سریال رسوایی در کابینه ترامپ

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۱۹۷

گروه جهان|منوچهر فخرزاد|

رسوایی‌های دولت نوپای دونالد ترامپ پایان ندارد. پس از افشای ارتباط جف سشنز، دادستان کل امریکا با روسیه، وی اعلام کرده که نظارتی بر تحقیقات مربوط به تماس‌ ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه(روسیه‌گیت) نخواهد داشت. پس از مایکل فلین مشاور امنیت ملی، جف سشنز دومین مقام بلندپایه دولت دونالد ترامپ است که در دو ماه گذشته متهم به تماس با روسیه می‌شود. نشریه ایندیپندنت با اشاره به هرج و مرج بی‌پایان دولت ترامپ هشدار داده که این شرایط می‌تواند آغازی بر پایان کار رییس‌جمهوری ایالات متحده باشد.

روزنامه واشنگتن پست به ‌تازگی در گزارشی نوشته بود که جف سشنز در دوران کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ دو بار با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در امریکا دیدار داشته است. این درحالی است که جف سشنز هنگام جلسه رای اعتماد سنای امریکا گفته بود که با روس‌ها تماسی نداشته است. ترامپ نیز هفته گذشته گفته بود که «هیچکدام از کسانی که می‌شناسد» با مقام‌های اطلاعاتی روسیه صحبت نکرده‌اند.

با این حال پس از افشای دیدار جف سشنز با سفیر روسیه، وی گفته که درباره مسائل سیاسی خاصی با سفیر روسیه صحبت نکرده و اظهاراتش در مجلس سنا صادقانه و درست بوده است. رییس‌جمهور امریکا هم با بیان اینکه از تماس سشنز با سفیر روسیه اطلاعی نداشته، تاکید کرده که به دادستان کل اعتماد کامل دارد. در کنار شماری از سیاستمداران دموکرات و جمهوری‌خواه امریکا که خواهان تحقیقات در مورد تماس‌های احتمالی سشنز با روس‌ها شده‌اند، نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها نیز گفته است که جف سشنز صلاحیت ادامه کار به عنوان وزیر دادگستری را ندارد.


دیدار داماد ترامپ با روس‌ها

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ نیز متهم شده که در جریان رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن با سفیر روسیه دیدار کرده است. گفته شده، کوشنر دسامبر سال گذشته با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در امریکا در برج ترامپ دیدار کرده است. برج ترامپ در نیویورک محل دیدارها و رایزنی‌های رییس‌جمهوری منتخب و تیم او برای انتقال قدرت بود. کاخ سفید این ‌بار به جای تکذیب این خبر اعلام کرده که این دیدار جلسه کوتاه ابراز حسن‌نیت بوده و مایکل فلین (مشاور پیشین ترامپ) نیز در آن حضور داشته است. فلین از سوی ترامپ به عنوان مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری برگزیده شد اما پس از آنکه آشکار شد در مورد دیدار خود با سفیر روسیه، اطلاعات گمراه‌کننده‌یی به معاون رییس‌جمهوری داده از سمت خود کناره‌گیری کرد. علاوه بر کوشنر، آسوشیتدپرس و نشریه «یو‌اس‌ای‌ تودی» گزارش داده‌اند که کارتر پیج، مشاور پیشین سیاست خارجی ترامپ نیز در جریان نشست بنیاد هریتیج با کیسلیاک گفت‌وگو کرده است؛ در جریان همان مراسمی که جف سشنز، دادستان کل ایالات متحده، تابستان گذشته با سفیر روسیه، دیدار کرده بود. کارتر پیج، مشاور پیشین سیاست خارجی ترامپ گفته:«هرگز هیچ کار نامناسبی در جریان عملکرد خود در ارتباط با روسیه انجام نداده‌ام.» نشریه

«یو‌اس‌ای تودی» در عین حال گزارش داده که جی. دی. گوردون، مدیر امنیت داخلی در کارزار انتخاباتی ترامپ نیز در همان نشست هریتیج با سرگئی کیسلیاک دیدار کرده بود.

کرملین هر گونه دخالت در انتخابات امریکا را بی‌اساس خوانده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین همچنین هشدار داده که جنجال تازه بر سر ارتباط دادستان کل امریکا با روسیه می‌تواند به روند بهبود مناسبات مسکو و واشنگتن آسیب بزند.


