سرخط انرژی

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۷۲۲

ایرنا| وزیر نفت کویت با اشاره به ادامه روند اجرای توافق نفتی وین که موجب ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است از مذاکرات با صادرکنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای تمدید اجرای این توافقنامه خبر داد. عصام المرزوق وزیر نفت کویت در گفت‌وگویی با خبرنگاران تصریح کرد: نشست کمیته نظارت بر اجرای توافق نفتی وین در تاریخ 26 ماه جاری میلادی (مارس) به میزبانی کویت برگزار و مذاکراتی میان اعضای اوپک برای تمدید توافق نفتی وین انجام می‌شود. این مقام کویتی گفت: در حال حاضر صادرکنندگان نفت بر اساس توافق کنونی تا پایان ماه ژوئن سال 2017 به اجرای توافق نفتی و کاهش حجم تولید پایبند خواهند بود.

 ایرنا| تارنمای هلینیک شیپینگ نیوز روز پنج‌شنبه به نقل از ویراتماجا پوجا مدیرکل وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی اعلام کرد: در صورتی که امکان داشته باشد ما بسیار متمایل به افزایش واردات گاز طبیعی با قیمت تخفیفی از ایران هستیم. ویراتماجا پوجا گفت که اندونزی قصد دارد، میزان واردات گاز طبیعی خود از ایران را از 500هزار تن به یک میلیون تن افزایش دهد. وی گفت: البته این خواسته اندونزی به ایران و میزان تخفیف بهای گاز و همراهی با شرکت ملی نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) بستگی دارد. این مقام اندونزیایی همچنین تصریح کرد که شرکت نفت و گاز عربستان (آرامکو) نیز در سفر ملک سلمان به اندونزی از این تصمیم آگاه شده است. ویراتماجا پوجا از بیان واکنش عربستان نسبت به اندونزی به دلیل کاهش واردات گاز طبیعی خودداری کرد.

گروه انرژی| اکبر ترکان رییس سازمان مناطق آزاد کشور با حضور در صدا و سیما بر لزوم اجرای قرارداد کرسنت با وجود مشکلات آن تاکید کرد. وی در این زمینه اظهار کرد که کرسنت قراردادی است که فرمول قیمت آن دارای اشکال است اما نباید کاری کنیم که ایران در دعوای بین‌المللی بازنده شود و راه‌حل این پرونده اجرای قرارداد است چرا که در قرارداد کرسنت مکانیسمی پیش‌بینی شده که براساس آن می‌توان قیمت را به‌روز کرد. ما باید صادرات گاز را حتی با قیمت فعلی که ظالمانه است، شروع کنیم و سپس براساس مکانیسم فرمول قیمت قرارداد را اصلاح کنیم. وی عنوان کرد که ممکن است، راه‌های جایگزین اجرای قرارداد بسیار پرهزینه باشد و پایان دعواهای بین‌المللی مشخص نیست.

ایرنا| پیام معتمد سرپرست طرح توسعه فاز ١٣ پارس‌جنوبی گفت: نخستین واحد یوتیلیتی پالایشگاه این فاز راه‌اندازی شد که نخستین گام مهم در بهره‌برداری از پالایشگاه طرح توسعه فاز ١٣ است. پیام معتمد افزود: راه‌اندازی واحدهای یوتیلیتی برای دریافت خوراک گازی در پالایشگاه ضروری است. وی اضافه کرد: پس از برق‌دار شدن پست اصلی 132کیلوولتی و ایستگاه‌های برق شماره 1، 5 و 6، آغاز به کار واحدهای یوتیلیتی با راه‌اندازی این کمپرسور سرعت گرفت. سرپرست طرح توسعه فاز ١٣ اظهار داشت: مطابق برنامه‌ریزی‌های فشرده انجام شده، دیگر واحدهای یوتیلیتی شامل آب خام، آب خنک‌کننده، بخار، ازت و سایر ایستگاه‌های برق تا پیش از تیرماه سال آینده در مدار تولید قرار می‌گیرند. معتمد ادامه داد: با راه‌اندازی این بخش‌ها، پالایشگاه فاز ١٣ برای راه‌اندازی اولیه واحدهای شیرین‌سازی، شهریورماه سال ٩٦، آماده دریافت خوراک از خط گاز ترش شماره ٥ خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه