی و غیرتعرفه‌یی تجارت بین کشورهای عضو از این طریق

3- برگزاری چهارمین مجمع تجاری اکو (EBF) با موضوع تولید خودرو و قطعات در پاکستان که تاریخ آن متعاقبا اعلام خواهد شد.


مرکز داوری اتاق اکو در حل اختلافات تجاری اولویت دارد

در همین حال جلسه دیگری که برگزارشد، جلسه کمیته داوری اتاق بازرگانی و صنعت اکو نیز با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان، قرقیزستان و اتاق اکو بود. حسین سلیمی، نایب‌رییس کمیته ایرانی اتاق اکو به اهمیت بحث داوری و پیگیری تشکیل مرکز داوری اتاق اکو اشاره کرد. در این جلسه مقرر شد کمیته کارشناسی در جلسه اصلی کمیته داوری ادغام شود. نماینده ترکیه ضمن اشاره به مراکز موجود داوری در منطقه اکو و کشورهای اسلامی، پیشنهاد کرد که مکانیسم داوری سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) از سوی این کشور تدوین و توسط کشورهای عضو مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده ایران بر همفکری با اتاق‌های عضو اکو از جمله اتاق‌های آسیای میانه برای هماهنگی درخصوص سیستم‌های قانونی و آشنایی تجار و بازرگانان این کشورها با مکانیسم داوری تاکید کرد. وی پیشنهاد کرد از طریق مشورت در زمینه‌های فنی، مشکلات مربوط به به‌کارگیری مکانیسم داوری بین کشورهای عضو حل شود. او همچنین گفت: مرکز داوری اتاق اکو در وهله اول به اختلافات تجاری رسیدگی خواهد کرد و در صورت عدم حل اختلافات، می‌توان از سایر مکانیسم‌های حل اختلاف یا حتی مراجعه به دادگاه‌ها بهره برد. در این جلسه کرباسی دبیرکل کمیته ایرانی اتاق اکو پیشنهاد داد که کشورهای عضو، متخصصان داوری خود را برای عضویت در کمیته فنی داوری اتاق اکو معرفی کنند تا مقررات داوری و مقررات داخلی مرکز داوری اتاق اکو توسط این گروه مطالعه و اصلاحات لازم برای تایید به نشست بعدی کمیته اجرایی و مجمع عمومی ارائه شود. وی پیشنهاد داد یک ماه بعد، کمیته فرعی برای بررسی این دو سند تشکیل و درصورت عدم تشکیل این جلسه دو سند مذکور معتبر و نهایی تلقی شده و برای تایید به اجلاس مجمع عمومی و کمیته اجرایی آتی ارائه شود. در این رابطه دبیرکل اتاق اکو خواستار معرفی متخصصان داوری کشورهای عضو برای نهایی‌سازی اسناد داوری اتاق اکو شد. بر اساس پیشنهاد اتاق ترکیه این نشست کارشناسی، هفته دوم آوریل 2017 برگزار می‌شود.


افزایش سرمایه بانک توسعه تجارت اکو

در جلسه کمیته صنعت و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی و صنعت اکو متین آنیل، رییس کمیته صنعت و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی و صنعت اکو با اشاره به ظهور کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی و اشاره به منطقه اکو به عنوان یکی از غنی‌ترین مناطق جهان به لحاظ منابع طبیعی و مواد اولیه، خواستار توسعه همکاری‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو و رفع موانع پیش رو شد.

نماینده اتاق بازرگانی و صنعت اکو در این نشست ضمن ارائه گزارش فعالیت‌های آن اتاق اظهار داشت: با تبدیل منابع طبیعی و مواد خام به تولیدات فرآوری شده می‌توان از ارزش افزوده صادرات این کالاها بهره برد. در این نشست، کمیته ایرانی اتاق اکو مزایای استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای عضو و ایجاد مقررات و قوانین زمینه‌ساز حضور سرمایه‌گذاران خارجی را بیان کرده و به تجربه ایران در اجرای قانون گسترش و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین روند خصوصی‌سازی و لزوم اجرای طرح‌های جدید و تکمیل طرح‌های نیمه کاره در کشور اشاره کرد.این کمیته از کشورهای عضو اکو خواست با مشارکت یکدیگر شرکت‌های مشترک صنعتی تشکیل‌دهنده و با استفاده از مواد خام موجود در منطقه، کالاهای صنعتی تولید و به داخل و خارج از منطقه صادر کنند. بر اساس پیشنهاد این کمیته، می‌توان در طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی اولویت را به کشورهای عضو داد تا ارتقای تجارت درون منطقه‌یی و اشتغالزایی را در کنار سایر مزایای تولید محصولات در منطقه را شاهد باشیم. در این راستا نماینده اتاق ایران حمایت اتاق ایران را از سرمایه‌گذاری مشترک با بخش‌های خصوصی کشورهای عضو اکو اعلام کرد.

زبیر طفیل، رییس اتاق اکو برگزاری همزمان نشست اتاق‌ها و سران اکو در شهر اسلام‌آباد را نشانه عزم جدی دولت‌های کشورهای عضو برای تقویت همکاری‌های اقتصادی از طریق تقویت تعاملات بخش‌های خصوصی دانست. وی در تشریح مصوبات اجلاس‌های سران وزرای اکو در این کشور گفت: مواردی همچون افزایش سرمایه بانک توسعه تجارت اکو برای ارائه خدمات به پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در منطقه، توافق بر سر اجرایی شدن موافقتنامه تجاری اکو (اکوتا) و ارائه لیست کالاهای تمام کشورهای عضو از جمله ایران برخی از این مصوبات هستند. رییس اتاق اکو پیشنهاد کرد؛ نقاط ضعف و قوت طرح‌های سرمایه‌گذاری در هر کشور عضو مورد بررسی قرار گیرد و گزارش 3ماهه پیشرفت طرح‌های سرمایه‌گذاری مشترک چندجانبه در این کشورها به نشست‌های اتاق اکو ارائه شود.

نماینده اتاق پاکستان اعلام کرد: 5 کشور عضو اکو موافقتنامه توسعه و حمایت از سرمایه‌گذاری اکو (APPI) را امضا و 3 کشور تصویب کردند که با تصویب موافقتنامه از سوی این کشورها، APPI می‌تواند اجرایی شود.

دبیرخانه سازمان اکو ضمن تقدیر از پاکستان برای تصویب APPI و ضمائم آن از سایر کشورهای عضو خواست با توجه به مزایای این موافقتنامه در توسعه همکاری‌های کشورهای عضو، در زمینه انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری نسبت به امضا و تصویب آن اقدام کنند. اتاق اکو در خصوص برگزاری نشست رهبران کسب و کار اکو اعلام کرد: این رویداد همراه با مجمع رهبران تجاری جنوب آسیا (سارک) طی سال 2017 در پاکستان برگزار خواهد شد.

دبیرکل اتاق اکو اعلام کرد: نخستین کنفرانس آژانس‌های توسعه سرمایه‌گذاری اکو در دسامبر 2016 در اسلام‌آباد برگزار شده و نشست دوم در سال 2017 برگزار خواهد شد که البته هنوز هیچ کشور اعلام میزبانی نکرده است.

اتاق بازرگانی و صنعت اکو در خصوص ایجاد شعب بانک‌های کشورهای عضو در قلمرو سایر کشورهای عضو بیان کرد: اکنون با بانک‌ها‌ی ایرانی به توافق رسیده‌ایم و قرار است بانک ملی ایران نخستین شعبه خود را در پاکستان دایر کند.


پیشنهادهای اتاق ایران برای تقویت گردشگری

کمیته گردشگری اتاق اکو نیز به عنوان یکی از این کمیته‌های تخصصی با حضور نمایندگانی از سازمان‌های گردشگری کشورهای عضو شامل ایران، پاکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، آذربایجان و نمایندگان سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) به ریاست احمد اصغری‌قاجاری رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران برگزار شد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی و صنعت اکو در این نشست گفت: در سال گذشته بیش از 5 میلیون گردشگر وارد ایران شد و بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری، از ورود این تعداد گردشگر خارجی بیش از 8میلیارد دلار ارزآوری نصیب ایران شده است. در حالی که پیش از این 6میلیارد دلار درآمد ارزی ایران از گردشگری بوده که افزایش 2میلیارد دلاری درآمد گردشگری ایران از صنعت توریسم ظرف یک‌سال، نشان از توسعه مناسب زیرساخت‌های این صنعت در ایران دارد.

رییس کمیته گردشگری اتاق اکو با بیان اینکه ایران بر اساس اسناد یونسکو از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان 10کشور نخست جهان و از نظر جاذبه‌های اکوتوریستی و تنوع اقلیمی جزو 5 کشور برتر دنیاست، اظهار کرد: کارشناسان اقتصادی معتقدند گردشگری صنعت مناسبی برای جایگزینی نفت برای اقتصاد ایران است؛ به همین دلیل ایران در این راه آماده هرگونه همکاری با کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه و سازمان‌های منطقه‌یی از جمله کشورهای عضو اکوست.

وی گفت: گزارش مجمع جهانی اقتصاد با عنوان «شاخص رقابت‌پذیری گردشگری و سفر» در سال 2015 با مطالعه 141 کشور جهان، در نهایت ایران را به عنوان اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان شناخته است. در سال‌های اخیر حدود 5 میلیون نفر گردشگر خارجی از ایران بازدید کردند که حدود ۴۵درصد آنها از کشورهای منطقه اکو بوده‌اند.

اصغری‌قاجاری پتانسیل بالای گردشگری سلامت ایران به دلیل سطح بالای علمی و پزشکی دانشمندان کشورمان را یادآور شد و ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکنون چهار همایش بین‌المللی «گردشگری سلامت کشورهای اسلامی» در مشهد مقدس و یک همایش بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اکو در استان مازندران را برگزار کرده و آمادگی دارد تا در سال 1396 نیز دومین همایش بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اکو را برگزار کنیم.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در مورد توسعه صنعت گردشگری ایران گفت: مواردی چون «تسهیل در صدور روادید»، «همکاری با سازمان‌های بین‌المللی»، «ایجاد شبکه یکپارچه خدمات گردشگری و تامین و آموزش نیروی انسانی متخصص» و «استفاده از تجربیات کشورهای عضو» می‌تواند به افزایش درآمدهای ایران از محل صنعت گردشگری بینجامد.

وی سپس به ارائه راهکارهای گسترش همکاری‌های گردشگری کشورهای عضو اکو پرداخت و گفت: نخستین راهکار، ساده‌سازی مراحل صدور روادید است؛ بحث روادید مشترک منطقه اکو یکی از بحث‌های قدیمی است که خط‌مشی اصلی آن را سیاست خارجی دولت‌ها تعیین می‌کند. دومین راهکار، تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی است که گام مهمی به شمار می‌رود؛ این صنعت پول‌ساز و پردرآمد بدون تامین و تجهیز زیرساخت‌ها نمی‌تواند راه به جایی ببرد. سرمایه‌گذاری باید در تمام شاخه‌های صنعت گردشگری از جمله سلامت، اکوتوریسم، ورزشی و فرهنگی ـ هنری انجام شود و البته این دولت‌ها هستند که باید با ارائه تسهیلات لازم راه را برای ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هموار کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تعیین رایزن گردشگری در نمایندگی‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف به خصوص اعضای اکو جهت ارائه راهنمایی و مشاوره در زمینه سفر، دریافت روادید و سایر اطلاعات لازم درباره کشور مقصد را از موضوعات بسیار مهمی دانست که باید پس از اخذ موافقت‌های لازم در تعامل با وزارت امورخارجه و سایر نهادهای ذی‌ربط اجرایی شود.

