کاهش قیمت اینترنت فقط برای کاربران نهایی
گروه دانش و فن مرجان محمدی
اینترنت را میتوان مهمترین دغدغه کاربران دانست، چراکه این فناوری در کشور همواره با مشکل مواجه بوده است، کیفیت بسیار پایین، قطع و وصلهای پیدرپی و گران بودن این فناوری سالیان سال است که باعث اعتراض کاربران ایرانی شده است، در این بین هم شرکتهای ارائهدهنده اینترنت نهتنها این گلایهها را وارد میدانند بلکه معتقدند که دولت با ایجاد انحصار مانع از ارائه اینترنت باکیفیت به کاربران میشود، مسالهیی که به دفعات در دولتهای مختلف مطرح شده است، اما تاکنون مسوولان بخش خصوصی و دولتی درخصوص این مساله مهم بر سر یک میز ننشستهاند تا مشکل را از ریشه حل کنند. در آخرین وضعیت اینترنت در ایران و مقایسه سرعت و قیمت این پروتکل ارتباطی با سایر کشورهای جهان که ازسوی سایت نتایندکس - معروفترین مرجع ارائه آمار از سرعت و قیمت اینترنت در جهان - منتشر شده (اواخر سال گذشته) رتبه۴۶ ایران در ردهبندی قیمت اینترنت حکایت دارد.
ابلاغ مصوبه رگولاتوری
رتبهبندی نت ایندکس از قیمت اینترنت بهازای دلار بر مگابیت بر ثانیه و اطلاعاتی که کاربران ۶۲کشور دراختیار این سایت گذاشتهاند، ثبت شده است؛ در این رتبهبندی کشورها به ترتیب اینترنت ارزانتر رتبهبندی شدهاند. ایران در این رتبهبندی در جایگاه ۴۶ قرار داشته و تنها ۱۶پله با انتهای رتبهبندی فاصله دارد؛ ایتالیا، عربستانسعودی، اسپانیا و نیوزیلند بالاتر از ایران و مکزیک، فرانسه، آرژانتین و کلمبیا پایینتر از ایران قرار دارند. در ابتدای رتبهبندی بلغارستان با قیمت اینترنت 0.43دلار بر مگابیت بر ثانیه لقب ارزانترین اینترنت در دنیا را به خود گرفته است. پس از بلغارستان، روسیه، اوکراین، رومانی، رژیمصهیونیستی و مجارستان قرار دارند.
در انتهای جدول رتبهبندی، آفریقایجنوبی بهعنوان گرانترین اینترنت دنیا شناخته میشود. اینترنت در آفریقایجنوبی بهازای هر مگابیت بر ثانیه ١٩.٠٦دلار است. در این فهرست فیلیپین، اندونزی، مصر، مالزی و امارات به ترتیب بالاتر از آفریقایجنوبی قرار گرفتهاند. در ۲۷کشور ابتدایی این فهرست، قیمت اینترنت کمتر از سه دلار، یعنی حداقل نصف قیمت اینترنت در ایران است. باتوجه به تمام این دغدغهها و با لا گرفتن اعتراض کاربران وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در فروردین ماه سال جاری با بیان اینکه از اواخر سال94 کمیتهیی با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای بررسی قیمت اینترنت و نحوه کاهش آن، تشکیل شده است، گفت: پیشبینی میکنیم نتیجه نهایی برای کاهش قیمت اینترنت که به قطعا کمتر از 15درصد نخواهد بود تا پایان اردیبهشت ماه اعلام شود. اردیبهشت ماه آمد و روزها یکی پس از دیگری طی شد اما وعده وزیر محقق نشد درحالی که کاربران شمارش معکوس را برای کاهش قیمت اینترنت و البته افزایش کیفیت این فناوری آغاز کرده بودند، این وعده وزیر محقق نشد تا تعداد اندک کاربری که به این وعده دلخوش کرده بودند نیز نا امید شوند، اما درحالی که
کمکم کاربران در حال فراموشی وعده وزیر بودند، در مردادماه سال جاری قیمت اینترنت ثابت و همراه براساس مصوبه جلسه ۲۳۷کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر از کاهش قیمت اینترنت کاربران را ذوق زده کرد. در جلسه مقرر شد که شرکتهای ارائهدهنده اینترنت باید از ابتدای مرداد با تعرفههای ارزان شده و جدید نزخها را محاسبه کنند.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه۲۳۷ خود قیمت اینترنت برای کاربران را ارزان و کلیه اپراتورهای ارتباطات ثبات و همراه را موظف کرد تا قیمت سرویس اینترنت ثابت، تعرفه هر گیگابایت حجم ترافیک مصرفی و قیمت دیتای همراه را برای کاربران نهایی کاهش دهند.
اپراتورهای تلفن همراه از همان ابتدای مرداد قیمت مصرف آزاد اینترنت خود را کاهش دادند. همراه اول و ایرانسل این موضوع را از ابتدای مرداد در سایت خود اعمال کردند ولی رایتل با چند روز تاخیر این موضوع را اطلاعرسانی کرد. بدینترتیب مصرف آزاد دیتای موبایل (اینترنت همراه 3G، 2G و 4G) از ابتدای مرداد برای کاربران دایمی (post paid) کیلوبایتی 0.04تومان (گیگابایتی ۴۰هزار تومان) و برای کاربران اعتباری (pre paid) کیلوبایتی 0.06تومان (گیگابایتی ۶۰هزار تومان) درنظر گرفته میشود. این قیمت برای هر سه اپراتور یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل یکسان است. پیش از این قیمت مصرف آزاد دیتای موبایل (اینترنت همراه 2G، 3G و 4G) از ابتدای مرداد برای کاربران دایمی (post paid) کیلوبایتی 0.05تومان (گیگابایتی ۵۰هزار تومان) و برای کاربران اعتباری (pre paid) کیلوبایتی 0.75تومان (گیگابایتی ۷۵هزار تومان) بود.
شرکت مخابرات استان تهران نیز در این راه پیشقدم شد و از ابتدای مردادماه امسال قیمتهای جدید را اعمال کرد. پس از آن شرکتهای ارائهدهنده اینترنت شاتل، پارس آنلاین، آسیاتک، هایوب، صبانت و پیشگامان اقدام به ارزان کردن قیمتها و تعرفههای خود کردهاند. این شرکتها قیمت یک یا چند مورد از ترافیک اضافی، سرویسهای جدید و سرویسهای غیرحجمی را کاهش دادهاند. بدینترتیب قیمت ترافیکهای اضافی معمولی (غیر از ترافیکهای خاص که برخی شرکتها به فروش میرسانند) در همه اپراتورهایی که قیمت خود را تغییر دادهاند.
در این خصوص داوود زارعیان معاون شرکت مخابرات ایران به خبرنگار «تعادل» گفت: به محض ابلاغ مصوبه رگولاتوری برای مشتریان جدید این قانون اجرایی میشود و مشتریان قدیمی نیز با اتمام دوره اشتراک خود، طبق فرمول جدید خدمات آنها محاسبه میشود. وی بااشاره به اینکه طبق مصوبه جدید رگولاتوری که برای کاهش قیمت اینترنت برای کاربر نهایی ابلاغ شده است، گفت: کاربران میتوانند خدماتی که میخواهند را انتخاب کنند و مطابق با خدمات انتخاب شده خود هزینه پرداخت میکنند.
زارعیان تصریح کرد: در این مصوبه هم حجم داخلی مشخص شده و هم پهنای باند بینالملل و چنانچه مشترک بیش از آن اقدام به مصرف کند باید هزینه را پرداخت کند. وی بااشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از شرکتهای ارائهدهنده اینترنت خدمات ویژه و بستههای تشویقی زیادی برای کاربران خود درنظر گرفتهاند، گفت: کمپینهایی که برخی شرکتهای ارائهدهنده اینترنت ارائه کردهاند با مجوز رگولاتوری، حتی پایینتر از نرخ مصوب است که این مساله به نفع کاربر است. وی در پاسخ به این سوال که آیا ارائه اینترنت نامحدود مخابرات به کاربران که برخی مسوولان آن را زیانده عنوان میکنند، هماکنون متوقف شده است ؟با خیر؟ گفت: این طرح هنوز متوقف نشده است، ولی با تعرفه جدید، برای مشترک تفاوت چندانی نمیکند که از طرحهای جدید استفاده کند یا از اینترنت نامحدود، چراکه حجم ارائه شده در تعرفه جدید به نحوی است که مشترکان مخابرات به راحتی میتوانند مانند اینترنت نامحدو د از آن استفاده کنند.
طرحهای تشویقی برای کاربران
همچنین محمدحسن شانهساززاده رییس هیاتمدیره شاتل در گفتوگو با «تعادل» گفت: مطابق با مصوبه رگولاتوری کاهش تعرفه برای کاربران صورت گرفته است. وی افزود: اصل بازار فروش اینترنت روی گیگ است و شرکتهای ارائهدهنده اینترنت مطابق با مصوبه رگولاتوری اقدام به فروش اینترنت میکنند. از اینرو ارائه پکیجهای مختلف برای فروش اینترنت طبق مصوبه رگولاتوری صورت میگیرد. وی در ادامه بااشاره به اینکه تعرفه کاهش اینترنت سه حلقه دارد، افزود: زیر ساخت، مخابرات ایران وfcp ها حلقههای این زنجیره هستند. در حال حاضر زیرساخت تخفیفهای لازم را برای fcpها لحاظ کرده است، اما هنوز مخابرات این تخفیفها را اعمال نکرده است، که امیدواریم هرچه سریعتر این اتفاق بیفتد چرا کهfcpها بهدلیل حسننیت تخفیفهای لازم را برای کاربران خود اعمال کردهاند.
وی بااشاره به اینکه مخابرات ایران شرکت بزرگی است و شاید بهدلیل گستردگی تاکنون تخفیفهای لازم را برای fcpها لحاظ نکرده است گفت: طبق مکاتبههای صورت گرفته با این شرکت، همچنان منتظر اعمال تخفیف هستیم در صورتی که تخفیفها اعمال نشود مجبور به بازگشت تعرفهها به حالت قبل هستیم. در هر صورت بهنظر میرسد بسیاری از شرکتهای ارائهدهنده اینترنت مصوبه جدید رگولاتوری را اجرایی کردهاند، اما با ارائه طرحهای تشویقی و خدمات متنوع همچنان سعی دارند که همان هزینه قبلی و حتی بیشتر را از کاربر دریافت کنند، چراکه در قبال دریافت این هزینه خدمات بیشتر با طرحهای تشویقی بیشتری ارائه میکنند.