استفاده از ایمیل شخصی

پس از جنجال مربوط به ارتباط اعضای کابینه با روسیه حالا نوبت به یک رسوایی دیگر رسیده است: استفاده از ایمیل‌های شخصی برای امور اداری.

دویچه‌وله نوشته مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری امریکا زمانی که فرماندار ایالت ایندیانا بوده برای ارسال پیام‌های سری از ایمیل شخصی‌اش استفاده می‌کرده است. روزنامه ایندیانا پلیس استار پنج‌شنبه با انتشار این خبر نوشت که پنس به طور مرتب برای امور اداری از ایمیل شخصی‌اش استفاده می‌کرده است. در تابستان گذشته حساب شخصی او هک و این موضوع آشکار شد.

این روزنامه ایمیل‌های پنس را در معرض دید عموم گذاشته است. این ایمیل‌ها که از حساب کاربری AOL ارسال شده‌اند ازجمله درباره مشاوره برای درهای امنیتی محل اقامت پنس و نیز واکنش ایالت‌های امریکا به حملات تروریستی هستند. یک ایمیل دیگر نیز درباره دستگیری مردانی است که متهم به تروریسم هستند. این درحالی است که در جریان مبارزات انتخاباتی امریکا، ترامپ و تیم انتخاباتی او به‌ شدت به هیلاری کلینتون به دلیل استفاده از ایمیل شخصی تاختند. مایک پنس ازجمله کسانی بود که در این زمینه بارها کلینتون را مورد سرزنش قرار داد و گفت او در مسائل امنیتی بسیار سهل‌انگارانه رفتار کرده است.

دفتر معاونت ریاست‌جمهوری امریکا در واکنش نسبت به این خبر اعلام کرده که پنس در زمان فرمانداری‌اش مانند همه دیگر فرمانداران دو حساب شخصی و اداری داشته و استفاده او از حساب شخصی کاملا مطابق با قوانین ایالات متحده بوده است. مایک پنس از سال ۲۰۱۲ تا ژانویه امسال که معاونت ریاست‌جمهوری امریکا را بر عهده گرفت، فرماندار ایالت ایندیانا بود. نشریه ایندیپندنت در گزارشی با عنوان«این می‌تواند آغازی بر پایان ترامپ باشد» نوشته است:«اگر رییس‌جمهور امریکا به هرج و مرج خودساخته‌اش خاتمه ندهد شاهد خواهیم بود که چمدان‌هایش را بسته و پیش از انتخابات 2020 کاخ سفید را ترک خواهد کرد.»

این روزنامه با اشاره به مواجه بودن ترامپ با بیش از 4 پرونده قضایی علیه خود در دادگاه‌ها و اجرا نشدن دستورات اداری‌اش با صدور احکام قضایی نوشته است:«هر بار به نظر می‌رسد که دیگر بدتر از اینکه نمی‌تواند برای ترامپ اتفاق بیفتد؛ اما او در کمال تعجب ما را با اعمال خلاف قانون اساسی دیگری شگفت‌زده می‌کند. او در این کار واقعا چیره‌دست است. اما ترامپ اگر می‌خواهد که 4سال آینده را در قدرت بماند و حمایت نسبی و شکننده‌ خود را حفظ کند، بهتر است که کمی دست به عصاتر رفتار کند؛ چراکه جمهوری‌خواهان شاید تا مدتی برخی دروغ‌پردازی‌ها را تحمل کنند اما در مرحله بعدی صبر و بردباری آنها به طور کامل تمام خواهد شد و آنگاه برای خارج شدن از این باتلاق گل‌آلود بسیار دیر خواهد بود.»


تعویق صدور فرمان جدید مهاجرتی

کاخ سفید امریکا اعلام کرده که صدور فرمان اجرایی رییس‌جمهوری برای جلوگیری موقت از ورود شماری از شهروندان به ایالات متحده عقب افتاده است. مقام‌های کاخ سفید اعلام کرده که فرمان جدید تا هفته آینده صادر نخواهد شد. صدور این قانون برای چندمین بار است که به تعویق می‌افتد. فرمان اولیه ترامپ که در نخستین هفته آغاز به کار دولتش صادر شد، ورود شهروندان 7 کشور به ایالات متحده را متوقف کرد. مایک پنس، معاون اول رییس‌جمهوری امریکا، اواخر هفته گذشته گفته بود، فرمان اجرایی در روزهای آینده صادر خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر