چینیها بار دیگر همکار خودروسازان ایرانی
گروه صنعت| لیست شرکای خودروسازان خارجی ایران در حال تکمیل است و در این بین نایبرییس اتاق ایران و چین خبر از همکاری دو خودروساز بزرگ ایران با چینیها میدهد. هرچند پیش از لغو تحریمها نیز خودروسازان چینی با ایران همکاری داشتند اما با لغو تحریمها و با حضور خودروسازان فرانسوی، دیگر کمتر سخن از همکاران چینی بود و در این بین نیز انتقاداتی به خودروسازان وارد میشد اما با این وجود به نظر میرسد چینیها بار دیگر با خودروسازان بزرگ ایران همکاری خواهند کرد. مجیدرضا حریری با اشاره به این موضوع گفت: مطمئنا در آینده چین در زمینه خودرو در بازارهای جهانی حرفهایی برای گفتن دارد. وی با بیان اینکه خرید خودرو از چین متناسب با پیشرفت خودروسازان چینی در این صنعت است، گفت: با روند پیشرفت خودروسازی در این کشور تقریبا تمام دنیا در 5سال آینده از آنها خودرو خریداری میکنند. در همین حال، با وجود اینکه رییسجمهور هفته گذشته در گفتوگو با مردم از گشایش اعتباری و روابط بانکی با 400بانک خبر داد اما نایبرییس اتاق ایران و چین گفت: مشکل تبادلات بانکی ایران به خارج حل نشده و کماکان تنها یک بانک چینی با بانکهای ایرانی همکاری میکند. حریری راجع به وضعیت مبادلات تجاری ایران و چین گفت: براساس آمار گمرک در 5 سال گذشته شریک اول تجاری ما «بازار اول صادرات ایران» چین بوده و در این مدت هیچ کشوری بیش از چین از ما خرید نکرده است. نایبرییس اول اتاق ایران و چین افزود: تراز تجاری ایران و چین با احتساب نفت به جز چندسالی که قیمت نفت کاهش یافته همیشه به نفع ما و مثبت بوده و با کاهش قیمت نفت با درصد کمی کاهش مواجه شده است. رییس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بدون نفت هم بیشترین مقدار صادرات ما به چین است اما دیگر تراز تجاری ما مثبت نیست. نایبرییس اتاق ایران و چین افزود: تراز تجاری ایران به جز با چند کشور همسایه مثل عراق و افغانستان با سایر کشورها منفی است. حریری در مورد روابط بانکی با بانکهای کشور چین پس از برجام گفت: در زمان تحریم تنها یک بانک در چین، ترکیه و هند با بانک مرکزی ایران همکاری میکردند که پس از برجام این شرایط همچنان بدون تغییر باقی مانده و در زمینه مبادلات بانکی بین دو کشور گشایشی حاصل نشده است. وی تصریح کرد: پس از برجام هنوز بقیه بانکهای تجاری دنیا مجوز لازم برای ارتباطات مالی با بانک مرکزی ایران دریافت نکردهاند. حریری با تاکید براینکه فاینانس جدیدی هم برای ما تعریف نشده است، گفت: فعلا ایران در چرخه بانکی بینالملل قرار ندارد و بعد از برجام در مبادلات بانکی اتفاق خاصی حاصل نشده است. در همین حال، همچنان انتقادهایی به کیفیت خودرو در ایران وجود دارد. چراکه در طول سالهای گذشته قطعات خودروهای ایرانی جای خود را به چینیها دادند و کیفیت آنها نیز کاهش یافته است. رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در مورد کاهش کیفیت خودروهای داخلی گفت: شرایط به گونهیی است که کیفیت خودرو پراید یا پژو تولید سال 89 خیلی بهتر از پراید تولید سال 95 است زیرا در آن از قطعات اصلی استفاده شده است. در حالی که الان این قطعات چینی هستند که مورد استفاده خودروسازان قرار میگیرند. شما اگر به اطلاعیههای سازمان استاندارد نگاه کنید همین موضوع بارها تایید شده است. ما بارها مواردی را دیدهایم که خودرو صفر مانند 206 بعد از 10روز نیاز به تعویض دیسک و صفحه دارد. سعید موتمنی همچنین افزود: اکنون وضعیت بازار نسبت به چند ماه گذشته بهتر شده است اما همچنان نسبت به دو سال گذشته راکد است. به دلیل انحصاری که در بازار وجود دارد خودروسازان خود را مقید به بالا بردن کیفیت نمیبینند. بهطور مثال پراید مدل 95 با پراید مدل 85 هیچ فرقی ندارد و حتی خودروساز خود را ملزم به تغییر دادن در بدنه و ظاهر خودرو نمیداند. درحالیکه در سایر برندها، خودرو هر سال تغییر میکند. اگر تعرفه خودروهای وارداتی را پایین بیاوریم خودروساز داخلی مجبور میشود برای رقابت با این خودروها کیفیت خود را بالا ببرد. از طرف دیگر هزینههای تمام شده خودروهای داخلی اعم از هزینههای تولیدی و جانبی بالاست و همین امر سبب شده خودرو داخلی به این قیمت برسد. وی در مورد حقوق مصرفکنندگان گفت: متاسفانه در ایران حقوق مصرفکنندگان از جانب هیچ یک از خودروسازها رعایت نمیشود و به آن احترام گذاشته نمیشود. یکی از اصلیترین حقوق مصرفکننده، تحویل به موقع خودرو است که متاسفانه صورت نمیگیرد. دیگر اینکه خریدار بلافاصله باید برای رفع ایراد احتمالی خودرو تحویلی اقدام کند.