اصغری‌قاجاری در بیان چهارمین راهکار افزایش درآمد ایران از محل گردشگری تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند از جمله رویدادهای مهم و تاثیرگذار در نزدیکی ملت‌ها به یکدیگر و آشنایی با رسوم، عقاید، سنت‌ها و فرهنگ کشورهای مختلف و در نتیجه ایجاد رغبت بیشتر به سفر باشد. در همین زمینه با گسترش اینترنت و رسانه‌های ارتباط جمعی حتی می‌توان به برپایی نمایشگاه در فضای مجازی نیز اندیشید.

در ادامه نشست کمیته گردشگری اتاق اکو، هیات اعزامی اتاق ایران به ارائه پیشنهادهای خود برای گسترش همکاری‌های کشورهای عضو در زمینه صنعت گردشگری پرداخت که شامل موارد زیر است:

1- همایش سالانه منطقه‌یی با عنوان «نشست تخصصی نوروز در کشورهای اکو» تشکیل شود؛

2- لغو ویزا به خصوص ویزای درمانی از جمله راهکارهایی است که کشورهای اکو برای گردشگران سلامت خود باید در نظر گیرند؛

3- در بیشتر کشورهای اکو بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی سرعت بالایی دارد که سازمان‌های حفاظت محیط زیست کشورهای اکو باید فعالانه به میدان آمده و از تخریب جاذبه‌های طبیعی جلوگیری کنند؛

4- دستیابی به برند مشترک گردشگری کشورهای اکو در دستور کار قرار گیرد؛

5- کم کردن حضور واسطه‌ها در گردشگری سلامت مورد توجه مسوولان کشورهای عضو اکو قرار گیرد؛

6- با توجه به اینکه حجم بزرگی از سفرهای گردشگری و کالاهای تجاری در کشورهای اکو به صورت زمینی و جاده‌یی انجام می‌شود، لازم است کشورهای اکو افزایش تسهیلات مناسب زیرساختی و رفاهی گردشگری را به وزرای راه کشورهای اکو گوشزد کنند؛

7- مقررات‌زدایی و به حداقل رساندن دخالت دولت‌ها در مناسبات گردشگری منطقه اکو مورد تاکید است؛

8- کد جهانی اخلاق گردشگری در منطقه اکو ترویج شود؛

9- حمایت قانونی از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و فراهم کردن زمینه جذب این منابع افزایش پیدا کند؛

10- آزادسازی اقتصاد گردشگری و تکمیل نهادهای این بازار و اصلاح مناسبات آن دنبال شود؛

11- دیدگاه امنیتی در برخورد با گردشگران ورودی و داخلی حذف شود.

در پایان این نشست، اتاق اکو اعلام کرد که در حال رایزنی با ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی کشورهای ترکیه، پاکستان و سایر کشورهای عضو اکوست تا به مسافرانی که به مقصد این کشورها سفر می‌کنند، در قیمت نهایی بلیت هواپیما تخفیف داده شود.

همچنین نمایندگان ایرانی عضو کمیته گردشگری اتاق اکو، برگزاری نخستین مجمع تورگردانان و هتلداران اکو در تاریخ آگوست 2017 در ایران را به شرط حضور متخصصان گردشگری کشورهای عضو اکو پیشنهاد دادند. این نشست همزمان با دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو در آگوست 2017 در ایران برگزار می‌شود.

محمدرضا کرباسی دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو از برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو در آگوست 2017 در ایران خبر داد و گفت: مقرر شد مدیران عامل ایرلاین‌های کشورهای عضو اکو در حاشیه دومین نشست گردشگری عضو اکو در ایران مذاکرات لازم را برای عقد یادداشت تفاهم در زمینه ارائه تخفیف به مسافران داخلی اکو انجام دهند.

یکی دیگر از مصوبات کمیته گردشگری اتاق بازرگانی و صنعت اکو، تدوین کتاب «راهنمای گردشگری اکو» بود که نهایتا هیات رییسه اتاق اکو از کشورها درخواست کرد اطلاعات مورد نیاز برای نگارش این کتاب را به دبیرخانه اتاق اکو ارسال کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر