خرید ایرباس 40 تا 50درصد زیر قیمت کاتالوگ
گروه راه وشهرسازی|
در حالی که حدود یک ماه پیش، شرکت ایرباس در وبسایت رسمی خود اعلام کرد که از اول سال جاری میلادی قیمت محصولات خود را افزایش داده است - و بر همین اساس هم برخی از رسانههای داخلی بار دیگر به دلیل خرید ایرباس به دولت تاختند - قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفته است که ایران و ایرباس بر سر قیمت هواپیماهای مورد معامله به نرخی حدود 40 تا 50درصد زیر قیمت کاتالوگ به توافق رسیدهاند.
اصغر فخریه کاشان، قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در تازهترین اظهارنظر خود به تشریح جزئیات توافق مالی و فنی با مسوولان ایرباس پرداخت و گفت: به تازگی برای تعیین قیمت نهایی هواپیماها با ایرباس به توافق رسیدیم.
فخریه کاشان درخصوص توافقهای انجام شده در بخش مالی و فنی با گروه ایرباس نیز ادامه داد: در بخش توافقهای مالی در قرارداد با ایرباس، بحث تعیین قیمت نهایی و نقل و انتقالات پول و نحوه تامین مالی مطرح بود که تمام این موارد پس از چندین دوره مذاکرات حل شد و در این موارد با ایرباس به توافق رسیدیم و دیگر در مذاکرات بحث مالی با ایرباس نخواهیم داشت.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل و تامین مالی درباره نحوه قیمتگذاری و جزئیات توافقهای مالی تصریح کرد: طبق آخرین توافقها قرار بر این است که دوره بازپرداخت این قرارداد 18ساله باشد. اصغر فخریه کاشان ادامه داد: در بحث قیمتگذاری هم قیمت گاتالوگ ملاک نیست و تا 40 الی 50درصد زیر قیمت کاتالوگ به توافق رسیدیم. برخی از مدلهای هواپیما مانند ایرباس A380 هم کاملا اختیاری هستند و میتوانیم مدل دیگری را جایگزین آن کنیم. وی با بیان اینکه در قیمتگذاری چندین ملاک را در نظر گرفتیم که یکی از آنها قیمت بازار است، افزود: به این معنا که براساس قیمتهایی که این مدل هواپیماها در دنیا به فروش میرسد، بر مبنای نرخ موجود در بازار به توافق برسیم.
فخریه کاشان گفت: دومین ملاک هم قیمتی است که مشخصات هواپیما و امکانات و آپشنهای آن تعیین میکنند و قیمت هواپیما براساس نوع موتور آن، صندلیها، آشپزخانه و... مشخص میشود. درنهایت هم عامل دیگر در نرخگذاری چانیزنی در مذاکرات است که بتوانیم به نرخ توافقی برسیم. وی با اشاره به دوره بعدی مذاکرات با نمایندگان ایرباس گفت: هفته آینده نمایندگان ایرباس به تهران میآیند و در این دور از مذاکرات به مسائل حقوقی قرارداد رسیدگی خواهد شد. قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل و تامین مالی ادامه داد: همچنین مسائل فنی توافق شده، باید نهایی شوند که در این سری از مذاکرات در تهران این موضوعات دنبال میشود.
اصغر فخریه کاشان پیش از این نیز درخصوص نحوه خرید هواپیما از ایرباس گفته بود که از طرف ایران هیچ ضمانت بانکی و دولتی برای خرید این هواپیمایی داده نشده و نخواهد شد.
داستان ایران و ایرباس
پس از آنکه در دیماه سال گذشته رسانهها و خبرگزاریهای داخلی و خارجی از به توافق رسیدن مقامات ایران با مدیران ایرباس برای خرید 118فروند هواپیما خبر دادند، موضوع خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشت و حتی بسیاری نیز تلاش کردند تا با مطرح کردن مشکلات مختلف چوب لای چرخ این قراردادها بگذارند.
