سیاست دولت در مبارزه با فقر، صدقه‌‌ای نیست

۱۳۹۵/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۸۵۷

گروه اقتصاد اجتماعی

علی ربیعی، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح دیروز با حضور در هشتمین همایش ملی و بین‌المللی اشتغال و مهارت آموزی با اشاره به اینکه 4میلیون دانشجو آماده ورود به بازار کار است گفت: اگر بتوانیم سالانه بیش از 800هزار شغل ایجاد کنیم به تک‌رقمی شدن بیکاری دست پیدا می‌کنیم هرچند درصدی از بیکاری را همچنان خواهیم داشت. به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 4میلیون دانشجو آماده ورود به بازار کار است افزود: میزان نسبت فارغ‌التحصیلان در استان‌ها با رسته‌های مورد نیاز آنها 200درصد است. وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه متاسفانه نوع نگاه به کار و فرهنگ کار عوض شده است افزود: افراد تمایلی به گرفتن برخی مشاغل ندارند، زیرا انتظار آنها از شغل با واقعیت آن شغل تفاوت دارد. مشاغل باید ارزش‌گذاری شوند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی در استانداردسازی مشاغل به تغییر عرضه در نیروی کار کمک کند. فنی و حرفه‌یی نباید منتظر ثبت‌نام افراد در این سازمان باشید تا آنها را آموزش بدهید، بلکه باید به سمت گلوگاه‌های خروجی نیروی انسانی برویم و افراد را برای مهارت‌آموزی انتخاب کنیم. وی تاکید کرد: استراتژی ما رفتن به روستاها و مناطق محروم و آموزش‌های سیار است تا استان‌ها از این طریق قادر به کارآفرینی در عرصه‌های خرد باشند.


تربیت مربی فنی برای ۷ کشور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: سیاست مبارزه با فقر دولت تدبیر و امید، سیاست صدقه‌یی نیست، بلکه سیاست توانمندسازی است و استراتژی مقابله با فقر متکی به سیاست مهارت‌آموزی و توانمندسازی است، لذا از سازمان فنی و حرفه‌یی می‌خواهم که آموزش‌های فقرزدا را در اولویت کار خود قرار دهد و در این مسیر آموزش‌های مهارتی را به سازمان‌های حمایتی، زندان‌ها و پادگان‌ها ببرد. ربیعی با بیان اینکه کشورهای تازه صنعتی شده و پیشرفته مسیر توسعه خود را با اتکای به نیروی انسانی ماهر طی کرده‌اند، افزود: بی‌تردید ما نیز به نیروی ماهر توجه جدی و تکیه داشته باشیم تا به توسعه‌یی فراگیر، عدالت‌افزا و توانمندساز در همه اقشار اجتماعی دست پیدا کنیم. وی مهارت را در دستیابی به فرصت‌های برابر و کاهش نابرابری خواند و گفت: مطالعات نشان می‌دهد کشورهایی که مسیر توسعه را پیموده‌اند به دلیل بهره‌گیری از نیروی انسانی ماهر بوده است و کشورهایی که بدون اتکای به نیروی انسانی ماهر به درآمد سرانه بالا رسیده‌اند توسعه‌یافته محسوب نمی‌شوند. وی در پایان از عراق، لبنان، تانزانیا، غنا، زنگبار، نیجر و برونئی به عنوان کشورهایی نام برد که ایران برای آنها مربی تربیت کرده و دانش و تجارب مهارتی خود را در اختیار آنها قرار داده است.

600 هزار نفر ساعت آموزش مهارتی

برای تعاونی‌ها

در ادامه این همایش سید حمید کلانتری، معاون امور تعاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ناهمانگی نظام آموزش عالی با نظام تقاضا از دلایل مهم در عدم جذب فارغ‌التحصیلان در بازار است گفت: خروجی آموزش‌های فنی و حرفه‌یی باید به‌گونه‌یی باشد که افراد پس از دوره‌های مهارتی در بازار کار دارای شغل باشند. کلانتری با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر فارغ‌التحصیلان دوره‌های فنی و حرفه‌یی جذب بازار کار نمی‌شوند اظهار داشت: اگر بین خروجی آموزش‌های فنی و حرفه‌یی و شرکت‌های تعاونی پیوند و ارتباط شکل بگیرد مثمر ثمر خواهد بود. معاون امور تعاون وزیر کار با اشاره به پیش‌بینی 600هزار نفر ساعت آموزش مهارتی برای فارغ‌التحصیلان تعاونی گفت: درصدد هستیم این دوره‌های آموزشی را تا سقف 1.5میلیون نفر در سایر گرایش‌ها گسترش دهیم. کلانتری با اشاره به اینکه آموزش در تشکیل بنگاه‌های تعاونی موثر است افزود: آموزش سازوکار ساختاریافته‌یی برای پایدار کردن مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌یی در قالب یک اشتغال پایدار است و موجب ارتقای کیفیت و بهره‌وری در تعاونی‌ها می‌شود. تعاونی‌ها با آموزش متبلور می‌شوند و می‌توانند در جهت بهره‌برداری هرچه بیشتر برای ارتقای اعضای خود اقدام کنند.

کلانتری بیان کرد: تعاونی‌های ایران از نظر ارزش افزوده و رشد اقتصادی سهم بسزایی در تولید ملی دارند و سالانه نزدیک به 30 تا 50میلیارد دلار بازدهی اقتصادی و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.


حمایت سازمان ملل متحد

از برنامه‌های توسعه پایدار ایران

«گری لوییس»، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران با شرکت در همایش بین‌المللی مهارت آموزی و اشتغال از آمادگی این سازمان برای تحقق اهداف توسعه پایدار در ایران خبر داد و گفت: همه آژانس‌های مرتبط با این سازمان که در ایران حضور دارند، از برنامه توسعه پایدار این کشور که مورد تاکید رییس‌جمهوری ایران است، حمایت خواهند کرد. وی اولویت‌های مورد حمایت را در 4 بخش خلاصه کرد و گفت: محیط زیست، بهداشت، مبارزه با مواد مخدر و اقتصاد مقاومتی محورهای اصلی است که منطبق با اهداف توسعه‌یی ایران است. به گزارش ایرنا لوییس ارتباط آموزش و اقتصاد را حایز اهمیت دانست و برتوجه بیشتر به آموزش‌های مهارتی تاکید کرد. نماینده سازمان ملل متحد در تهران همچنین بر پرداخت مناسب در قبال کار مفید تاکید کرد و افزود: پرداخت مناسب برای کارگران مهارتی بسیار مهم است و به تحقق اهداف توسعه کمک می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه