بررسی فرصتها و چالشهای حوزه تعاون برای سال 96
پنجمین نشست کمیسیون آموزش، توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در راستای ارائه و بررسی طرحهایی برای عملیاتی کردن آموزش و پژوهش اتاق تعاون ایران و جمعبندی و بررسی مصوبات سال 95 و ارائه طریق برای جلسات سال آینده در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد. در این نشست اعضای کمیسیون آموزش با بیان چالشها و تجربیات در استانهای خود، طرح و برنامههایشان را برای سال آینده بیان کردند. محمدحسن توسلی رییس کمیسیون آموزش اتاق تعاون ایران، در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی اتاق تعاون ایران خط مشی کمیسیون در سال 96را برای عضویت در 4 محور ارزیابی کرد. وی عملیاتی نشدن مصوبات کمیسیون را ناشی از عدم هماهنگی و حضور اعضای کمیسیون دانست و اذعان کرد: کلیه افراد جهت عضویت در کمیسیون آموزش و پژوهش باید با حکم رسمی از سوی ریاست محترم اتاق مربوطه و به عنوان «رییس» یا «کارشناس مسوول» آموزش معرفی شده، تا بهتربتوانند تصمیمات اخذ شده را اجرا کنند. وی ادامه داد: اعضای کمیسیونها میباید در حوزه آموزش صاحب نظر و سابقه مفید کاری داشته باشند و علاوه بر ویژگیهایی فردی مرتبط با آموزش نظیر «روحیه کار تیمی، خلاقیت و نو آوری، اشتیاق، پشتکار و سایر موارد مهم
دیگر» به نحو صحیح و منظم در کمیسیونها شرکت کرده و با نظرات کارشناسانه خود خط مشیهای خوبی را دراین کمیسیون ترسیم کنند. توسلی افزود: پس از معرفی رسمی نماینده کمیسیون اتاقها، ابلاغ صادره از سوی کمیسیون آموزش برای یکسال صادر میشود و اتاقها به هیچ عنوان نمیتوانند فرد جایگزینی را معرفی کنند. رییس کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: تمامی افراد متقاضی در کمیسیون آموزش و پژوهش که نماینده یا از روسای اتحادیهها هستند بایستی در حوزه آموزش صاحبنظر و سابقه مفید داشته باشند و به نحو صحیح و منظم در کمیسیونها شرکت کرده و با نظرات کارشناسانه خود خط مشیهای خوبی را در این کمیسیون ترسیم کنند. رییس کمیسیون آموزش در خصوص برنامههای سال 96 گفت: کمیسیون آموزش برای نخستین بار در اتاق تعاون ایران میخواهد «جایزه تعالی آموزش و پژوهش» را به صورت شایسته و در خور اتاق تعاون ایران برگزار کند. وی در تشریح این طرح گفت: در این راستا هر ساله و طبق تقویم مشخص از سوی کمیسیون آموزش، موارد زیر انتخاب و معرفی میشوند. در حوزه آموزش؛
3 اتحادیه و 3 تعاونی و یک اتاق برتر، 3 مدرس برتر و در حوزه پژوهش؛ 3 اتحادیه و 3 تعاونی و یک اتاق برتر، 3 پژوهشگر برتر وجود دارد. وی افزود: برای اجرایی شدن این امر مهم لازم است مسوولان اتاق جهت همکاری با کمیسیون و اتخاذ تدابیر لازم و برنامهریزی منسجم، برای هر چه با شکوهتر شدن مراسم این «جایزه» که میتواند تغییرات مثبتی را در امر آموزش (حلقه مفقوده در اتاق تعاون ایران) ایجاد کند، بکوشند. وی افزود: نمودار جریان (فلو چارت) «جایزه تعالی آموزش» پس از تصویب ریاست اتاق به اتاقهای کشور اعلام میشود. به گفته توسلی؛ این امر میتواند کمک مهمی به نهادینه شدن آموزش در فعالیتها و شتاب به ایجاد
بهرهوری در تعاونیهای کشور باشد. طبق طرح مزبور اتاق ایران و واحدهای آموزش اتاقهای کشور میتوانند هم از مزایای مادی این طرح برخوردار شوند و هم به نقش خود که کمک به پویایی اقتصاد است، انجام وظیفه کنند. انتشار فصل نامه آموزش و پژوهش اتاق تعاون ایران با همکاری اعضای کمیسیون و علاقهمندان جهت ترویج موضوعات آموزشی و مباحث علمی به روز جهان ازدیگر برنامههای این کمیسیون برای سال آتی عنوان شده است. رییس کمیسیون، آموزش، توسعه و ترویج فرهنگ تعاون همچنین برگزاری حداقل 10 سمینار و کارگاه آموزشی ویژه مدیران اتاقها، اتحادیهها و تعاونیها همچنین روسا و مسوولان آموزش اتاقهای کشور در 10 استان متقاضی از دیگر برنامهریزیهای کمیسیون آموزش برای سال 96 اعلام کرد.