گذشتن راه توسعه کشور از مسیر اصلاح مدارس
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهوری روز گذشته در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آموزش و پرورش، رسیدن به اهداف انقلاب و توسعه در کشور را از طریق برخورداری از آموزش و پرورش کارا و تاثیرگذار میسر دانست.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، جهانگیری آموزش و پرورش را مهمترین و بزرگترین نهاد اجتماعی کشور دانست و افزود: آموزش و پرورش بیشترین بار مسوولیت برای تحقق آرمانهای یک ملت را بر دوش دارد و چشم امید همه کسانی که به آینده کشور و توسعه، پیشرفت و عدالت در ایران فکر میکنند بیش از همه به آموزش و پرورش دوخته شده است.
آموزش و پرورش نیازمند منزلت است
جهانگیری در ادامه پیشنیاز تحول را تغییر نگرشها نسبت به آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این موضوع باید هم در حکومت و دولت و همه اجزا و ارکان آنها و هم در درون دستگاه آموزش و پرورش و هم در جامعه و در درون جامعه مدنی وجود داشته باشد و آموزش و پرورش در درجه نخست نیازمند منزلت است و باید به منزلت آن و منزلت معلم به طور جدی توجه کنیم و پس از آن نیازمند سیاستگذاری، سرمایهگذاری و نحوه اداره و ساختارهای جدید و متناسب هستیم.
معاون اول رییسجمهور افزود: دولت به این امر واقف است که آموزش و پرورش برای رسیدن به نقطه مطلوب تنگناهای زیادی دارد و هم فرهنگ حاکم بر آموزش و پرورش و هم اقتصاد آن از موضوعات جدی هستند و ما باید اقتصاد آموزش و پرورش را به عنوان یک موضوع جدی در دستور کار قرار دهیم و به دشواریهای معیشتی معلمان و مربیان بپردازیم.
پاداش خدمت فرهنگیان
وی همچنین با اشاره به افزایش بودجه آموزش و پرورش در دولت یازدهم با وجود تمام محدودیتهای موجود گفت: با وجود اینکه سال 94 یکی از سختترین سالها به لحاظ بودجهیی بود اما در همین شرایط دولت به وعدهیی که داده بود، عمل کرد و مطالبه به حق معلمان یعنی طرح رتبهبندی آنها را اجرا کرد و اهمیت این موضوع بدین خاطر است که دولت نه در دوران وفور درآمدهای نفتی بلکه در شرایط سخت و با وجود محدودیت بودجه توانست این کار را انجام دهد.
معاون اول رییسجمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای پاداش خدمت فرهنگیان 4500میلیارد تومان منابع پیشبینی شده است، گفت: دولت مصمم است که به تعهدات خود در برابر فرهنگیان بازنشسته عمل کند.
جهانگیری همچنین با اشاره به شرایط سخت آموزشی و زندگی در مناطق محروم کشور اظهار کرد: برای تامین امکانات آموزشی و حل مشکلات در مناطق محروم کشور ردیفهای متعددی در بودجه پیشبینی شده که امیدواریم با پرداخت این منابع بتوانیم بخش زیادی از تنگناها در مناطق محروم را برطرف کنیم.
بهبود شاخصهای اقتصادی
جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی افزود: با اولویتبندی کارها و برنامهریزی که دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی انجام داده در ماههای اخیر شاهد بهبود شاخصهای اقتصادی کشور در بخشهای مختلف هستیم. در این راستا انتظار دولت از آموزش و پرورش درخصوص اقتصاد مقاومتی این است که به صورت ویژه به موضوع گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی بپردازند چراکه در بند 23 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر موضوع گفتنمانسازی و فراگیر شدن این سیاستها تاکید شده است. وی همچنین با تاکید بر اینکه برای پیشرفت و توسعه کشور نیازمند انسجام و وحدت هستیم بر لزوم وحدت و یکپارچگی میان قوای سه گانه تاکید کرد و افزود: چتری به نام منافع و مصالح ملی وجود دارد و هر کسی که بخواهد زیر این چتر فعالیت کند باید امکان و اجازه کار و تلاش برای او وجود داشته باشد.
خسارتهای کشور از قانونگریزی
معاون اول رییسجمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا تلاش کرد تا قانونگرایی را در کشور حاکم کند، گفت: کشور متحمل خسارتهای فراوانی از قانونگریزی شده و رویکرد دولت یازدهم این است که فصلالخطاب باید قانون باشد و عملکرد دولت در سه سال اخیر نیز نشان داد که هیچ اقدامی خارج از قانون انجام نداده است. فساد سیستمی و سازمان یافته در کشور نیز نتیجه قانونگریزی است و دولت تدبیر و امید اهتمام جدی دارد که با فساد مقابله کند زیرا تا فساد سیستمی از کشور ریشهکن نشود، سرعت توسعه کشور کند خواهد بود.
وی در ادامه به موضوع حقوقهای نامتعارف اشاره و خاطرنشان کرد: دل ملت ایران از این موضوع به درد آمد البته این اتفاق در تعداد کمی از دستگاهها رخ داد و من شخصا برای این موضوع وقت گذاشتم و فهرست حقوق 2500مدیر دولتی را بررسی کردم که البته تنها 50 نفر از این افراد حقوقهایی غیرمتعارف دریافت کرده بودند که البته همین تعداد هم نباید اتفاق میافتاد. جهانگیری در پایان با اشاره به ورود تدریجی کشور به فضای انتخابات گفت: برخی افراد تلاش میکنند در این فضا به تخریب دولت بپردازند اما باید توجه کنیم که فضای آموزش و پرورش کشور نباید به این مسائل آلوده شود چراکه به مسیر توسعه کشور آسیب وارد میکند.