مشکلات مالی و نبود فاینانسر و درنهایت گران شدن قیمت هواپیماهای ایرباس که به تازگی از سوی این شرکت اعلام شده است ازجمله چالشهایی بود که بر سر راه خرید هواپیما از این دو غول هواپیماسازی به وجود آمد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی با بیان اینکه تنها توافق و تفاهم خرید کافی نیست، اعلام کردند: مشکلات مختلفی که اصلیترین آنها مربوط به تامین مالی هزینه خرید این هواپیماها که در اثر تحریمهای چندین ساله کشور به وجود آمدهاند بر سر راه خرید هواپیماها قرار دارند.
پس از آن مقامات وزارت راه و شهرسازی و بهخصوص اصغر فخریهکاشان، مشاور عباس آخوندی در امور بینالملل مطالب مختلفی را در این خصوص اعلام کرد. فخریهکاشان در آخرین اظهارنظر خود با بیان اینکه فاینانسر ایرباس مشخص شده است، گفت: تفاهمنامه اولیه با فاینانسر خرید ایرباسها به امضا رسیده است اما فعلا نمیتوانیم نام فاینانسر را اعلام کنیم و قطعا به محض نهایی شدن قرارداد فاینانس، فاینانسر معرفی خواهد شد.
اما پس از آنکه مقامات وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری درنهایت در خردادماه امسال با مدیران بویینگ نیز مانند کنسرسیوم ایرباس در زمینه خرید هواپیما به تفاهم رسیدند عملیاتی شدن خرید هواپیماها به صدور مجوز از سوی خزانهداری امریکا (اوفک) منوط شد.
اما موضوع خرید ایران از بویینگ و ایرباس منافعی را نیز برای این دو شرکت هواپیماسازی در پی داشت. در نخستین واکنشها با انتشار خبر خرید و فروش هواپیما به ایران در خردادماه امسال بازار وال استریت در واکنشی مثبت به قرارداد احتمالی شرکت بویینگ با ایران، ارزش سهام این شرکت افزایش یافت و موجب شد تا این شرکت هنوز به ایران هواپیما نفروخته دچار انتفاع مالی شود. از سوی دیگر به تازگی شرکت هواپیماسازی ایرباس با افزایش 1.1درصدی قیمت هواپیماهای تولیدی خود، قیمت ارزانترین هواپیمای خود 318A را به 75.1میلیون دلار رساند. این افزایش 1.1درصدی براساس فرمول ارتقای استاندارد ایرباس در طول بازه زمانی ژانویه 2015 تا ژانویه 2016 محاسبه شده و در آن کاهش قیمت تجهیزات و کالاهای اولیه مورد استفاده در ساخت هواپیما لحاظ شده است. این افزایش قیمت از ابتدای سال2016 درخصوص فروش هواپیماهای این شرکت اعمال شده است. جان لیهی، مدیر بخش مشتریان ایرباس درخصوص افزایش قیمت هواپیماهای ساخت این شرکت گفته بود، افزایش قیمتهای جدید ما در سال 2016 منعکسکننده اشتهای فراوان مشتریان در نقاط مختلف جهان برای محصولات کامل، مدرن و نوآورانه ایرباس است. ما شاهد تداوم افزایش تقاضا برای همه انواع هواپیماهایمان هستیم، زیرا محصولات قابل اتکا و کارآمد ما مشتریان را قادر میکند تا سودآوری کسب و کار خود را ارتقا دهند و از سوی مسافرانی که میخواهند در هواپیماهای راحت سفر کنند، ترجیح داده میشوند. پس از انتشار خبر گران شدن هواپیماهای ساخت شرکت ایرباس، این نگرانی بین مسوولان و مدیران شرکتهای هواپیمایی در کشور به وجود آمد که حالا با افزایش قیمت این هواپیماها، ایران چگونه میتواند درخصوص خرید 118فروند هواپیما از این شرکت اقدام کند.