لژنشینهایی که در صدر هوادارانند
گروه گوناگون| ورزش در ایالات متحده امریکا به یکی از صنایع بزرگ تبدیل شده است. در این میان علاوه بر درآمدی که از خود مسابقات ورزشی به دست میآید از موارد جانبی ورزش نظیر فروش محصولات، هزینه باشگاهها، هزینه حق پخش تلویزیونی و... نیز بهرهبرداریهای زیادی شده است. اگرچه صنعت ورزش از نظر اقتصادی بسیار رشد کرده است اما طبق نظرسنجی موسسه پژوهشی گالوپ، طرفداران ورزش تقریبا ثابت ماندهاند. این مساله نشان میدهد که رشد طرفداران ورزش ارتباطی به رشد این صنعت ندارد.
در این میان طبق اعلام گالوپ 59 درصد امریکاییها از طرفداران ورزش هستند. این تعداد در مقایسه با سال 2000 تنها یک واحد درصد کاهش یافته است. این موسسه در تحقیقی که انجام داده است، طرفداران ورزش را براساس سرانه درآمدشان تقسیمبندی کرده است. شاید براساس همین معیار هم بتوان ارتباطی میان طرفداران و وضعیت معیشتی آنها پیدا کرد. در این دستهبندی، سه دسته از خانوارها بررسی شدهاند؛ خانوارهایی با درآمد سالانه بالاتر از 75هزار دلار، بین 30هزار تا 47هزار دلار و کمتر از 30هزار دلار. طرفداران طبقه اول با کمی کاهش به 74درصد در سال 2003 رسیدند. بر این اساس هواداران ورزش که درآمد بالاتر از 75هزار دلار دارند به 68درصد در سال 2008 رسیدند. همانطور که ذکر شد، رشد ورزش به عنوان یک صنعت، در میزان طرفداران آن تغییرات چندانی ایجاد نکرده است. گروه دوم در این نظرسنجی، خانوارهایی با درآمد سالانه بین 30هزار تا 47هزار دلار بودهاند. تعداد هواداران ورزش در این گروه نیز مانند آمار هواداران در قشر اول، نوسان کمی داشته است؛ هر چند که درصد طرفداران ورزش در این گروه به طور کلی از گروه اول کمتر بوده است. در حقیقت گروهی که درآمد متوسط
داشتهاند در میانه دو گروه درآمد بالا و درآمد پایین قرار دارند.
در سال 2000 تعداد هواداران ورزش در گروه با درآمدهای متوسط 64درصد بوده است. این تعداد تا سال 2003 با نوسانهای مختصری ثابت مانده است. تنها در سال 2006 کاهش قابل ملاحظهیی در این نمودار دیده میشود و بعد از آن حدود سال 2008 طرفداران ورزش در این گروه به 51 درصد کاهش یافت. در این میان از حدود سال 2008 یک حرکت جهشی ایجاد شده و بعد از افزایش شدید دوباره کاهش یافته و به 51 درصد بازگشته است. این نوسانات با حرکتی ملایم تا سال 2015 ادامه مییابد و با 3واحد درصد افزایش به 54 درصد میرسد.
برخلاف دو گروه عنوان شده، تعداد هواداران ورزش بین خانوارهایی با درآمد کمتر از 30 هزار دلار، آمار کمتری را به خود اختصاص داده است. این گروه هم جز در سالهای 2004 تا 2009 با نوسانهای زیادی روبهرو نبوده است. در سال 2000 هواداران ورزش در این خانوارها 57 درصد بودهاند. این درصد هواداران تا سال 2003 تغییر چندانی نداشته و در این سال به 54 درصد میرسد.
هواداران ورزش در این گروه به یکباره در سال 2008 کم شدند. به طوری که درصد آنها به 43 رسیده بود. هر چند که کمی بعد این نوسانات کاهشی دوباره جبران شد. بر این اساس نمودار هواداران این گروه با یک حرکت جهشی همراه شد و به 54 درصد در سال 2010 رسید و توانست این درصد را تا 2015 حفظ کند. البته شاید بتوان نوسانهای موجود در این بررسی را به زمان نظرسنجی مرتبط دانست. مثلا ممکن است در یک سال قبل از بازیهای جامجهانی، المپیک یا مسابقات مهم ورزشی، این نظرسنجی انجام شده باشد. در این صورت کاملا طبیعی است که طرفداران ورزش افزایش پیدا کنند. نکته دیگری که این موسسه در مورد هواداران ورزش اعلام کرده، آمار طرفداران ورزش بین مردان و زنان است. در این بررسی 66درصد از مردان و 51 درصد از زنان علاقهمند به ورزش هستند.
با توجه به این گزارش که براساس نظرسنجی موسسه گالوپ به دست آمده است، ارتباط مستقیمی بین تعداد هواداران ورزش و درآمد خانوارها وجود دارد. بر این اساس طرفداران ورزش در بین خانوارهایی با درآمد بالا بیشتر است. همانطور که در ابتدای گزارش عنوان شده، درآمدزایی ورزش تاثیر چندانی بر تعداد هواداران آن نداشته است. در نتیجه به نظر میرسد که درآمدهای حاصل در این حوزه بر تعداد هواداران تاثیری ندارد. در حقیقت شاید بتوان گفت که ماهیت ورزش در تعداد طرفداران بیشتر از دیگر فاکتورها موثر است.