سالانه ۷۶ میلیون مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون می‌ریزد

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۱۸۵

محمدرضا شمسایی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان که با حضور نوبخت معاون رییس‌جمهوری در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: برای ۷۶شهر طرح آبرسانی مطالعه شده است که همه در دو فاز ظرف ۱۲ سال اخیر انجام و برخی آنها نیز اجرایی شده و برخی دیگر هم در حال اجرا هستند.

وی افزود: در حال حاضر جمعیت ۴میلیون و ۸۲۱هزار که در آینده به 8 میلیون نفر می‌رسد و مجموع آب استحصالی بالغ بر یک‌میلیون و ۶۰۵هزار مترمکعب است که ۴۵۰مترمکعب آن از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود. شمسایی ادامه داد: اندیمشک و دشت آزادگان مشکل کمیت و کیفیت ندارند و مابقی شهرها مشکل کمیت، کیفیت یا هر دو با هم را دارند. وی با اشاره به اینکه کمتر استانی به اندازه خوزستان تجهیزات و تاسیسات فرسوده و قدیمی دارد، تصریح کرد: در زمان جنگ به‌دلیل بهره‌برداری و نگهداری غلط از تاسیسات کیفیت عمده آنها تحت‌تاثیر قرار می‌گرفت.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه ظرف ۱۲ سال اخیر که کیفیت آب رودخانه‌ها در مقاطع شهرها با مشکل مواجه شده، دیگر نمی‌توان از آب رودخانه برای شهر و جمعیت آن استفاده کرد، گفت: بحث خشکسالی‌ها که از سال ۷۹ تاکنون ادامه دارد نیز باعث شوری آب در رودخانه‌ها شده است. شمسایی اظهار کرد: مشکل بعدی وضعیت اتلاف آب در شبکه‌ها است و در شبکه‌های شهری اصلا حالت عادی ندارد و استاندارد کشور ۲۴درصد است ولی در برخی شبکه‌های شهری ما بالای ۴۰درصد است.

وی عنوان کرد: برای حل این مشکلات از ۱۲سال پیش طرح‌های جامعی را برای تامین آب همه شهرهای خوزستان درنظر گرفتیم که بالای ۸۰درصد آنها به سه شهر تقسیم می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: شمال‌شرق، جنوب‌شرق و غدیر عمده طرح‌های آبرسانی در خوزستان هستند. افق طرح‌های آبرسانی خوزستان تا سال ۱۴۲۵ است.

شمسایی با اشاره به ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان اعتبار طرح‌های آبرسانی خوزستان، اظهار کرد: منبع تامین آب طرح‌های آبرسانی از سد دز، کارون سه، کوثر، گتوند و غیره است.

وی ادامه داد: تنها استانی هستیم که بیشترین مصرف آب ما سطحی است و هزینه تامین آب و انتقال آن از سدها بسیار بالاتر از سایر استان‌ها است. وی افزود: در مجموع 2 هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا اتلاف آب در شبکه‌های آبرسانی را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در زمینه فاضلاب به‌دلیل فاصله کم سطح آب‌های زیرزمینی با سطح زمین بیشتر از سایر استان‌ها به اجرای شبکه فاضلاب نیاز داریم.

وی افزود: در مجموع طرح‌های اصلاح شبکه فاضلاب استان خوزستان به اعتباری بالغ بر ۵ هزار و ۲۵۰میلیون تومان نیاز دارد.

شمسایی ضمن ابراز تاسف از اینکه متاسفانه تمام فاضلاب شهرها وارد رودخانه‌های موجود می‌شوند، گفت: ۷۶میلیون مترمکعب فاضلاب سالانه به رودخانه کارون می‌ریزد که استفاده از آن را خیلی سخت کرده است. وی ادامه داد: پساب‌های کشاورزی و زهاب‌ها نیز وارد رودخانه شده و باعث شوری آب می‌شود. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در مقطع ۱۴۱۰ و ۱۴۲۵ طرح‌های جامع تامین آب شرب و فاضلاب شهرهای استان خوزستان را اجرایی خواهیم کرد.

شمسایی عنوان کرد: ظرف چند سال آینده به‌دلیل سرازیر شدن زهاب‌های کشاورزی و شوری آب حتی در صورت حل مشکل فاضلاب دیگر امکان استفاده از آب رودخانه‌ها را نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: شهرهای دشت خوزستان عمدتا با شوری آب مواجه هستند و در مواقعی با مشکل برق مواجه می‌شویم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: این موضوع باعث نارضایتی شده و باید هرچه سریع‌تر طرح‌های آبرسانی را به اتمام برسانیم.

شمسایی بیان کرد: تقاضا داریم از صندوق توسعه ملی بحث 2 میلیارد دلار را برای ما تامین کنند که این پروژه‌ها را بدون فاینانس و مناقصه ملی اجرایی کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر