تسویه بدهی 600 میلیاردتومانی ایرلاینها تا بهمن
گروه حمل ونقل و خودرو
ماجرای بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور که به تیتر یک اخبار خبرگزاریها و روزنامهها در مهرماه تبدیل شده بود، پس از مدتی مسکوت ماندن، به قسمت جدیدی رسیده است؛ چنانچه دیروز معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور خبر داد که ایرلاینها برای پرداخت بدهیهای جاری خود از زمان دریافت صورتحساب تا زمان پرداخت، حدود ۴۵ روز تا ۲ماه فرصت دارند.
همچنین درباره بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی معوق نیز توافقی حدود ۳ ماه گذشته صورت گرفته تا این بدهیها به صورت ماهانه و به صورت منظم، پرداخت و در نهایت تا بهمنماه، این بدهیهای معوق تسویه شود اما با توجه به روند کند پرداخت بدهیها، بعید است تا زمان تعیین شده بدهیها تسویه شود.
بر اساس آمار، بدهی ایرلاینها در ۶ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۰میلیارد تومان رشد داشته است؛ همچنین بیش از ۱۰ ایرلاین کشور ورشکست شدند که بدهی آنها همچنان پابرجاست و در حساب ما مغفول مانده است؛ اگر ایرلاین نمیتواند خدمات دهد، باید فعالیت خود را متوقف کند، چون ادامه فعالیت در عملکرد شرکت فرودگاهها نیز خلل ایجاد میکند. اما موضوع پرداخت بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور در شهریورماه به درجهیی از اهمیت رسیده بود که رحمتالله مهآبادی، رییس شرکت فرودگاههای کشور در برنامهیی تلویزیونی، موضوع بدهی ایرلاینها را مطرح کرده و گفته بود: «متاسفانه خدماتی که در فرودگاهها به مردم ارائه میشود، رضایتبخش نیست.» وی در ادامه به هزینههای شرکت فرودگاهها و منابع ارزی این شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت فرودگاههای کشور بر خلاف ایرلاینها امکان استفاده مستقیم از منابع ارزی خود را ندارد بهطوری که این منابع باید ابتدا به خزانه دولت واریز شود و معادل ریالی آن را با نرخ دولتی تحصیل کنیم بنابراین توان مالی شرکت فرودگاهها در این شرایط برابر کمتر از توان مالی ایرلاینهاست. پیش از این «تعادل» نیز در گزارشی تفصیلی به روند
تسویه بدهی ایرلاینها پرداخت و موضع شرکت فرودگاههای کشور را جویا شد. این شرکت معتقد است که عدم تسویه بدهیهای معوق از سوی ایرلاینها، آسیب مالی فراوانی را به شرکت فوق وارد کرده است، اما ایرلاینها معتقدند که در مسیر تسویه بدهیها، شرکت فرودگاههای کشور باید همکاری و تعامل بیشتری به خرج دهد.
سهم مطالبات شرکت فرودگاهها
رحمتالله مهآبادی رییس شرکت فرودگاههای کشور، در این باره با اشاره به این موضوع که سهم مطالبات شرکت فرودگاهها از شرکتهای هواپیمایی موسوم به ایرلاینها تنها 3درصد هزینه آنهاست، گفته بود: ایرلاینها به ازای هر مسافر داخلی ۵ هزار تومان و به ازای هر مسافر خارجی ۲۵ هزار تومان بابت عوارض فرودگاهی در زمان خرید بلیت از مردم به امانت دریافت میکنند، اما برای پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاهها فکری نمیکنند.
تمام ایرلاینهای کشور بدهکارند
از سوی دیگر دیروز غلامحسین باقریان، معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور، با مطرح کردن این موضوع که تمام ایرلاینها به شرکت فرودگاهها بدهی دارند، گفت: با این وجود هیچ محدودیتی برای پروازهای برنامهیی شرکتهای هواپیمایی در فرودگاهها ایجاد نمیشود اما در صدور مجوز برای انجام پروازهای فوقالعاده توسط برخی شرکتهای هواپیمایی سختگیریهای بیشتری توسط سازمان هواپیمایی کشوری میشود. باقریان اظهار کرد: پیگیریهای لازم برای وصول مطالبات شرکت فرودگاههای کشور از شرکتهای هواپیمایی ادامه دارد که این پیگیریها تشدید شده است.
خدمات فرودگاهی محدود نشده است
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور همچنین با بیان اینکه پرداخت بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها روند کندی دارد، درباره نحوه ارائه خدمات فرودگاهها به ایرلاینهای بدهکار افزود: شرکت فرودگاهها هیچ خدماتی به ایرلاینها را به دلیل بدهی محدود نکرده است فقط در خصوص ارائه مجوز برای انجام پروازهای فوقالعاده برای برخی ایرلاینها توسط سازمان هواپیمایی کشوری سختگیریهای بیشتری صورت میگیرد و به راحتی برای برخی ایرلاینها مجوز پروازهای فوقالعاده صادر نمیشود. وی افزود: با ایرلاینها تعامل میکنیم، صورتجلسه تهیه میشود و چک از شرکتهای هواپیمایی دریافت میکنیم اما چک آنها وصول نمیشود. البته ما به مشکلات شرکتهای هواپیمایی واقف هستیم و این اتفاقات ناشی از این است که صنعت هوانوردی مورد بیتوجهی قرار گرفته است.
بر اساس گزارش «تعادل»، بدهی شرکتهای هواپیمایی به شرکت فرودگاههای کشور در حال حاضر حدود 600 میلیارد تومان است که این بدهی بابت ارائه خدمات فرودگاهی به ایرلاینها در ۵۴ فرودگاه کشور است.