افزایش 8.5 درصدی کرایه تاکسی در دستور کار شورای شهر

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۷۱۲

رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به افزایش قیمت لوازم مصرفی بخش حمل و نقل عمومی، افزایش حداقلی نرخ کرایه‌ها در این بخش را عادلانه خواند. مهدی چمران در جمع خبرنگاران درخصوص اظهارنظر فرماندار تهران مبنی بر عدم تایید مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی گفت: با توجه به اینکه خود دولت افزایش حقوق کارمندان مترو و اتوبوس را 12درصد تصویب کرده، پس باید افزایش نرخ بلیت‌ را نیز داشته باشیم.

وی افزود: از فرماندار تهران درخواست می‌کنیم که با گرفتن سوبسید حمل و نقل عمومی که باید توسط دولت‌ها پرداخت می‌شده، موجب شود که هیچ افزایشی در نرخ کرایه‌ها نداشته باشیم. در حقیقت اگر دولت‌ها سهم خود را در حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کردند، نیازی به این افزایش نرخ کرایه‌ها نبود. به هر ترتیب این استدلال وجود دارد و به این ترتیب نیاز است که افزایش نرخ کرایه‌ها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش نرخ کرایه‌هایی که توسط شهرداری تهران ارسال شده بود، بسیار بالاتر بود اما آنچه شورا مصوب کرد، حداقل افزایش بود. باید بنا به مقتضیات روز، شرایط هر دو طرف یعنی افراد شاغل در حمل و نقل عمومی و شهروندان را مدنظر قرار داد و بر اساس آن نرخ کرایه‌ها را تنظیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی لوازم مصرفی افزایش بها داشته است، افزود: نمی‌توان به راننده تاکسی اعلام کرد که با وجود افزایش مواد مصرفی نمی‌توان نرخ کرایه‌ها را افزایش داد؛ چراکه فرماندار چنین موضوعی را اعلام کرده است.

چمران تاکید کرد: برای نرخ کرایه تاکسی پیشنهادهای مختلفی ازجمله 10 درصد و 8.5 درصد را داشتیم که در روز یک‌شنبه در خصوص این افزایش نرخ تصمیم‌گیری خواهد شد که افزایش 8.5درصد نرخ کرایه تاکسی ضمن گذاشتن شرط استفاده از دستگاه‌های پز به نظر کاملا عادلانه می‌رسد. از این رو، باید درخصوص این افزایش‌ها تصمیم‌گیری لازم انجام شود. وی تاکید کرد: مخالفت فرمانداری با مصوبات شورای شهر تهران در خصوص افزایش نرخ کرایه‌های بخش حمل و نقل عمومی در جلسه شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر با پیشنهاد اعضای شورا بار دیگر در فرمانداری مخالفت شود، این موضوع به شورای حل اختلاف وزارت کشور برای اتخاذ تصمیم نهایی ارسال می‌شود.


ماجرای افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس

به گزارش «تعادل»، پارلمان شهری پایتخت به تازگی در یکی از نشست‌های علنی خود به افزایش 14درصدی قیمت بلیت مترو و 15 درصدی بلیت اتوبوس و مینی‌بوس رای داده است. آنگونه که علیرضا دبیر، عضو شورای شهر درخصوص بررسی قیمت تمام‌شده بلیت مترو گزارش داده بود: شهرداری تهران پیشنهاد قیمت 2400 تومان را برای بلیت تک‌سفره مترو داده بود که بعد از بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه به این نتیجه رسیدیم که این افزایش قیمت نشدنی است.

دبیر با بیان اینکه باید قیمت تعیین شده طوری نرخ‌گذاری شود که مردم ناراضی نباشند، گفته بود: در تعیین قیمت تمام شده بلیت مترو باید تمام اقشار جامعه دیده شوند و افزایش قیمت بلیت مترو منجر به محروم شدن اقشار ضعیف از این وسیله حمل و نقل عمومی نشود.

رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورا اما با بیان اینکه با افزایش تنها 10 درصد قیمت بلیت موافقم، اظهار کرده بود: شخصا با افزایش قیمت بلیت مترو موافق نیستم؛ زیرا این افزایش قیمت‌ها با شعار تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی مغایرت دارد. این افزایش قیمت‌ها به گونه‌یی است که خارج از توان عامه مردم بوده و عملا این شعار بی‌محتوا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت بهره‌برداری مترو محاسبه و اعلام کرده که هزینه هر سفر با مترو 2400 تومان است، تاکید کرده بود: این شرکت اعلام کند که بر چه اساسی این هزینه برآورد شده است؟ شرکت بهره‌برداری مترو 4هزار پرسنل مازاد دارد و با محاسبه حقوق نیروهای مازاد این نرخ را اعلام کرده است.

حافظی با بیان اینکه شرکت بهره‌برداری مترو هزینه‌های سربار به شهروندان تحمیل می‌کند و باید مبنای محاسبه بلیت مترو مشخص شود، گفته بود: شورا وظیفه سیاست‌گذاری برای شهر تهران دارد. از این رو، باید برای کمبود منابع برنامه‌ریزی کند، برای نمونه در کنار اخذ عوارض پایه از هر خودرو، باید از خودروها بر اساس میزان پیمایش، عوارض مازاد دریافت کرد.

حافظی افزوده بود: اگر می‌خواهید به عقل، منطق و عدالت نزدیک شوید، باید این کار را انجام دهید و اجاره ندهید استفاده از مترو و حمل‌ونقل عمومی برای مردم گران و غیرقابل دسترس باشد.

وی با اشاره به اینکه گزارش شرکت مترو درباره چرایی افزایش قیمت بلیت مترو کارشناسی نیست، تصریح کرده بود: سازمان بازرسی کل کشور در گزارش 93 صفحه‌یی، پاسخ‌های مدیرعامل سابق شرکت بهره‌برداری مترو نسبت به جذب 4200 نفر نیروی مازاد طی سال‌های 91 و 92 را نپذیرفته است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، همچنین اعلام کرده بود: سرانه حقوق پرسنل این شرکت بین 9 تا 11 میلیون تومان است در حالی که در یکی از شرکت‌های شهرداری سرانه حقوق یک میلیون و 800 هزار تومان است، این هزینه‌های سربار باید اصلاح شود و نباید به مردم تحمیل شود.

وی گفت: 400 نفر از پرسنل جذب شده این شرکت بالای 40 سال سن دارند که مدرک تحصیلی 50 درصد این افراد زیر دیپلم بوده، همچنین 30 درصد نیز زیر پنجم ابتدایی یا بی‌سواد هستند، اما نکته مهم دیگر اینکه 300 نفر از نیروهای شرکت بهره‌برداری مترو منتسب به افراد خاص هستند که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور با ذکر نام از آنها یاد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه