هشدار به تب تورهای لحظه آخری
تب فروش تور لحظه آخری بالا رفته است اما به گفته کارشناسان تنها افراد مطلع و اهل سفر از خدمات ارزان تور لحظه آخری استفاده میکنند و بقیه افراد نرخ عادی را پرداخت میکنند. به گزارش مهر، نام سفرهای لحظه آخری روی خودشان است، سفرهایی که تصمیم به انجام آن در لحظات آخر گرفته شده، خیلی زود بلیت سفر خریداری و چمدانها بسته میشود آن هم بدون برنامهریزی. این نوع سفر کردن چند سالی است که توسط یکی، دو آژانس گردشگری مد شده است. این آژانسها پروازهای یکی، دو ایرلاین را خریداری کردند و برای اینکه هنگام پرواز دچار زیان نشوند، صندلیها را به قیمت بسیار پایین فروختند. استقبال مردم از این حراج آنقدر زیاد بود که آنها را تشویق کرد از این به بعد اگر صندلیهای هواپیما خالی ماند، آنها را در پروازهای چارتری در آخرین لحظات مانده به پرواز بفروشند.
معمولا شکایتهایی که از بستههای سفر آژانسها به سازمان میراث فرهنگی میشود نیز حول و حوش همین تورهای لحظه آخری است چرا که افراد با خرید یک تور ارزان تحت تاثیر تبلیغات دفاتر قرار گرفته و اقدام به سفر میکنند اما در هنگام سفر متوجه میشوند که اگر چه به آنها وعده هتل ۴ ستاره، ترانسفر و... را دادهاند اما در واقع هتل دو ستاره به مسافر داده شده و از دیگر خدمات تور نیز کاستهاند همین موضوع موجب اعتراض گردشگران میشود اما دفاتر به آنها پاسخ میدهند که اگر خدمات بیشتری میخواستید باید پول بیشتری نیز میپرداختید. در حقیقت این دفاتر از خدمات تور کم کردهاند تا بسته سفر ارزانتر شود! در این باره رضا اباذری، رییس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران وجود تورهای بدون ضابطه را موجب بر هم خوردن تعادل بازار میداند و میگوید: ماهیت وجود تور لحظه آخری اشتباه نیست بلکه نیاز بازار است اما باید ضوابط آن به گونهیی باشد که اختلال در بازار ایجاد نکند. برخی دفاتر مسافرتی از آنجا که تقاضای بازار را در فروش حداکثری تورهای لحظه آخری میدانند از این ترفند استفاده کرده و نام تورهای خود را دقیقه نودی میگذارند آنها در
حقیقت همان تور همیشگی را میفروشند با این تفاوت که با کم کردن ستاره هتلها یا برخی خدمات دیگر تور، قیمت را پایین آورده و برای آن زمان تعیین میکنند. اباذری این کار را کمفروشی میداند و میگوید: در همه جای دنیا چارتر کردن یا فروش تورهای لحظه آخری، لست سکند یا ثانیه آخری وجود دارد این یک بخش از بازار است. اما باید در نظر داشته باشیم که وقتی خدماتی ارائه میکنیم چند شاخص را در نظر بگیریم. یکی اینکه قیمت لحظه آخری با قیمت بسته سفر فرق کند و دیگری آنکه یک گزینه ویژه در نظر گرفته شود که تابع زمان باشد. به این معنی که از کیفیت بسته سفر اولیه کاسته نشود بلکه چون تابع زمان شده، نرخ آن پایین بیاید. هشدار اباذری درباره خرید تورهای لحظه آخری را بسیاری از کارشناسان گردشگری نیز تکرار میکنند آنها بر این باورند که باید تور واقعی لحظه آخری را از تور غیر واقعی تشخیص داد.